Jednostki Samorządu Terytorialnego odgrywają obecnie bardzo istotną rolę w rozwijaniu innowacyjności na poziomie lokalnym. Realizacja projektów badawczych stała się głównym narzędziem, wspierającym osiąganie wyznaczonych celów w tym zakresie. Skuteczne zarządzanie procesami ewaluacyjnymi polega przede wszystkim na bieżącej analizie otrzymywanych wyników. Okresowe przeprowadzanie ankiet, np. dotyczących działalności urzędu, pozwala poprawić efektywność funkcjonowania administracji w obszarach, które są kluczowe z punktu widzenia mieszkańców, turystów bądź innych interesariuszy.
Jakie korzyści przynosi analiza procesów badawczych w JST?
Regularna ewaluacja projektów badawczych umożliwia głębszą ocenę ich celów, strategii oraz metodyki. Pozwala również na identyfikację mocnych stron, które warto wykorzystać w kolejnych inicjatywach, bądź słabych punktów, wymagających poprawy. Poprzez skrupulatną ocenę jakościową oraz ilościową, samorządy mogą wyciągać wnioski z dotychczasowych działań, co prowadzi do udoskonalenia przyszłych przedsięwzięć, a także podejmowania trafnych decyzji strategicznych. Z kolei nadzór w postaci bieżącego monitorowania postępów służy weryfikacji, czy realizacja samorządowych zadań przynosi przewidywane efekty. To usprawnia ewentualną reakcję w sytuacji, gdy pojawiają się problemy lub wyniki badań okazują się niesatysfakcjonujące. Odpowiednio zorganizowane procedury badawcze niosą za sobą korzyści takie jak:
- zwiększenie przejrzystości i skuteczności działalności JST,
- wzmocnienie zaufania społeczności do władz lokalnych,
- budowanie wizerunku samorządu elastycznego, a zarazem otwartego, zarówno na głos mieszkańców, jak i wprowadzanie zmian, zgodnie z ich oczekiwaniami.
Nowoczesne rozwiązanie do zarządzania działalnością badawczą
System Koordynacji Działalności Badawczej w przejrzysty sposób prezentuje kompletny stan procesów ewaluacyjnych – gromadzi wszelkie raporty z przeprowadzonych badań oraz ich wyniki w jednym miejscu. Fundamentalnym założeniem produktu jest centralizacja tworzenia oraz elektroniczne przetwarzanie wszelkich danych w celu zwiększenia ogólnej efektywności.
Główną funkcję stanowi moduł przepływu planów badawczych, umożliwiający wprowadzanie informacji odnośnie zamierzonych ewaluacji przez poszczególne wydziały lub jednostki organizacyjne, powiązane z samorządem, w formie komputerowej. Formularze ankietowe można łatwo generować na podstawie zdefiniowanych mierników. Wyniki pojawiają się w bazie w czasie rzeczywistym i nie ma konieczności ich ręcznego wprowadzania, co znacznie ułatwia pracę kadrze merytorycznej. Nieodłącznym elementem systemu jest także moduł raportowania, pozwalający na tworzenie złożonych, ale czytelnych zestawień przy pomocy kilku kliknięć.
Poprzez systematyczną ocenę i kontrolę działań, JST mogą skuteczniej wykorzystywać swoje zasoby, minimalizować ryzyko niepowodzeń oraz realnie przyczyniać się do poprawy komfortu życia lokalnych społeczności. Koordynacja procesów ewaluacyjnych z pewnością nie należy do łatwych, jednak dzięki rozwiązaniom informatycznym, może być znacznie prostsza i zdecydowanie mniej obciążająca. Inwestycja w infrastrukturę badawczą, tj. w narzędzia takie jak System Koordynacji Działalności Badawczej, przyczynia się do poprawy jakości świadczonych usług publicznych.