Marka Terytorialna | Promocja JST poprzez szlaki turystyczne.
BLOG
16.06.2021
Wiedza
Promocja JST poprzez szlaki turystyczne.
Thumb_wide_pexels-krivec-ales-554609

Kiedy planujemy podróż do nowego miejsca, zwłaszcza z nastawieniem na zwiedzanie, zwykle na początku nasuwa nam się fundamentalne pytanie – od czego zacząć? Najczęściej kierujemy się pojedynczymi atrakcjami, ale istnieje inny, równie ciekawy sposób na odkrywanie bogactwa kulturowego. Szlaki turystyczne są doskonałym przykładem tego, jak w przystępny sposób można zaprezentować konkretny region oraz ułatwić turystom poruszanie się po danym obszarze. Pozwalają łączyć wszystkie najważniejsze punkty orientacyjne w jedną sieć, opowiadającą historię wybranego miejsca.

Szlakiem turystycznym określa się specjalnie wytyczoną i oznakowaną trasę, prowadzącą do wyznaczonego celu, stworzoną z myślą o potrzebach turystów. Istnieje kilka rodzajów szlaków, np. piesze, rowerowe, kajakowe lub jeździeckie. Jako podkategorię wyróżnić można szlaki tematyczne, które dodatkowo odwołują się do walorów historycznych, kulturowych czy przyrodniczych. Skupiają one miejsca o podobnym charakterze i wyróżnia je jeden motyw przewodni. Czy mogą funkcjonować również jako element kampanii reklamowej danego terenu?

Na początek warto wyjaśnić, czym jest promocja jednostek samorządu terytorialnego. Są to wszelkie działania, podejmowane na rzecz wyróżnienia regionu na arenie ogólnopolskiej, a czasem także za granicą. Istotny składnik promocji JST to oczywiście obecność w mediach społecznościowych. Celem tych działań może być np. zwiększanie świadomości istnienia regionu, przekonywanie o zaletach, kształtowanie wizerunku i tożsamości miejsca czy też rozwój lokalnej turystyki.

Szlaki turystyczne są niekonwencjonalnym, ale bardzo atrakcyjnym pomysłem na promocję obszaru. Mogą z powodzeniem opowiadać o jego tożsamości, historii czy kulturze lokalnej. Niewątpliwie wyróżniają go na tle innych i przyciągają uwagę poszukiwaczy przygód. Szlak tematyczny to kompletny produkt turystyczny, który spełnia znacznie więcej funkcji, niż tylko tę powszechnie znaną – rekreacyjną.

Zebraliśmy kilka ciekawych przykładów z różnych zakątków Polski. Pierwszy z nich to szlak rowerowy Green Velo, znajdujący się we wschodniej części kraju. Liczy ponad 2000 km i przecina aż 5 województw. Trasa biegnie wśród licznych zabytków, które stanowią ważną część polskiego dziedzictwa kulturowego.

Kolejny to Wielka Pętla Wielkopolski. Szlak ten pozwala odkryć regionalne piękno przyrody z perspektywy kajaka lub łodzi. Jest to najdłuższy znakowany szlak turystyki wodnej w Polsce – liczy aż 688 km. Trasa rzeczywiście układa się pętlę, dzięki czemu można płynąć wręcz bez końca. Po drodze zadbano o odpowiednią infrastrukturę do odpoczynku: mariny, przystanie oraz kempingi.

Ostatni przykład to Szlak Orlich Gniazd, który na pewno przypadnie do gustu fanom zamków i twierdz. Zlokalizowany wśród zakątków Jury Krakowsko-Częstochowskiej, liczy niemal 164 km. Jego nazwa pochodzi od gotyckich warowni, budowanych na masywach skalnych. Co roku przyciąga rzesze turystów, spragnionych pieszych wycieczek.

Każdy region ma w sobie coś niezwykłego. Warto poświęcić czas na znalezienie charakterystycznych cech wyróżniających dany obszar i wykorzystać je przy promocji. Doskonałym narzędziem do tego są właśnie szlaki turystyczne. Pozytywnie wpływają na postrzeganie konkretnej lokalizacji, a ponadto pozwalają w łatwy sposób zwiedzić różne miejsca i poznać lepiej ich historię. Inwestycja w tego typu atrakcję na pewno zwróci się z nawiązką.

PRODUKTY I USŁUGI

Zapraszamy do zapoznania się z ofertą Marki Terytorialnej.

Skp

Rdzeń wszelkich działań Jednostki Samorządu Terytorialnego w zakresie promocji. Wyposażony w kilkanaście niezależnych od siebie modułów.

Ekon

Narzędzie ułatwiające ewidencjonowanie obiektów noclegowych świadczących usługi turystycznego najmu krótkoterminowego oraz koordynację procesu obowiązkowego zgłaszania do rejestru.

Szee

Wymiana pieców na paliwo stałe, odnawialne źródła energii (np. panele fotowoltaiczne, pompy ciepła) oraz termomodernizacja budynków. Od przyjmowania wniosków po wypłatę dotacji.

Crm

Narzędzie wdrażające procedury utrzymania relacji i zarządzania kontaktami z Klientami.

Szd

Narzędzie ułatwiające zarządzanie procesami związanymi z przebudową infrastruktury drogowej.

Fotoportal

Repozytorium materiałów audiowizualnych: zdjęć, filmów, prezentacji i dokumentów. Umożliwia łatwe pozyskanie i dystrybucję tych materiałów.

Skjst

Wszechstronne narzędzie dostosowane do indywidualnych potrzeb powiatów i gmin. Skupia działalność promocyjną, pozyskanie inwestorów oraz wspomaga informatyzację.

Skpg

Narzędzie ułatwiające profesjonalną obsługę inwestorów. Tworzy oferty inwestycyjne, przechowuje dane ekonomiczne i ewidencjonuje tereny inwestycyjne.

Skdb

Prezentuje pełny i aktualny stan działalności badawczej w JST. Właściwa koordynacja i ujednolicenie działalności badawczej pozwalają na znaczne zwiększenie jej efektywności.

Skks

Umożliwia wygodny nadzór nad tworzonymi komunikatami, automatycznie przyjmuje zgłoszenia interwencyjne oraz monitoruje przebieg ich  realizacji.

Strategia_2

Oferujemy doradztwo w aspekcie wdrażania systemów oraz wsparcie na etapie prezentacji projektów wśród decydentów i urzędników Miasta. Organizujemy szkolenia dla kadry zarządzającej oraz pracowników Urzędu, dla których systemy staną się narzędziem pracy.

Komunikacja

Posiadamy bogate doświadczenie w komunikowaniu do dużych społeczności. Jesteśmy na bieżąco z trendami marketingowymi oraz możliwościami technologicznymi. Kompleksowo zadbamy o aktywną obecność oraz pozytywny wizerunek marki miasta lub regionu w mediach społecznościowych.

Strategia_2

Doradztwo w aspekcie wdrażania systemu oraz wsparcie na etapie prezentacji projektu wśród decydentów i urzędników Miasta.