BLOG
30.05.2025
Wiedza
5 sposobów na zaangażowanie młodego pokolenia w kreowanie marki miejsca.

Zmieniające się potrzeby społeczne, wzrost znaczenia tożsamości lokalnej oraz cyfrowa transformacja skłaniają samorządy i ich partnerów do spojrzenia na swoje działania z nowej perspektywy. Uwzględnienie młodych odbiorców, a zwłaszcza reprezentantów tzw. Generacji Z, stało się niezbędnym elementem procesu budowania silnej i autentycznej marki terytorialnej. "Zetki" nie tylko prężnie korzystają z przestrzeni miejskich, ale również kształtują ich wizerunek poprzez swoje działania, potrzeby czy oczekiwania. To właśnie młodzi ludzie, często określani jako "cyfrowi tubylcy", są nośnikiem nowych idei i sposobów komunikacji. Poniżej zebraliśmy pięć sprawdzonych sposobów na skuteczne włączenie ich w place branding.

1. Współtworzenie poprzez aktywny udział

    Partycypacja społeczna nie może być dziś traktowana jako formalność czy konieczny etap strategii. Dla młodego pokolenia, które wychowało się w tzw. kulturze współtworzenia (ang. co-creation), realny wpływ na otaczającą przestrzeń stanowi fundament zaangażowania. JST powinny zapraszać młodych do współpracy przy projektowaniu kampanii wizerunkowych, identyfikacji wizualnej regionu i planowaniu wydarzeń lokalnych. Uczestnictwo w procesach decyzyjnych wzbudza poczucie sprawczości, wpływu oraz identyfikacji z miejscem.

    Przykład: koncepcja Urban Lab funkcjonująca w Rzeszowie czy w Gdyni.

    Inspiracja: utworzenie młodzieżowej rady konsultacyjnej ds. marki terytorialnej, organizacja otwartych warsztatów lub hackathonu z udziałem młodych mieszkańców.

    2. Naturalna obecność w cyfrowym świecie

    Generacja Z to pokolenie cyfrowe, dla którego media społecznościowe są naturalnym środowiskiem komunikacji. Wykorzystanie kanałów, takich jak Instagram, TikTok czy YouTube, do promocji marki miejsca, pozwala na dotarcie do młodych w sposób autentyczny, a co za tym idzie – bardziej angażujący. Kampanie oparte na treściach tworzonych przez użytkowników (UGC – User Generated Content) oraz współpraca z lokalnymi influencerami mogą znacząco zwiększyć zasięg i wiarygodność przekazu. Warto zwrócić uwagę także na język i formę, gdyż zdecydowanie preferowane są krótkie treści.

    Przykład: obecność na TikToku (Wrocław czy Poznań), połączona z kreowaniem materiałów wideo skierowanych stricte do młodszych generacji.

    Inspiracja: organizacja konkursów w mediach społecznościowych, np. “mój ulubiony spot w mieście”.

    Więcej na ten temat znajdziecie w artykułach: Jak wykorzystywać media społecznościowe do budowania wizerunku JST? oraz Jak polskie miasta budują swój wizerunek na TikToku?

    3. Napędzanie kreatywności i czerpanie z jej owoców

    Miasta czy regiony powinny wspierać budowę przestrzeni, gdzie młodzi mogą się wyrażać: od miejsc do street artu, przez centra spotkań, aż po otwarte sceny kultury. Takie lokalizacje stają się nie tylko fizycznym punktem działań, ale też elementem marki – przyciągają media, turystów, a przede wszystkim budują tożsamość lokalną.

    Przykład: kompleks plenerowy 100cznia w Gdańsku, łączący ofertę kulturalną i kulinarną w industrialnej formie.

    Inspiracja: wspieranie mikroinicjatyw, udostępnienie obszarów do realizacji różnych działań oddolnych, utworzenie dedykowanego budżetu partycypacyjnego.

    4. Edukacja drogą nabywania doświadczeń

    Młode pokolenie jest głodne wiedzy, ale raczej nie tej z podręczników. Poszukuje możliwości rozwoju kompetencji poprzez praktykę. Warto pamiętać, aby w projektach miejskich lub regionalnych uwzględnić staże czy wolontariaty – inwestować w kształcenie młodych w postaci specjalnych programów. Taka forma edukacji pozwala nawiązać pierwsze, być może długotrwałe relacje między osobami, które dopiero wchodzą na rynek pracy, a strukturami samorządowymi. Ponadto tego typu działania wzmacniają chęć zaangażowania się w życie społeczności lokalnej.

