Aby strategia marki terytorialnej przynosiła sukcesy, zaangażowanie obywateli w jej rozwój powinno stanowić integralny element procesu podejmowania decyzji. Miejsce tworzą przede wszystkim ludzie – zatem zaangażowanie lokalnej społeczności jest niezbędne. Wszystko po to, by mieć pewność, że przyjęte założenia odzwierciedlają ich potrzeby czy oczekiwania względem swojego regionu. Oprócz nawiązywania kontaktów z mieszkańcami w trakcie tworzenia planów, bardzo istotne jest również, żeby ta relacja była kontynuowana później. Pozwoli to na bieżące monitorowanie postępów oraz ocenę efektywności podejmowanych inicjatyw.
Jak skutecznie włączać lokalną społeczność w place branding?
Korzystanie z potencjału obywateli to nie podejście incydentalne, ale długotrwałe działanie, wymagające przyszłościowego myślenia. Służy ono osiąganiu zadowalających rezultatów, a równocześnie wspiera współpracę między organizacjami i jednostkami. Należy zacząć od zdefiniowania jasnych celów dla marki, a dopiero później zastanowić się, w jaki sposób mieszkańcy mogą pomóc w ich realizacji. Taka metoda wymaga gromadzenia informacji od rozmaitych grup społecznych, a co za tym idzie – również otwartości na opinie, sugestie oraz zmiany. Ponadto warto pamiętać, by:
- uwzględnić udział obywateli na każdym etapie, a nie tylko w początkowej fazie,
- myśleć nieszablonowo – docierać do szerokiej gamy osób z różnych środowisk celem poznania odmiennych punktów widzenia,
- wykorzystać lokalnych pasjonatów czy fascynatów regionu do promowania miejsca w szerszej skali (wyłonić ambasadorów marki),
- zrozumieć, jak swoją "małą ojczyznę" postrzega lokalna społeczność.
Wprowadzając zmiany, szczególnie w skali mikro, w większości przypadków głos społeczności jest wręcz niezbędny. Wystarczy zadać sobie następujące pytanie: któż lepiej będzie wiedział, gdzie dokładnie należy zadbać o lepszy dostęp do komunikacji miejskiej, niż mieszkańcy danej dzielnicy, którzy codziennie dojeżdżają do pracy? Oczywiście jest to tylko przykład, niemniej jednak chodzi o zrozumienie określonej zasady działania. Sztandarowym narzędziem, umożliwiającym oddolną partycypację, jest rzecz jasna Budżet Obywatelski, ale istnieją też inne metody aktywizacji, które przedstawiamy poniżej.
Sposoby na zaangażowanie obywateli w ewolucję strategii marki terytorialnej
Włączenie mieszkańców w budowanie brandu miejsca nie tylko wzbogaca proces decyzyjny, ale także zwiększa poczucie tożsamości oraz przyczynia się do bardziej zrównoważonego i autentycznego rozwoju. Oto siedem skutecznych metod, zachęcających do partycypacji:
- Warsztaty kreatywnego myślenia. Organizuj cykliczne spotkania, podczas których mieszkańcy będą mogli podzielić się koncepcjami, np. dotyczącymi tworzenia projektów albo inicjatyw, podnoszących atrakcyjność okolicy, a co za tym idzie – wpływających na wizerunek marki miejsca.
- Platformy internetowe. Udostępnij przestrzeń, gdzie lokalna społeczność będzie mogła wymieniać się pomysłami, opiniami czy też propozycjami rozwiązań problemów miasta bądź też najbliższego otoczenia. Wykorzystaj w tym celu grupy na Facebooku oraz inne formy kontaktu, pozwalające otrzymywać natychmiastową informację zwrotną.
- Konsultacje publiczne. Przeprowadzaj okresowe konsultacje z obywatelami, aby dać im możliwość wyrażenia własnego zdania na temat istniejącej strategii, a także aktualnie podejmowanych działań. Pamiętaj, że transparentność jest bardzo istotna.
- Konkursy. Inspiruj mieszkańców do aktywności na rzecz regionu poprzez konstruktywną rywalizację. Nagradzaj innowacyjne propozycje, które mają potencjał i są realne do wdrożenia.
- Programy wolontariatu. Wprowadź inicjatywy, w ramach których wolontariusze będą mogli zaangażować się dla swoich społeczności, np. w zakresie organizacji wydarzeń kulturalnych czy akcji pomocowych.
- Raporty stanu miejsca. Regularnie publikuj raporty o stanie JST, zawierające ostatnie osiągnięcia oraz cele na przyszłość i wyzwania, z jakimi będzie trzeba się zmierzyć w najbliższym czasie. Pozwoli to lepiej zrozumieć mieszkańcom kierunki rozwoju strategii marki terytorialnej.
- Aktywna komunikacja. Zadbaj o stałą, dwukierunkową komunikację z mieszkańcami poprzez media społecznościowe, czy też oficjalne kanały, takie jak np. strony urzędowe. Odpowiadaj na ich pytania i uwagi, informuj o postępach w realizacji projektów oraz innych spraw kluczowych dla regionu.
Wspierając czynny udział obywateli w kreowanie strategii marki miejsca, tworzysz wspólnotę aktywną i zaangażowaną, która ma realny wpływ na rozwój swojego otoczenia. Pomysły mieszkańców są cennymi źródłami inspiracji, pomagającymi ulepszyć strategię rozwoju miasta bądź regionu. Stanowią również nieodzowny element procesu budowania silnego brandu, opartego na autentycznych wartościach, a także cechach, z którymi utożsamia się lokalna społeczność.