Kiedy planujemy podróż do nowego miejsca, zwłaszcza z nastawieniem na zwiedzanie, zwykle na początku nasuwa nam się fundamentalne pytanie – od czego zacząć? Najczęściej kierujemy się pojedynczymi atrakcjami, ale istnieje inny, równie ciekawy sposób na odkrywanie bogactwa kulturowego. Szlaki turystyczne są doskonałym przykładem tego, jak w przystępny sposób można zaprezentować konkretny region oraz ułatwić turystom poruszanie się po danym obszarze. Pozwalają łączyć wszystkie najważniejsze punkty orientacyjne w jedną sieć, opowiadającą historię wybranego miejsca.
Szlakiem turystycznym określa się specjalnie wytyczoną i oznakowaną trasę, prowadzącą do wyznaczonego celu, stworzoną z myślą o potrzebach turystów. Istnieje kilka rodzajów szlaków, np. piesze, rowerowe, kajakowe lub jeździeckie. Jako podkategorię wyróżnić można szlaki tematyczne, które dodatkowo odwołują się do walorów historycznych, kulturowych czy przyrodniczych. Skupiają one miejsca o podobnym charakterze i wyróżnia je jeden motyw przewodni. Czy mogą funkcjonować również jako element kampanii reklamowej danego terenu?
Na początek warto wyjaśnić, czym jest promocja jednostek samorządu terytorialnego. Są to wszelkie działania, podejmowane na rzecz wyróżnienia regionu na arenie ogólnopolskiej, a czasem także za granicą. Istotny składnik promocji JST to oczywiście obecność w mediach społecznościowych. Celem tych działań może być np. zwiększanie świadomości istnienia regionu, przekonywanie o zaletach, kształtowanie wizerunku i tożsamości miejsca czy też rozwój lokalnej turystyki.
Szlaki turystyczne są niekonwencjonalnym, ale bardzo atrakcyjnym pomysłem na promocję obszaru. Mogą z powodzeniem opowiadać o jego tożsamości, historii czy kulturze lokalnej. Niewątpliwie wyróżniają go na tle innych i przyciągają uwagę poszukiwaczy przygód. Szlak tematyczny to kompletny produkt turystyczny, który spełnia znacznie więcej funkcji, niż tylko tę powszechnie znaną – rekreacyjną.
Zebraliśmy kilka ciekawych przykładów z różnych zakątków Polski. Pierwszy z nich to szlak rowerowy Green Velo, znajdujący się we wschodniej części kraju. Liczy ponad 2000 km i przecina aż 5 województw. Trasa biegnie wśród licznych zabytków, które stanowią ważną część polskiego dziedzictwa kulturowego.
Kolejny to Wielka Pętla Wielkopolski. Szlak ten pozwala odkryć regionalne piękno przyrody z perspektywy kajaka lub łodzi. Jest to najdłuższy znakowany szlak turystyki wodnej w Polsce – liczy aż 688 km. Trasa rzeczywiście układa się pętlę, dzięki czemu można płynąć wręcz bez końca. Po drodze zadbano o odpowiednią infrastrukturę do odpoczynku: mariny, przystanie oraz kempingi.
Ostatni przykład to Szlak Orlich Gniazd, który na pewno przypadnie do gustu fanom zamków i twierdz. Zlokalizowany wśród zakątków Jury Krakowsko-Częstochowskiej, liczy niemal 164 km. Jego nazwa pochodzi od gotyckich warowni, budowanych na masywach skalnych. Co roku przyciąga rzesze turystów, spragnionych pieszych wycieczek.
Każdy region ma w sobie coś niezwykłego. Warto poświęcić czas na znalezienie charakterystycznych cech wyróżniających dany obszar i wykorzystać je przy promocji. Doskonałym narzędziem do tego są właśnie szlaki turystyczne. Pozytywnie wpływają na postrzeganie konkretnej lokalizacji, a ponadto pozwalają w łatwy sposób zwiedzić różne miejsca i poznać lepiej ich historię. Inwestycja w tego typu atrakcję na pewno zwróci się z nawiązką.