Działania zwiększające atrakcyjność inwestycyjną miasta czy regionu to jedno. Jednak, o ile wstępne zainteresowanie inwestora może wynikać z różnych powodów, to ostateczne decyzje podejmowane są już na podstawie twardych danych. Stąd też kluczem do sukcesu w przyciąganiu nowych inwestycji jest dostarczenie zainteresowanym wyczerpujących informacji. Na jakich kwestiach warto się skupić? W jaki sposób można przejrzyście przedstawić możliwości, jakie oferuje nasze miasto czy region?
Baza terenów inwestycyjnych
Pozyskanie szczegółowych informacji o dostępności terenów jest kluczowe dla podjęcia decyzji o rozpoczęciu nowej inwestycji. Dane, jakimi w pierwszej kolejności interesują się inwestorzy to m.in. dokładne położenie, powierzchnia oraz możliwość uzbrojenia terenu, funkcje określone w miejscowym planie zagospodarowania, a także odległość od węzłów komunikacyjnych (autostrada, lotnisko, dworzec kolejowy czy autobusowy). To właśnie od tych informacji zależy, czy potencjalny inwestor zdecyduje się na realizację swoich planów w danym regionie. Ważne więc, aby mógł je w łatwy sposób zdobyć.
Dostępność powierzchni biurowych
Nowe przedsięwzięcie nie zawsze oznacza budowę własnej infrastruktury. W przypadku inwestycji w centra usług wspólnych (CCS/BPO), kluczową rolę odgrywa dostępność przestrzeni biurowych. Tutaj liczą się informacje nt. standardu oferowanych lokali, stanu technicznego i charakteru konkretnych budynków. Ważne są również dane o ogólnym obłożeniu powierzchni biurowej w danym obszarze, a także o jej najbliższym otoczeniu i dostępnych usługach.
Dane ekonomiczno-społeczne
Odpowiednie zasoby ludzkie są kluczowe dla powodzenia wszelkich przedsięwzięć inwestycyjnych. W zależności od ich rodzaju liczy się zarówno dostępność siły roboczej jak i wykwalifikowanej kadry zarządczej. Ważne są więc takie wskaźniki jak: poziom wykształcenia, stopa bezrobocia, czy struktura wiekowa mieszkańców danego regionu. Obecność uczelni wyższych oraz firm z podobnej branży jest również brana pod uwagę. Na podstawie tych czynników, potencjalny inwestor będzie mógł ocenić czy w danym regionie możliwe jest zrekrutowanie odpowiedniej liczby pracowników o określonych kwalifikacjach.
Oferta inwestycyjna
Wszystkie wspomniane powyżej aspekty obejmują bardzo szerokie zakresy danych. Dla potencjalnego inwestora liczy się jednak, aby uzyskać dostęp tylko do tej części informacji, które są kluczowe dla jego planów. Podobnie jak w przypadku relacji handlowych, kiedy decyzja podejmowana jest na podstawie konkretnej oferty, tutaj również warto zastosować system ofertowania. Sprawne uzyskanie indywidualnej oferty inwestycyjnej ułatwi zainteresowanemu przedsiębiorcy podjęcie finalnej decyzji. Dla każdego samorządu z kolei, możliwość sprawnego generowania takich ofert to wyższy standard obsługi inwestorów i tym samym budowanie wizerunku wartościowego partnera biznesowego.
W jaki sposób można zorganizować sprawny przepływ informacji pomiędzy inwestorem, a jednostką samorządu terytorialnego? Więcej dowiesz się tutaj:
System Koordynacji Promocji Gospodarczej
Podziel się swoimi spostrzeżeniami na naszej grupie na Facebooku: