O tym, że media społecznościowe są obecne w naszym życiu, nikogo nie trzeba przekonywać. W Polsce korzysta z nich 25.9 mln osób, co stanowi ponad 68% populacji kraju (źródło: Hootsuite), a z roku na rok liczba ta rośnie. Przeciętnie Polacy spędzają blisko 2 godziny dziennie na ich przeglądaniu. Konto na Facebooku czy Instagramie ma nie tylko przeciętny Kowalski, ale również firma stolarska, marka odzieżowa, lokal gastronomiczny, ośrodek kulturalny i oczywiście JST. Nie ma w tym nic dziwnego, każdy chce być z komunikacją jak najbliższej swoich obecnych i potencjalnych klientów. Media społecznościowe to także różnorodność komunikacji – jej ton, częstotliwość, a także możliwość bardziej bezpośredniego kontaktu.
Najpopularniejszym serwisem w Polsce jest YouTube, zaraz za nim Facebook i Messenger, a na czwartym miejscu plasuje się Instagram. Od pewnego czasu można jednak zaobserwować trend odpływu użytkowników z Facebooka na rzecz tego bardziej wizualnego medium – Instagrama. Właśnie na nim skupimy się w tym artykule.
Przede wszystkim należy zacząć od tego, jak wygląda komunikacja w tym serwisie. Głównym środkiem przekazu są zdjęcia, a o tym, jak ważne są one w kreowaniu wizerunku miasta, pisaliśmy ostatnio: Dlaczego dobre zdjęcia miasta to podstawa komunikacji? Użytkownicy chcą konsumować treści szybko i w dużych ilościach, a więc grafiki opatrzone zwięzłymi opisami oraz materiały wideo są idealnym rozwiązaniem. Co więcej, najczęściej wybierany styl komunikacji zamyka się w jednym z dwóch obszarów: rozrywka (w tym treści inspiracyjne) lub edukacja. Miasto jako marka szczególnie dobrze powinno odnaleźć się w tego typu komunikatach.
Przechodząc do najważniejszego, przedstawiamy 5 zalet obecności miasta na Instagramie.
- Po pierwsze jesteśmy tam, gdzie są nasi odbiorcy. Oprócz liczby aktywnych użytkowników, która w pierwszym momencie przemawia na rzecz Facebooka, należy wziąć pod uwagę czas spędzony w aplikacji, zaangażowanie oraz łatwość dotarcia do użytkownika. A w tych aspektach Instagram wysuwa się na prowadzenie.
- Po drugie serwis ten oferuje fenomenalne narzędzie, jakim są Insta Stories, które ostatnio bardzo zyskały na popularności. Dzięki relacjom możemy w łatwy i szybki sposób przekazać ważne lub ciekawe informacje. Mimo iż Facebook oferuje podobne rozwiązanie, to jednak instagramowe relacje ogląda więcej użytkowników.
- Trzecią niekwestionowaną zaletą jest fakt, że Instagram dla wielu osób to istotne źródło inspiracji. Możliwość wyszukania miejsc po nazwie, hasztagach, oznaczeniach i zapisanie interesujących odkryć stanowi sporą korzyść dla miast. Z pewnością jest wiele osób, które – zachęcone zdjęciami lub relacjami – zapragnęły odwiedzić jakieś miejsce i przekonać się o jego urokach na żywo.
- Kolejną zaletą jest możliwość nawiązania kontaktu z odbiorcami, szczególnie z przedstawicielami młodszych grup wiekowych. To właśnie te osoby znacznie chętniej wchodzą w interakcje z markami na Instagramie. Sam portal oferuje szereg różnych możliwości kontaktu, mniej i bardziej bezpośredniego, a prowadząc firmowe konto, sami możemy ten kontakt inicjować.
- Ostatnią, ale nie mniej ważną sprawą, jest tzw. user generated content, czyli treści tworzone przez użytkowników. Piękne zdjęcia naszego miasta z ciekawym podpisem, odpowiednimi hasztagami i oznaczeniem profilu oraz inspirujące relacje stanowią sporą wartość. Na Instagramie bardzo często to użytkownicy tworzą wizerunek jakiegoś miejsca. Warto jednak kontrolować te treści, by wiedzieć, jak przedstawiane jest nasze miasto w sieci. Pomogą nam w tym hasztagi. Z kolei udostępniając zdjęcia czy filmy innych użytkowników, zachęcamy ich do oznaczania naszego profilu.
Wymienione zalety prowadzenia komunikacji miasta na Instagramie powinny przekonać nawet niezdecydowanych, że korzyści z obecności w tym serwisie są naprawdę ogromne. Duża reaktywność użytkowników, łatwość w nawiązywaniu kontaktu i swobodny styl komunikacji sprawiają, że miasta powinny łatwo odnaleźć się w tym świecie. Mądrze prowadzone konto, przy stosunkowo niewielkim nakładzie środków, może okazać się istotnym miejscem do nawiązania dialogu i pokazania JST z jak najlepszej strony. A popularność samego serwisu to okazja, by dotrzeć z komunikacją do szerokiego grona odbiorców.