Marka Terytorialna | 7 etapów budowania strategii rozwoju.
BLOG
06.09.2019
Wiedza
7 etapów budowania strategii rozwoju.
Thumb_wide_mt_blog

Po lekturze naszego niedawnego tekstu (4 powody, dla których warto mieć strategię) wiecie już, że budowanie marki terytorialnej to nie tylko promocja. Dziś idziemy o krok dalej i pokazujemy, co powinno się wydarzyć, aby proces ten rozpoczął się na poważnie. Cała historia zaczyna się bowiem na poziomie opracowania strategii rozwoju. Tak, dobrze czytacie – chodzi o „strategię rozwoju”, a nie „strategię promocji”. Ta druga wynika już z jasno wytyczonych kierunków dla danego miasta czy regionu.

Myśląc poważnie o budowaniu silnej marki regionalnej, taka kolejność działań jest kluczowa. I to nie tylko nasze zdanie. Niedawno na łamach dziennika Rzeczpospolita można było przeczytać o wynikach kontroli NIK, dotyczącej wydatkowania budżetów promocyjnych w gminach. Pełną treść artykułu znajdziecie tutaj: Strategię wizerunkową trzeba planować z głową.

Poniżej wyjaśniamy, na czym dokładnie polega stworzenie strategii rozwoju.

1. Analiza wewnętrzna

    Każde skuteczne działanie zaczyna się od oceny sytuacji wyjściowej: wskazania mocnych i słabych stron, dostrzeżenia szans do wykorzystania oraz zidentyfikowania ewentualnych zagrożeń (SWOT). W tym celu należy poddać analizie otoczenie m.in. ekonomiczne, społeczne, polityczne i prawne danego miasta czy regionu. Co ważne, ten etap prac wykonują przeważnie dla JST odpowiednie podmioty zewnętrzne, specjalizujące się w analizie takich danych.

    2. Konsultacje społeczne

      Dzięki danym zebranym podczas etapu analizy, można wytyczyć wstępne kierunki rozwoju. Zanim jednak zamienią się one w jasno określone kierunki i cele, ważne jest, aby skonsultować je z mieszkańcami, poszczególnymi grupami docelowymi: seniorami, studentami, przedsiębiorcami itp. Mimo, że wynik konsultacji społecznych może być tożsamy z pierwszymi wnioskami, to bardzo ważne jest, aby ten etap się odbył i jak najwięcej osób miało szansę na swobodną wypowiedź. W przyszłości, w przypadku krytyki podejmowanych działań, fakt przeprowadzenia szerokich, otwartych konsultacji społecznych będzie zawsze działał na korzyść wykonawców strategii.

      3. Projekt strategii – dokument wewnętrzny

          Teraz mamy już wystarczająco dużo informacji, aby nakreślić wstępną wizję rozwoju naszego miasta lub regionu. Na podstawie analizy danych wiemy, jakimi zasobami dysponujemy i jakie szanse stoją otworem. Z kolei dzięki konsultacjom społecznym wiemy, jak obecną sytuację widzą mieszkańcy. Czas sprawdzić, jak wstępna wizja wyglądałaby w praktyce.

          4. Konsultacje wewnętrzne

            Na tym etapie należy skonsultować wszelkie plany rozwoju z jednostkami odpowiedzialnymi za poszczególne obszary (np. wydział urbanistyki, wydział sportu, wydział kultury itd.). W tym momencie uzyskujemy konkretne potwierdzenie, że wyznaczone dotąd kierunki mają swoje umocowanie nie tylko w sferze teoretycznej, ale też mogą mieć swoje odzwierciedlenie w działaniach operacyjnych.

            5. Strategia – dokument końcowy

              Czas na zebranie wszystkich informacji, celów, planów i założeń w jedną, spójną całość.

              Dokument strategiczny powstający na tym etapie zawiera ogólny pomysł, spajający przyszłe działania. W strategii określamy i formułujemy misję, cele oraz kierunki działań, wynikające z wcześniejszej analizy danych i wskaźników. Przykładowo, jeśli jednym z założeń jest rozwój miasta jako ośrodka akademickiego, to właśnie na poziomie strategii wskazujemy, z czego wynika obranie takiego celu oraz w jakiej grupie docelowej i jakimi sposobami zamierzamy go zrealizować. Co ważne, na tym etapie nie planujemy jeszcze konkretnych działań – np. organizacji targów edukacyjnych czy konkursu dla uczniów. Na to przyjdzie czas później. Na tym etapie mówimy np.: musimy rozwijać szkolnictwo zawodowe.

