Marka Terytorialna | 5 zalet prowadzenia komunikacji miast na Instagramie
BLOG
23.08.2021
Wiedza
5 zalet prowadzenia komunikacji miast na Instagramie
Thumb_wide_pexels-jeremy-levin-122383

O tym, że media społecznościowe są obecne w naszym życiu, nikogo nie trzeba przekonywać. W Polsce korzysta z nich 25.9 mln osób, co stanowi ponad 68% populacji kraju [źródło: https://hootsuite.com/], a z roku na rok liczba ta rośnie. Przeciętnie Polacy spędzają blisko 2 godziny dziennie na ich przeglądaniu. Konto na Facebooku czy Instagramie ma nie tylko przeciętny Kowalski, ale również firma stolarska, marka odzieżowa, lokal gastronomiczny, ośrodek kulturalny i oczywiście JST. Nie ma w tym nic dziwnego, każdy chce być z komunikacją jak najbliższej swoich obecnych i potencjalnych klientów. Media społecznościowe to także różnorodność komunikacji – jej ton, częstotliwość, a także możliwość bardziej bezpośredniego kontaktu.
Najpopularniejszym serwisem w Polsce jest YouTube, zaraz za nim Facebook i Messenger, a na czwartym miejscu plasuje się Instagram. Od pewnego czasu można jednak zaobserwować trend odpływu użytkowników z Facebooka na rzecz tego bardziej wizualnego medium – Instagrama. Właśnie na nim skupimy się w tym artykule.

Przede wszystkim należy zacząć od tego, jak wygląda komunikacja w tym serwisie. Głównym środkiem przekazu są zdjęcia, a o tym, jak ważne są one w kreowaniu wizerunku miasta, pisaliśmy ostatnio – [https://markaterytorialna.pl/blog/dlaczego-dobre-zdjecia-miasta-to-podstawa-komunikacji]. Użytkownicy chcą konsumować treści szybko i w dużych ilościach, a więc grafiki opatrzone zwięzłymi opisami oraz materiały wideo są idealnym rozwiązaniem. Co więcej, najczęściej wybierany styl komunikacji zamyka się w jednym z dwóch obszarów: rozrywka (w tym treści inspiracyjne) lub edukacja. Miasto jako marka szczególnie dobrze powinno odnaleźć się w tego typu komunikatach.

Przechodząc do najważniejszego, przedstawiamy 5 zalet obecności miasta na Instagramie.

  1. Po pierwsze jesteśmy tam, gdzie są nasi odbiorcy. Oprócz liczby aktywnych użytkowników, która w pierwszym momencie przemawia na rzecz Facebooka, należy wziąć pod uwagę czas spędzony w aplikacji, zaangażowanie oraz łatwość dotarcia do użytkownika. A w tych aspektach Instagram wysuwa się na prowadzenie.
  2. Po drugie, serwis ten oferuje fenomenalne narzędzie, jakim są Insta Stories, które ostatnio bardzo zyskały na popularności. Dzięki relacjom możemy w łatwy i szybki sposób przekazać ważne lub ciekawe informacje. Mimo iż Facebook oferuje podobne rozwiązanie, to jednak instagramowe relacje ogląda więcej użytkowników.
  3. Trzecią niekwestionowaną zaletą jest fakt, że Instagram dla wielu osób to istotne źródło inspiracji. Możliwość wyszukania miejsc po nazwie, hasztagach, oznaczeniach i zapisanie interesujących odkryć stanowi sporą korzyść dla miast. Z pewnością jest wiele osób, które – zachęcone zdjęciami lub relacjami – zapragnęły odwiedzić jakieś miejsce i przekonać się o jego urokach na żywo.
  4. Kolejną zaletą jest możliwość nawiązania kontaktu z odbiorcami, szczególnie z przedstawicielami młodszych grup wiekowych. To właśnie te osoby znacznie chętniej wchodzą w interakcje z markami na Instagramie. Sam portal oferuje szereg różnych możliwości kontaktu, mniej i bardziej bezpośredniego, a prowadząc firmowe konto, sami możemy ten kontakt inicjować.
  5. Ostatnią, ale nie mniej ważną sprawą, jest tzw. user generated content, czyli treści tworzone przez użytkowników. Piękne zdjęcia naszego miasta z ciekawym podpisem, odpowiednimi hasztagami i oznaczeniem profilu oraz inspirujące relacje stanowią sporą wartość. Na Instagramie bardzo często to użytkownicy tworzą wizerunek jakiegoś miejsca. Warto jednak kontrolować te treści, by wiedzieć, jak przedstawiane jest nasze miasto w sieci. Pomogą nam w tym hasztagi. Z kolei udostępniając zdjęcia czy filmy innych użytkowników, zachęcamy ich do oznaczania naszego profilu.

Wymienione zalety prowadzenia komunikacji miasta na Instagramie powinny przekonać nawet niezdecydowanych, że korzyści z obecności w tym serwisie są naprawdę ogromne. Duża reaktywność użytkowników, łatwość w nawiązywaniu kontaktu i swobodny styl komunikacji sprawiają, że miasta powinny łatwo odnaleźć się w tym świecie. Mądrze prowadzone konto, przy stosunkowo niewielkim nakładzie środków, może okazać się istotnym miejscem do nawiązania dialogu i pokazania JST z najlepszej strony. A popularność samego serwisu to okazja, by dotrzeć z komunikacją do szerokiego grona odbiorców.

PRODUKTY I USŁUGI

Zapraszamy do zapoznania się z ofertą Marki Terytorialnej.

Szee

Wymiana pieców na paliwo stałe, odnawialne źródła energii oraz termomodernizacji budynków. Od przyjmowania wniosków po wypłatę dotacji.

Skp

Rdzeń wszelkich działań Jednostki Samorządu Terytorialnego w zakresie promocji. Wyposażony w kilkanaście niezależnych od siebie modułów.

Fotoportal

Repozytorium materiałów audiowizualnych: zdjęć, filmów, prezentacji i dokumentów. Umożliwia łatwe pozyskanie i dystrybucję tych materiałów.

Skjst

Wszechstronne narzędzie dostosowane do indywidualnych potrzeb powiatów i gmin. Skupia działalność promocyjną, pozyskanie inwestorów oraz wspomaga informatyzację.

Skpg

Narzędzie ułatwiające profesjonalną obsługę inwestorów. Tworzy oferty inwestycyjne, przechowuje dane ekonomiczne i ewidencjonuje tereny inwestycyjne.

Skdb

Prezentuje pełny i aktualny stan działalności badawczej w JST. Właściwa koordynacja i ujednolicenie działalności badawczej pozwalają na znaczne zwiększenie jej efektywności.

Skks

Umożliwia wygodny nadzór nad tworzonymi komunikatami, automatycznie przyjmuje zgłoszenia interwencyjne oraz monitoruje przebieg ich  realizacji.

Strategia_2

Oferujemy doradztwo w aspekcie wdrażania systemów oraz wsparcie na etapie prezentacji projektów wśród decydentów i urzędników Miasta. Organizujemy szkolenia dla kadry zarządzającej oraz pracowników Urzędu, dla których systemy staną się narzędziem pracy.

Komunikacja

Posiadamy bogate doświadczenie w komunikowaniu do dużych społeczności. Jesteśmy na bieżąco z trendami marketingowymi oraz możliwościami technologicznymi. Kompleksowo zadbamy o aktywną obecność oraz pozytywny wizerunek marki miasta lub regionu w mediach społecznościowych.

Strategia_2

Doradztwo w aspekcie wdrażania systemu oraz wsparcie na etapie prezentacji projektu wśród decydentów i urzędników Miasta.