    Przykład: coroczne staże studenckie w Urzędzie Miasta Poznania, program Młody Kraków 2.0.

    Inspiracja: nawiązanie współpracy z uczelniami, organizacja inicjatyw mentoringowych dla absolwentów.

    5. Dzielenie wspólnych wartości

    Promowanie przedsięwzięć proekologicznych, inkluzywności, różnorodności kulturowej oraz transparentności w administracji – to tematy, które są ważne dla młodego pokolenia. Warto je wykorzystać i oprzeć na nich przekazy czy też konkretne pomysły, służące pobudzeniu zaangażowania tej grupy wiekowej w marketing miejsca. Marki terytorialne powinny zatem choć w części mówić głosem młodych, którym w większości bliższe są zupełnie inne sprawy.

    Przykład: nabór studenckich projektów ekologicznych z propozycjami dotyczącymi między innymi adaptacji do zmian klimatu w programie "ZA-SIEW", organizowanym przez Zarząd Zieleni m.st. Warszawy.

    Inspiracja: zaaranżowanie form wymiany poglądów między pokoleniami, jasna komunikacja wsparcia dla różnych grup społecznych.

    Zaangażowanie młodego pokolenia w kreowanie marki terytorialnej wymaga otwartości, elastyczności i gotowości do dialogu ze strony władz lokalnych. Poprzez rozmaite wspólne przedsięwzięcia, wykorzystanie cyfrowych narzędzi komunikacji i promowanie tożsamych wartości, możliwe jest zaktywizowanie młodych do włączenia się w procesy brandingowe. W końcu to właśnie oni za kilka lat będą głównymi ambasadorami miejsca, w dodatku o sporym potencjale wpływu.

    PRODUKTY I USŁUGI

    Zapraszamy do zapoznania się z ofertą Marki Terytorialnej.

    Rdzeń wszelkich działań Jednostki Samorządu Terytorialnego w zakresie promocji. Wyposażony w kilkanaście niezależnych od siebie modułów.

    Narzędzie ułatwiające ewidencjonowanie obiektów noclegowych świadczących usługi turystycznego najmu krótkoterminowego oraz koordynację procesu obowiązkowego zgłaszania do rejestru.

    Wymiana pieców na paliwo stałe, odnawialne źródła energii (np. panele fotowoltaiczne, pompy ciepła) oraz termomodernizacja budynków. Od przyjmowania wniosków po wypłatę dotacji.

    Narzędzie wdrażające procedury utrzymania relacji i zarządzania kontaktami z Klientami.

    Narzędzie ułatwiające zarządzanie procesami związanymi z przebudową infrastruktury drogowej.

    Repozytorium materiałów audiowizualnych: zdjęć, filmów, prezentacji i dokumentów. Umożliwia łatwe pozyskanie i dystrybucję tych materiałów.

    Wszechstronne narzędzie dostosowane do indywidualnych potrzeb powiatów i gmin. Skupia działalność promocyjną, pozyskanie inwestorów oraz wspomaga informatyzację.

    Narzędzie ułatwiające profesjonalną obsługę inwestorów. Tworzy oferty inwestycyjne, przechowuje dane ekonomiczne i ewidencjonuje tereny inwestycyjne.

    Prezentuje pełny i aktualny stan działalności badawczej w JST. Właściwa koordynacja i ujednolicenie działalności badawczej pozwalają na znaczne zwiększenie jej efektywności.

    Umożliwia wygodny nadzór nad tworzonymi komunikatami, automatycznie przyjmuje zgłoszenia interwencyjne oraz monitoruje przebieg ich  realizacji.

    Oferujemy doradztwo w aspekcie wdrażania systemów oraz wsparcie na etapie prezentacji projektów wśród decydentów i urzędników Miasta. Organizujemy szkolenia dla kadry zarządzającej oraz pracowników Urzędu, dla których systemy staną się narzędziem pracy.

    Posiadamy bogate doświadczenie w komunikowaniu do dużych społeczności. Jesteśmy na bieżąco z trendami marketingowymi oraz możliwościami technologicznymi. Kompleksowo zadbamy o aktywną obecność oraz pozytywny wizerunek marki miasta lub regionu w mediach społecznościowych.