              6. Narodziny marki

                W tym momencie możemy już zacząć pracować nad marką. Wszystkie cele, założenia oraz kierunki działań, usystematyzowane w pierwszej części strategii rozwoju, dadzą nam roboczy obraz tego, czym tak naprawdę jest marka naszego miasta czy regionu. Pozostaje teraz ubrać to odpowiednio w słowa, aby móc w prosty sposób przekazywać odbiorcom jej charakter. To właśnie na tym etapie powstają hasła: “Wrocław – Miasto Spotkań”, Lubelskie – Smakuj życie”, czy słynne już “I love New York”. To również na podstawie pracy kreatywnej z tego etapu, można przystąpić do budowania strategii promocji.

                7. Monitoring i ewaluacja

                  Wszelkie działania mają sens tylko wówczas, gdy możemy sprawdzić i ocenić ich efektywność. Inaczej działamy w próżni, ryzykując, że nakłady pracy oraz środków finansowych się zmarnują. Stąd też końcowym etapem tworzenia strategii rozwoju powinno być określenie sposobu, w jaki będziemy kontrolować tzw. KPI (Key Performance Indicators) oraz inne mierniki, na podstawie których zamierzamy badać efektywność działań. Dzięki zawarciu ich na poziomie strategii, każda jednostka podległa, realizująca w przyszłości konkretne działania wynikające ze strategii, będzie mogła od razu przyjąć odpowiedni sposób mierzenia efektywności swojej pracy.

                  PRODUKTY I USŁUGI

                  Zapraszamy do zapoznania się z ofertą Marki Terytorialnej.

                  Skp

                  Rdzeń wszelkich działań Jednostki Samorządu Terytorialnego w zakresie promocji. Wyposażony w kilkanaście niezależnych od siebie modułów.

                  Ekon

                  Narzędzie ułatwiające ewidencjonowanie obiektów noclegowych świadczących usługi turystycznego najmu krótkoterminowego oraz koordynację procesu obowiązkowego zgłaszania do rejestru.

                  Szee

                  Wymiana pieców na paliwo stałe, odnawialne źródła energii (np. panele fotowoltaiczne, pompy ciepła) oraz termomodernizacja budynków. Od przyjmowania wniosków po wypłatę dotacji.

                  Crm

                  Narzędzie wdrażające procedury utrzymania relacji i zarządzania kontaktami z Klientami.

                  Szd

                  Narzędzie ułatwiające zarządzanie procesami związanymi z przebudową infrastruktury drogowej.

                  Fotoportal

                  Repozytorium materiałów audiowizualnych: zdjęć, filmów, prezentacji i dokumentów. Umożliwia łatwe pozyskanie i dystrybucję tych materiałów.

                  Skjst

                  Wszechstronne narzędzie dostosowane do indywidualnych potrzeb powiatów i gmin. Skupia działalność promocyjną, pozyskanie inwestorów oraz wspomaga informatyzację.

                  Skpg

                  Narzędzie ułatwiające profesjonalną obsługę inwestorów. Tworzy oferty inwestycyjne, przechowuje dane ekonomiczne i ewidencjonuje tereny inwestycyjne.

                  Skdb

                  Prezentuje pełny i aktualny stan działalności badawczej w JST. Właściwa koordynacja i ujednolicenie działalności badawczej pozwalają na znaczne zwiększenie jej efektywności.

                  Skks

                  Umożliwia wygodny nadzór nad tworzonymi komunikatami, automatycznie przyjmuje zgłoszenia interwencyjne oraz monitoruje przebieg ich  realizacji.

                  Strategia_2

                  Oferujemy doradztwo w aspekcie wdrażania systemów oraz wsparcie na etapie prezentacji projektów wśród decydentów i urzędników Miasta. Organizujemy szkolenia dla kadry zarządzającej oraz pracowników Urzędu, dla których systemy staną się narzędziem pracy.

                  Komunikacja

                  Posiadamy bogate doświadczenie w komunikowaniu do dużych społeczności. Jesteśmy na bieżąco z trendami marketingowymi oraz możliwościami technologicznymi. Kompleksowo zadbamy o aktywną obecność oraz pozytywny wizerunek marki miasta lub regionu w mediach społecznościowych.

                  Strategia_2

                  Doradztwo w aspekcie wdrażania systemu oraz wsparcie na etapie prezentacji projektu wśród decydentów i urzędników Miasta.