Bardzo istotnym elementem budowania każdej marki jest jej identyfikacja wizualna. W przypadku miast czy regionów, stanowi ona część mechanizmu promocji oraz może być pomocnym narzędziem w uzyskaniu przewagi konkurencyjnej. Komunikowanie Jednostek Samorządu Terytorialnego, oprócz klasycznej roli, obejmującej przekazywanie informacji publicznych, obecnie wiąże się również z kreowaniem pożądanego wizerunku w świadomości odbiorców. Odpowiednio zaprojektowane, ujednolicone oraz konsekwentnie stosowane elementy graficzne tworzą profesjonalny obraz danego miejsca, co pozytywnie wpływa na postrzeganie przez podmioty zewnętrzne.
Czym jest identyfikacja wizualna?
System Identyfikacji Wizualnej (SIW), jest to zbiór różnego typu elementów wizualnych, charakterystycznych dla danej marki, służących wyróżnieniu się na tle innych. Składają się na niego między innymi:
- symbol regionu lub miasta (logo),
- kolorystyka,
- typografia,
- układ strony internetowej,
- druki urzędowe (wzory dokumentów, pism),
- materiały promocyjne (broszury, gadżety),
- oznakowanie środków transportu,
- tablice informacyjne,
- szyldy reklamowe,
- systemy wystawiennicze.
Identyfikacja wizualna powinna przede wszystkim odzwierciedlać tożsamość marki, czyli jej historię, ideę i wyróżniki, być zgodna z przyjętą strategią, jak również spójna na wszystkich polach. Należy pamiętać, że efektywne zarządzanie wizerunkiem uwarunkowane jest głównie standaryzacją komunikacji graficznej, tzn. prawidłowym doborem i funkcjonowaniem całego systemu.
Funkcje identyfikacji wizualnej w JST
SIW wpływa na kształtowanie postrzegania marki terytorialnej na zewnątrz. Wykorzystuje się go do zwiększenia rozpoznawalności oraz wzmocnienia pozytywnych skojarzeń z danym miejscem. Pozwala ujednolicić prowadzone działania promocyjne oraz lepiej uwypuklić atuty konkretnej Jednostki Samorządu Terytorialnego. Ponadto stanowi fundament kreowania unikalnego wizerunku, zgodnego z przyjętą koncepcją pozycjonowania.
Korzyści wynikające z zastosowania spójnej identyfikacji wizualnej
Identyfikacja wizualna pomaga sprawić, że odbiorcy po kilkukrotnym zetknięciu się ze spójnymi graficznie komunikatami, zaczną rozpoznawać określoną lokalizację już po samej kreacji przekazów. Taki zabieg zwiększa wiarygodność i zaufanie do JST jako marki, a także potęguje wrażenie dotyczące jakości oferowanych możliwości. Poza tym wśród korzyści wyróżnić można też:
- wzrost świadomości marki – skuteczniejsze docieranie z przekazem marketingowym dzięki charakterystycznym motywom graficznym,
- łatwiejsze projektowanie komunikatów – raz przygotowaną koncepcję wizualną można szybko powielać na różnych nośnikach, bez konieczności przygotowywania każdej grafiki od podstaw, dzięki zastosowaniu uniwersalnych wzorców,
- sterowanie wizerunkiem – umiejętne stosowanie systemu identyfikacji pozwala wzmacniać pozytywne skojarzenia, odczucia, wyobrażenia czy też emocje względem marki terytorialnej.
Coraz więcej Jednostek Samorządu Terytorialnego decyduje się na stworzenie Systemu Identyfikacji Wizualnej, daleko wykraczającego poza standardowe elementy, takie jak logo i slogan promocyjny. W konkurencyjnym otoczeniu, regiony czy miasta starają się formułować jak najkorzystniejszą ofertę, aby przyciągnąć inwestorów, mieszkańców czy rozwinąć turystykę na swoim terenie. Posługiwanie się spójną koncepcją graficzną zwiększa szanse na osiągnięcie tych celów. Czas, wysiłek i fundusze przeznaczone na stworzenie identyfikacji wizualnej to inwestycja, która potrafi w niedalekiej perspektywie zwrócić się z nawiązką.