Pandemia zmieniła praktycznie każdy element naszej codzienności – od stylu życia, poprzez pracę, aż po przyzwyczajenia czy relacje międzyludzkie. Wpłynęła nie tylko na bieżącą działalność niemal wszystkich branż, ale zdefiniowała również kierunki na przyszłość. JST stanęły nagle przed wyzwaniami, związanymi z szeroko pojętą ochroną zdrowia swoich społeczności, na niespotykaną jak dotąd skalę.
Konsekwencją pandemicznych doświadczeń są także transformacje w budowaniu wizerunku samorządów. Zebraliśmy kilka najważniejszych aspektów, które obecnie stały się pewnego rodzaju standardami w brandingu miast czy regionów.
Wiarygodność informacji w komunikacji online
Nagle okazało się, że nie możemy tak po prostu wyjść z domu i spotkać się na kawie. Życie w czasie pandemii w dużej mierze przeniosło się do sieci. Komunikowaliśmy się ze sobą głównie przez media społecznościowe, co wymusiło zmiany w sektorze administracji publicznej. Kanały internetowe były jedyną dostępną formą dotarcia do mieszkańców.
Na temat samego wirusa, jak i szczepionek lub sposobów leczenia, pojawiało się mnóstwo fake newsów. Stąd też niezwykle ważnym aspektem stała się wiarygodność przekazywanych informacji. Od samorządów, jako instytucji publicznych, cieszących się powszechnym zaufaniem, oczekiwano rzetelnych wiadomości na temat kolejnych restrykcji, zaleceń oraz sposobów postępowania. W tych trudnych chwilach, forma komunikacji czy kwestie wizualne zeszły na dalszy plan.
Budowanie odporności
Pandemia wyraźnie pokazała, jak ważne jest budowanie odporności kryzysowej Jednostek Samorządu Terytorialnego, tzn. tworzenie strategii reagowania na nieprzewidziane sytuacje. Kreowanie wizerunku miejsca bezpiecznego, chociażby poprzez regularne sygnalizowanie gotowości do zapewnienia stabilności, stało się bardzo istotne.
Kluczowa rola elektronicznych usług
Czas pandemii zdecydowanie przyspieszył digitalizację sektora publicznego. Nagle pojawiły się ogromne potrzeby w zakresie wirtualizacji procesów i możliwości załatwiania spraw online – szczególnie wtedy, gdy osobista wizyta w urzędzie była niemożliwa. Okazało się, że bez wychodzenia z domu można dopełnić wielu formalności, przy wsparciu odpowiednich systemów informatycznych. Aktualnie elektroniczne usługi urzędowe coraz częściej traktuje się jako obowiązkowy punkt, którego wdrożenie powinno być standardem.
Znaczenie społecznej odpowiedzialności
W konsekwencji pandemii, koncepcja marki 5.0, która łączy elementy humanistyczne i technologiczne, niewątpliwie zyskała na znaczeniu. Tak pojmowany brand aktywizuje swoją społeczność, zwiększając udział odbiorców w jej tworzeniu oraz opiera się przede wszystkim na relacjach międzyludzkich. Oprócz tego w dużym stopniu uwzględnia wartości społeczne – wzmacnia zaangażowanie i wrażliwość na różnego typu akcje pomocowe.
Pandemia koronawirusa wzmocniła i tak już silną pozycję mediów społecznościowych wśród kanałów komunikacji online, szczególnie w kontekście budowania relacji z odbiorcami. JST musiały dostosować się do nowej rzeczywistości, m.in. poprzez wykorzystanie internetowych narzędzi. Takie przemiany, biorąc pod uwagę obecne trendy, z pewnością będą korzystne.
Obraz autorstwa prostooleh na Freepik