Pod wieloma względami wydarzenia biznesowe są świetną okazją do szeroko pojętej promocji dla marki terytorialnej. Umożliwiają zaprezentowanie mocnych stron danej lokalizacji, a także nawiązanie bezpośrednich relacji – zarówno z turystami, jak i inwestorami czy też mieszkańcami. Ponadto powodują zwiększenie ruchu przyjezdnych w regionie, co pozytywnie wpływa na inne branże, w tym np. gastronomiczną oraz hotelarską.
Jak sprawić, żeby event stał się wizytówką JST, a korzyści płynące z jego organizacji lub udziału w nim były długofalowe, a nie tylko jednorazowe? Poznajcie cztery wskazówki, przygotowane na bazie porad ekspertów z organizacji City Nation Place.
1. Określ, jakiego typu wydarzenia pomogą w rozwoju marki miejsca
Przejrzyj ofertę aktualnie odbywających się eventów. Zastanów się, czy któryś z nich jest zbieżny z przyjętą strategią i celami brandingowymi. Być może zauważysz niszę, możliwą do wypełnienia poprzez własne wydarzenie (np. targi turystyczne). Zdefiniuj motyw przewodni, który byłby najbardziej odpowiedni, jeśli chodzi o pozycjonowanie marki.
2. Nawiąż kontakty z potencjalnymi organizatorami
Użyj stosownych narzędzi, takich jak media społecznościowe (szczególnie LinkedIn) lub bardziej oficjalne kanały, by dotrzeć do odpowiednich osób zajmujących się eventami. Przygotuj dla nich ofertę, zawierającą informacje o potencjalnych lokalizacjach, gdzie mogłoby się odbyć spotkanie czy konferencja. Wychodząc im naprzeciw, zwiększysz swoją szansę na powodzenie. Zastanów się, z czego słynie Twój region pod kątem gospodarczym. Spróbuj zaangażować podmioty komercyjne do współpracy, np. lokalnych liderów wybranych sektorów (tj. wpływowe firmy czy przedsiębiorstwa), aby wzmocnić prestiż i zwiększyć zasięg.
3. Odśwież markę na czas wydarzenia
Wejdź w kooperację z lokalnymi stowarzyszeniami i organizacjami z różnych branż, aby zidentyfikować zapotrzebowanie, np. na konwenty biznesowe. Stwórz spersonalizowane doświadczenia, które wzmocnią wizerunek marki, jednocześnie wzbudzając ciekawość uczestników. Spróbuj połączyć tematykę eventu z atutami, jakie oferuje JST. Wykorzystaj przestrzenie publiczne do tego, by zaciekawić miejscowych poprzez instalacje, miasteczka czy interaktywne stoiska, dostępne dla wszystkich.
4. Opracuj długoterminowy plan
Pamiętaj, by na każdym etapie to lokalna społeczność stanowiła główny wyznacznik. Dostosowuj wszelkie aktywności tak, aby jakość życia mieszkańców nie ucierpiała w związku z organizowanym wydarzeniem. Sporządź dokładny harmonogram działań, obejmujący nie tylko główną fazę, ale także etap przygotowań, jak i czas podsumowań. Ułatwi on późniejsze wyciągnięcie wniosków dotyczących tego, w jaki sposób całe przedsięwzięcie wpłynęło na markę terytorialną i czy udało się osiągnąć założone efekty.
Włączenie eventów biznesowych w strategię place brandingu jest bardzo korzystne – zarówno w kontekście wizerunkowym, jak i ekonomicznym. Dzięki temu możliwe jest nie tylko propagowanie lokalnych atutów, ale również budowanie sieci kontaktów. Oprócz tego wydarzenia stanowią swego rodzaju platformę do wymiany doświadczeń, wiedzy i dobrych praktyk. Co więcej, korzystne z punktu widzenia promocji miejsca są też skojarzenia z konkretną lokalizacją, np. Poznań – Impact lub Warszawa – I Love Marketing and Technology, zakorzenione w świadomości odbiorców. Umiejętne przekucie wiążących się z tym szans w efekty z pewnością pozytywnie wpłynie na rangę miasta czy regionu.