Marka Terytorialna | 3 etapy budowania wizerunku marki terytorialnej w mediach społecznościowych.
BLOG
21.11.2019
Wiedza
3 etapy budowania wizerunku marki terytorialnej w mediach społecznościowych.
Thumb_wide_william-iven-dfmmzzi3rmg-unsplash


Wiele osób wychodzi z założenia, że obecność marki w mediach społecznościowych rozpoczyna się z chwilą założenia fanpage'a na Facebooku, konta na Twitterze czy Instagramie, a komunikacja w zasadzie prowadzi się sama. W końcu wystarczy podążać za aktualnymi trendami, być spontanicznym i często publikować atrakcyjne zdjęcia czy grafiki. Nic bardziej mylnego. Zaangażowaną i przywiązaną do marki społeczność buduje się długo, a najskuteczniejszym narzędziem jest regularna, przemyślana i dostosowana do naszych odbiorców komunikacja.

1. Warto działać strategicznie 

        W jaki sposób zabrać się do tego procesu w przypadku marki miasta, regionu czy gminy? Przede wszystkim – strategicznie. Funkcjonowanie naszej JST w mediach społecznościowych powinno być powiązane: po pierwsze – z założeniami strategii rozwoju, a po drugie – ze strategią promocji (o czym pisaliśmy tutaj: 4 powody, dla których warto mieć strategię). To, co pozwoli wyznaczyć dokładny kierunek działań, to analiza obu dokumentów i odpowiedzi na pytania: jakie są cele rozwoju miasta czy regionu? Jakie działania będą realizowane w najbliższym czasie? Na jakie potrzeby mieszkańców będą odpowiadać? W jaki sposób dzielone są grupy odbiorców? Do jakich wartości się odwołuje się marka? Na tej podstawie będzie można dokonać wyboru odpowiednich serwisów społecznościowych, a także określić charakter i rodzaj komunikacji na każdym z kanałów.

        2. Nie warto być wszędzie 

        Na tym etapie warto zaznaczyć, że nie ma sensu zakładać profilu marki w każdym serwisie (po to, aby być wszędzie) i publikować tam dokładnie te same treści. Przykładowo, jeśli nie mamy dobrego materiału video (i możliwości jego regularnego pozyskiwania), to nie warto zakładać profilu na YouTube (publikując tam np. filmy sprzed kilku lat, bo akurat takie posiadamy). Lepiej odłożyć to w czasie, decydując się na ten krok wtedy, gdy zaczniemy dysponować aktualnymi, atrakcyjnymi materiałami, nawiązującymi do wartości naszej marki. Podobnie jest w przypadku pozostałych kanałów. Zawsze warto zadać sobie pytanie, jaki typ treści sprawdza się w danym medium, jak duża grupa naszych odbiorców się tam znajduje i czy jesteśmy w stanie zapewnić jej atrakcyjne treści. W większości przypadków najlepiej zacząć komunikowanie na Facebooku i Instagramie. Przede wszystkim dlatego, że wraz z YouTube są to obecnie najpopularniejsze serwisy społecznościowe w Polsce*, ponadto tzw. bariera wejścia (w tym przypadku pozyskanie odpowiednich treści) jest stosunkowo łatwa do pokonania. 

        3. Warto się przygotować 

        Wiemy już jak, do kogo i na jakich kanałach będziemy komunikować. Co dalej? Teraz pozostaje odpowiednio zaplanować i zorganizować regularną obecność naszej marki w sieci. Na tym etapie warto: 

        • stworzyć dokładny kosztorys działań (od dostępnego budżetu będzie też zależało, jaką część założeń możemy zrealizować), 
        • opracować harmonogram komunikacji (dzięki któremu utrzymamy regularność), a także sposób tworzenia i zatwierdzania wszelkich publikowanych treści, 
        • określić sposób moderacji profili – media społecznościowe to komunikacja dwustronna, która trwa praktycznie całą dobę, należy więc zadbać o odpowiednią reprezentację marki w tym zakresie, 
        • zaplanować pierwszą kampanię reklamową – dzięki temu zbierzemy początkową grupę fanów i unikniemy komunikowania do tzw. pustej sali. ** 


        *Facebook – 17 mln użytkowników, Instagram – 6,8 mln użytkowników, dane z raportu „Digital 2019: Poland” Hootsuite / We Are Social

        **Temu tematowi już wkrótce poświęcimy osobny tekst.

          PRODUKTY I USŁUGI

          Zapraszamy do zapoznania się z ofertą Marki Terytorialnej.

          Skp

          Rdzeń wszelkich działań Jednostki Samorządu Terytorialnego w zakresie promocji. Wyposażony w kilkanaście niezależnych od siebie modułów.

          Fotoportal

          Repozytorium materiałów audiowizualnych: zdjęć, filmów, prezentacji i dokumentów. Umożliwia łatwe pozyskanie i dystrybucję tych materiałów.

          Skjst

          Wszechstronne narzędzie dostosowane do indywidualnych potrzeb powiatów i gmin. Skupia działalność promocyjną, pozyskanie inwestorów oraz wspomaga informatyzację.

          Skpg

          Narzędzie ułatwiające profesjonalną obsługę inwestorów. Tworzy oferty inwestycyjne, przechowuje dane ekonomiczne i ewidencjonuje tereny inwestycyjne.

          Skdb

          Prezentuje pełny i aktualny stan działalności badawczej w JST. Właściwa koordynacja i ujednolicenie działalności badawczej pozwalają na znaczne zwiększenie jej efektywności.

          Skks

          Umożliwia wygodny nadzór nad tworzonymi komunikatami, automatycznie przyjmuje zgłoszenia interwencyjne oraz monitoruje przebieg ich  realizacji.

          Strategia_2

          Oferujemy doradztwo w aspekcie wdrażania systemów oraz wsparcie na etapie prezentacji projektów wśród decydentów i urzędników Miasta. Organizujemy szkolenia dla kadry zarządzającej oraz pracowników Urzędu, dla których systemy staną się narzędziem pracy.

          Komunikacja

          Posiadamy bogate doświadczenie w komunikowaniu do dużych społeczności. Jesteśmy na bieżąco z trendami marketingowymi oraz możliwościami technologicznymi. Kompleksowo zadbamy o aktywną obecność oraz pozytywny wizerunek marki miasta lub regionu w mediach społecznościowych.

          Strategia_2

          Doradztwo w aspekcie wdrażania systemu oraz wsparcie na etapie prezentacji projektu wśród decydentów i urzędników Miasta.