Ambient marketing to alternatywna forma reklamy, którą coraz częściej można spotkać w centrach dużych miast. Wykorzystuje niestandardowe lokalizacje oraz kreatywne sposoby przykuwania uwagi odbiorców, połączone z elementem zaskoczenia. W miarę upływu czasu, metoda ta ewoluowała do poziomu pozwalającego przekształcić niemalże każde miejsce w dynamiczną, angażującą platformę promocyjną. Jest świetnym sposobem na generowanie dodatkowych przychodów (np. dzięki współpracy z markami), a także poprawę wizerunku miasta poprzez zaangażowanie w ciekawe kampanie.
Ambient marketing w pigułce
Jedną z popularniejszych postaci ambient marketingu są nietypowe instalacje, montowane w przestrzeni publicznej. Ulokowanie ich w strategicznych punktach, takich jak centralne place, sprawia, że już na etapie przygotowawczym trudno przejść obok nich obojętnie. Przykładem może być kampania promocyjna Województwa Małopolskiego, podczas której na ścianie krakowskich Sukiennic, z okazji 700-lecia powstania budynku, "zawisły" ogromne, czerwone korale – jeden z najbardziej rozpoznawalnych symboli regionu.
Źródło: Modny Kraków
Na Rynku Głównym w Krakowie, obok rzeźby Mitoraja, kilka lat temu pojawiła się też maska Salvadora Dalego, znana z hiszpańskiego serialu "Dom z papieru" produkcji Netflixa. Akcja promowała polską premierę nowego sezonu.
Źródło: Urząd Miasta Krakowa
Wśród innych form można wymienić jeszcze: spontaniczne eventy, zastosowanie technologii mobilnych (np. kodów QR i mobile taggingu), billboardy 3D czy przekształcenia istniejących elementów krajobrazu miejskiego.
Źródło: Samsung Newsroom
Biorąc pod uwagę dzisiejsze możliwości wykonawcze, praktycznie jedynym ograniczeniem jest wyobraźnia twórcy. Niemniej jednak należy pamiętać, że liczy się kontekstualność, tzn. umiejętne dopasowanie reklamy nie tylko do grupy odbiorców, ale także do umiejscowienia, w którym będzie prezentowana (nawiązując do przykładu powyżej – dwie maski ustawione tuż obok siebie). Dobrze zaprojektowany "ambient" ma sporą szansę, aby błyskawicznie zdobyć popularność, a nawet stać się viralem, krążącym w mediach społecznościowych.
W jaki sposób mogą zyskać na tym miasta?
Główną zaletą ambient marketingu jest jego zdolność do zapadania w pamięć i wywoływania silnych emocji u odbiorców. W kontekście JST oznacza to, że kampanie promocyjne marek będą kojarzone z konkretnym miejscem, co siłą rzeczy przyczyni się do zwiększenia rozpoznawalności regionu przez pryzmat takiej akcji. Co więcej, umiejętne wykorzystanie niezagospodarowanych terenów zwykle prowadzi do ich uatrakcyjnienia, przy jednoczesnym zachowaniu walorów reklamowych, w myśli idei współczesnego obszaru zurbanizowanego jako nowoczesnego medium komunikacyjnego. Niewątpliwą korzyścią jest też kwestia finansowa, ponieważ wszelkie podmioty, zwracające się o pozwolenie na umieszczenie instalacji w mieście, muszą uiścić stosowną opłatę, wpływającą do budżetu.
Sztuka kreatywnego wykorzystania przestrzeni
Ambient marketing oferuje progresywne podejście do reklamy – bardziej interaktywne, zapamiętywalne oraz efektywne kosztowo niż w przypadku tradycyjnych metod. Pozwala skuteczniej komunikować się z rożnymi grupami docelowymi, budować silniejszą pozycję miasta w oparciu o współpracę ze znanymi markami, a dodatkowo pozytywnie wpływa na postrzeganie w oczach mieszkańców i turystów. Warto pamiętać, że funkcjonuje on w dwie strony, tzn. marki terytorialne również mogą wchodzić w tego typu kooperacje z innymi lokalizacjami, by promować swoją turystykę. Dla przykładu, wrocławskie krasnale trafiają sukcesywnie do kolejnych, zagranicznych miast i wzbudzają zainteresowanie potencjalnych gości z innych krajów. Jak widać, skala przedsięwzięcia nie zawsze ma znaczenie – istotny jest przede wszystkim pomysł.
Zdjęcie główne: Marketing przy Kawie