Marka Terytorialna | Koordynacja przede wszystkim – jak mądrze pomagać Ukrainie?
BLOG
14.03.2022
Koordynacja przede wszystkim – jak mądrze pomagać Ukrainie?
Thumb_wide_clay-banks-maniioaos7a-unsplash

W sytuacjach kryzysowych, wymagających szybkiego reagowania, niezwykle ważna jest koordynacja działań na wszystkich poziomach. Wojna na Ukrainie wywołała w nas niezwykłe pokłady empatii, które przejawiają się ogromną chęcią pomocy. Samorządy stanęły przed nie lada wyzwaniem, związanym z koniecznością odpowiedniej organizacji oraz efektywnego wykorzystania wsparcia, oferowanego przez mieszkańców. Postanowiliśmy zweryfikować, jak przebiega proces przyjmowania uchodźców.

Skupiliśmy się na Warszawie, ponieważ to tutaj trafia znaczna liczba osób z Ukrainy, a poza tym to miasto jest jedną z największych baz przesiadkowych dla osób chcących przedostać się na zachód. W stolicy powstały punkty informacyjne, specjalne infolinie, a także tymczasowe miejsca noclegowe. Dodatkowo pojawiają się kolejne oddolne inicjatywy, podejmowane przez pojedyncze osoby.

Najwięcej uchodźców przybywa do Warszawy pociągami. Stąd też właśnie na dworcach zlokalizowane są główne stanowiska, świadczące niezbędną pomoc po przyjeździe na miejsce. Tam rozdawane są paczki pierwszej potrzeby, zawierające artykuły higieniczne czy żywnościowe. Ponadto na przyjezdnych czekają też ciepłe posiłki, wsparcie psychologiczne, medyczne, noclegowe czy transportowe. W pobliżu swoje stoiska mają także firmy telekomunikacyjne, umożliwiające rejestrację darmowej karty SIM, służącej do kontaktu z bliskimi.

Na terenie niemal całego miasta rozmieszczono punkty informacyjne, w których można uzyskać kompleksowe porady dotyczące dalszych kroków, jakie należy podjąć po przyjeździe. Największy z nich znajduje się w Centrum Wielokulturowym przy ulicy Jagiellońskiej. Poza poszukiwaniem noclegu, można tam uzyskać znacznie szersze wsparcie, m.in. w zakresie legalizacji pobytu, porad prawnych, pośrednictwa pracy czy nauki języka. W tych punktach pracują osoby znające język ukraiński.

Infolinia Miejskiego Centrum Kontaktu działa całodobowo (numer: 19115). Ponadto uruchomiona została specjalna pomoc telefoniczna tylko dla obywateli Ukrainy (numer: 505 700 701). Warto wspomnieć, że na terenie Warszawy mogą oni bezpłatnie korzystać z transportu miejskiego po okazaniu dowolnego dokumentu. Dodatkowo PKP Intercity zapewnia uchodźcom darmowe przejazdy pociągami. Wszystkie informacje zebrano w specjalnej zakładce na stronie internetowej: warszawa19115.pl/dla-obywateli-ukrainy.

Filarem stołecznej sieci pomocy Ukraińcom są oczywiście wolontariusze. Od 2016 roku miasto realizuje projekt “Ochotnicy warszawscy”, mający na celu rozwój i promocję wolontariatu w Warszawie. W tej chwili działania organizatorów tego przedsięwzięcia skupiają się rzecz jasna na naszych sąsiadach ze wschodu. Na stronie internetowej ochotnicy.waw.pl można szybko zgłosić gotowość do pomocy. Dzięki temu proces rekrutacji i dalszej koordynacji zadań przebiega znacznie sprawniej.

Wielu mieszkańców postanowiło otworzyć swoje domy dla uchodźców. Fundacja "Nasz Wybór" uruchomiła specjalną platformę – ukrainskidom.pl – która umożliwia zarówno zgłoszenie możliwości przenocowania uchodźców, jak i potrzeby skorzystania z miejsca noclegowego.

Warszawa nieustannie monitoruje sytuację związaną z napływającymi grupami uchodźców i robi wszystko, aby nikt nie został bez opieki. Szacuje się, że potrzebujących będzie jeszcze więcej, dlatego wszystkie osoby gotowe nieść pomoc kierujemy na ogólnopolską stronę akcji koordynującej pomoc humanitarną: pomagamukrainie.gov.pl 🇺🇦

PRODUKTY I USŁUGI

Zapraszamy do zapoznania się z ofertą Marki Terytorialnej.

Skp

Rdzeń wszelkich działań Jednostki Samorządu Terytorialnego w zakresie promocji. Wyposażony w kilkanaście niezależnych od siebie modułów.

Ekon

Narzędzie ułatwiające ewidencjonowanie obiektów noclegowych świadczących usługi turystycznego najmu krótkoterminowego oraz koordynację procesu obowiązkowego zgłaszania do rejestru.

Szee

Wymiana pieców na paliwo stałe, odnawialne źródła energii (np. panele fotowoltaiczne, pompy ciepła) oraz termomodernizacja budynków. Od przyjmowania wniosków po wypłatę dotacji.

Crm

Narzędzie wdrażające procedury utrzymania relacji i zarządzania kontaktami z Klientami.

Szd

Narzędzie ułatwiające zarządzanie procesami związanymi z przebudową infrastruktury drogowej.

Fotoportal

Repozytorium materiałów audiowizualnych: zdjęć, filmów, prezentacji i dokumentów. Umożliwia łatwe pozyskanie i dystrybucję tych materiałów.

Skjst

Wszechstronne narzędzie dostosowane do indywidualnych potrzeb powiatów i gmin. Skupia działalność promocyjną, pozyskanie inwestorów oraz wspomaga informatyzację.

Skpg

Narzędzie ułatwiające profesjonalną obsługę inwestorów. Tworzy oferty inwestycyjne, przechowuje dane ekonomiczne i ewidencjonuje tereny inwestycyjne.

Skdb

Prezentuje pełny i aktualny stan działalności badawczej w JST. Właściwa koordynacja i ujednolicenie działalności badawczej pozwalają na znaczne zwiększenie jej efektywności.

Skks

Umożliwia wygodny nadzór nad tworzonymi komunikatami, automatycznie przyjmuje zgłoszenia interwencyjne oraz monitoruje przebieg ich  realizacji.

Strategia_2

Oferujemy doradztwo w aspekcie wdrażania systemów oraz wsparcie na etapie prezentacji projektów wśród decydentów i urzędników Miasta. Organizujemy szkolenia dla kadry zarządzającej oraz pracowników Urzędu, dla których systemy staną się narzędziem pracy.

Komunikacja

Posiadamy bogate doświadczenie w komunikowaniu do dużych społeczności. Jesteśmy na bieżąco z trendami marketingowymi oraz możliwościami technologicznymi. Kompleksowo zadbamy o aktywną obecność oraz pozytywny wizerunek marki miasta lub regionu w mediach społecznościowych.

Strategia_2

Doradztwo w aspekcie wdrażania systemu oraz wsparcie na etapie prezentacji projektu wśród decydentów i urzędników Miasta.