Marka Terytorialna | Ambient marketing – korzyści z udostępnienia przestrzeni miejskiej.
BLOG
25.07.2024
Wiedza
Ambient marketing – korzyści z udostępnienia przestrzeni miejskiej.
Thumb_wide_ambient_marketing

Ambient marketing to alternatywna forma reklamy, którą coraz częściej można spotkać w centrach dużych miast. Wykorzystuje niestandardowe lokalizacje oraz kreatywne sposoby przykuwania uwagi odbiorców, połączone z elementem zaskoczenia. W miarę upływu czasu, metoda ta ewoluowała do poziomu pozwalającego przekształcić niemalże każde miejsce w dynamiczną, angażującą platformę promocyjną. Jest świetnym sposobem na generowanie dodatkowych przychodów (np. dzięki współpracy z markami), a także poprawę wizerunku miasta poprzez zaangażowanie w ciekawe kampanie.

Ambient marketing w pigułce

Jedną z popularniejszych postaci ambient marketingu są nietypowe instalacje, montowane w przestrzeni publicznej. Ulokowanie ich w strategicznych punktach, takich jak centralne place, sprawia, że już na etapie przygotowawczym trudno przejść obok nich obojętnie. Przykładem może być kampania promocyjna Województwa Małopolskiego, podczas której na ścianie krakowskich Sukiennic, z okazji 700-lecia powstania budynku, "zawisły" ogromne, czerwone korale – jeden z najbardziej rozpoznawalnych symboli regionu.

Źródło: Modny Kraków

Na Rynku Głównym w Krakowie, obok rzeźby Mitoraja, kilka lat temu pojawiła się też maska Salvadora Dalego, znana z hiszpańskiego serialu "Dom z papieru" produkcji Netflixa. Akcja promowała polską premierę nowego sezonu.

Źródło: Urząd Miasta Krakowa

Wśród innych form można wymienić jeszcze: spontaniczne eventy, zastosowanie technologii mobilnych (np. kodów QR i mobile taggingu), billboardy 3D czy przekształcenia istniejących elementów krajobrazu miejskiego.

Źródło: Samsung Newsroom

Biorąc pod uwagę dzisiejsze możliwości wykonawcze, praktycznie jedynym ograniczeniem jest wyobraźnia twórcy. Niemniej jednak należy pamiętać, że liczy się kontekstualność, tzn. umiejętne dopasowanie reklamy nie tylko do grupy odbiorców, ale także do umiejscowienia, w którym będzie prezentowana (nawiązując do przykładu powyżej – dwie maski ustawione tuż obok siebie). Dobrze zaprojektowany "ambient" ma sporą szansę, aby błyskawicznie zdobyć popularność, a nawet stać się viralem, krążącym w mediach społecznościowych.

W jaki sposób mogą zyskać na tym miasta?

Główną zaletą ambient marketingu jest jego zdolność do zapadania w pamięć i wywoływania silnych emocji u odbiorców. W kontekście JST oznacza to, że kampanie promocyjne marek będą kojarzone z konkretnym miejscem, co siłą rzeczy przyczyni się do zwiększenia rozpoznawalności regionu przez pryzmat takiej akcji. Co więcej, umiejętne wykorzystanie niezagospodarowanych terenów zwykle prowadzi do ich uatrakcyjnienia, przy jednoczesnym zachowaniu walorów reklamowych, w myśli idei współczesnego obszaru zurbanizowanego jako nowoczesnego medium komunikacyjnego. Niewątpliwą korzyścią jest też kwestia finansowa, ponieważ wszelkie podmioty, zwracające się o pozwolenie na umieszczenie instalacji w mieście, muszą uiścić stosowną opłatę, wpływającą do budżetu.

Sztuka kreatywnego wykorzystania przestrzeni

Ambient marketing oferuje progresywne podejście do reklamy – bardziej interaktywne, zapamiętywalne oraz efektywne kosztowo niż w przypadku tradycyjnych metod. Pozwala skuteczniej komunikować się z rożnymi grupami docelowymi, budować silniejszą pozycję miasta w oparciu o współpracę ze znanymi markami, a dodatkowo pozytywnie wpływa na postrzeganie w oczach mieszkańców i turystów. Warto pamiętać, że funkcjonuje on w dwie strony, tzn. marki terytorialne również mogą wchodzić w tego typu kooperacje z innymi lokalizacjami, by promować swoją turystykę. Dla przykładu, wrocławskie krasnale trafiają sukcesywnie do kolejnych, zagranicznych miast i wzbudzają zainteresowanie potencjalnych gości z innych krajów. Jak widać, skala przedsięwzięcia nie zawsze ma znaczenie – istotny jest przede wszystkim pomysł.

Zdjęcie główne: Marketing przy Kawie

PRODUKTY I USŁUGI

Zapraszamy do zapoznania się z ofertą Marki Terytorialnej.

Skp

Rdzeń wszelkich działań Jednostki Samorządu Terytorialnego w zakresie promocji. Wyposażony w kilkanaście niezależnych od siebie modułów.

Ekon

Narzędzie ułatwiające ewidencjonowanie obiektów noclegowych świadczących usługi turystycznego najmu krótkoterminowego oraz koordynację procesu obowiązkowego zgłaszania do rejestru.

Szee

Wymiana pieców na paliwo stałe, odnawialne źródła energii (np. panele fotowoltaiczne, pompy ciepła) oraz termomodernizacja budynków. Od przyjmowania wniosków po wypłatę dotacji.

Crm

Narzędzie wdrażające procedury utrzymania relacji i zarządzania kontaktami z Klientami.

Szd

Narzędzie ułatwiające zarządzanie procesami związanymi z przebudową infrastruktury drogowej.

Fotoportal

Repozytorium materiałów audiowizualnych: zdjęć, filmów, prezentacji i dokumentów. Umożliwia łatwe pozyskanie i dystrybucję tych materiałów.

Skjst

Wszechstronne narzędzie dostosowane do indywidualnych potrzeb powiatów i gmin. Skupia działalność promocyjną, pozyskanie inwestorów oraz wspomaga informatyzację.

Skpg

Narzędzie ułatwiające profesjonalną obsługę inwestorów. Tworzy oferty inwestycyjne, przechowuje dane ekonomiczne i ewidencjonuje tereny inwestycyjne.

Skdb

Prezentuje pełny i aktualny stan działalności badawczej w JST. Właściwa koordynacja i ujednolicenie działalności badawczej pozwalają na znaczne zwiększenie jej efektywności.

Skks

Umożliwia wygodny nadzór nad tworzonymi komunikatami, automatycznie przyjmuje zgłoszenia interwencyjne oraz monitoruje przebieg ich  realizacji.

Strategia_2

Oferujemy doradztwo w aspekcie wdrażania systemów oraz wsparcie na etapie prezentacji projektów wśród decydentów i urzędników Miasta. Organizujemy szkolenia dla kadry zarządzającej oraz pracowników Urzędu, dla których systemy staną się narzędziem pracy.

Komunikacja

Posiadamy bogate doświadczenie w komunikowaniu do dużych społeczności. Jesteśmy na bieżąco z trendami marketingowymi oraz możliwościami technologicznymi. Kompleksowo zadbamy o aktywną obecność oraz pozytywny wizerunek marki miasta lub regionu w mediach społecznościowych.

Strategia_2

Doradztwo w aspekcie wdrażania systemu oraz wsparcie na etapie prezentacji projektu wśród decydentów i urzędników Miasta.