Wydawać by się mogło, że obecność marki w mediach społecznościowych rozpoczyna się z chwilą założenia strony na Facebooku. Nic bardziej mylnego. Pierwszym etapem, poprzedzającym tworzenie internetowych profili, powinna być wnikliwa analiza celów oraz opracowanie konkretnej strategii, wyznaczającej i unifikującej główne kierunki działań. Dopiero odpowiednio wypracowany plan pozwala osiągnąć oczekiwane rezultaty, takie jak np. wzrost sprzedaży czy zwiększenie rozpoznawalności.
Planując strategię komunikacji na Facebooku warto pamiętać o kilku podstawowych zasadach:
Stwórz chwytliwą nazwę dla profilu
Nazwa musi być jasna, tak aby odbiorca od razu wiedział, na jaki profil trafił. Powinna odzwierciedlać główną ideę w sposób nieskomplikowany, a tym samym przyciągać jak największą liczbę użytkowników. Ważny jest również wybór vanity URL, czyli unikalnego adresu strony (www.facebook.com/TwojaNazwa), umożliwiającego potencjalnym fanom łatwiejsze odnalezienie profilu z wyszukiwarki.
Przygotuj efektowną grafikę profilową i grafikę w tle
W wirtualnym świecie aspekt wizualny odgrywa nadrzędną rolę. Dlatego warto poświęcić więcej czasu na przygotowanie grafiki profilowej i zdjęcia w tle. Są to pierwsze elementy, które zostaną zauważone przez osoby odwiedzające profil. Najlepiej żeby nawiązywały do ogólnej identyfikacji wizualnej marki, aby zachować spójność wizerunku. Jeśli wymiar grafik będzie nieodpowiedni, albo będę one nieczytelne, wpłynie to negatywnie na odbiór profilu. Może nawet zniechęcić potencjalnych obserwatorów do dalszych interakcji w obrębie strony.
Publikuj treści interesujące dla wyznaczonej grupy docelowej
Określenie grupy docelowej jest kolejnym istotnym elementem budowania strategii komunikacji. Publikowanie treści, które trafią do wszystkich użytkowników jest nie tylko nieskuteczne, ale zwyczajnie niemożliwe. Każdy produkt czy marka są kierowane do określonych osób i to właśnie do nich należy adresować komunikaty w social mediach.
Planuj konkursy, które angażują użytkowników profilu i przyciągają nowych fanów
Angażowanie fanów to jedno z najtrudniejszych zadań, przed którymi stają osoby prowadzące profile w mediach społecznościowych. Z pomocą przychodzą wtedy konkursy, do których przeprowadzenia wymagane jest jedynie stworzenie regulaminu, określającego przejrzyste zasady uczestnictwa. Możliwość zdobycia nagród motywuje odbiorców do działania, co przekłada się na zwiększenie zasięgu oddziaływania marki.
Pamiętaj o bieżącym odpowiadaniu na posty i komentarze fanów
Fani oczekują jak najszybszej reakcji na zadawane pytania – czy to w komentarzach pod postami, czy w wiadomościach prywatnych. Dzięki moderacji można nawiązać bardziej bezpośredni kontakt z odbiorcami. Ponadto warto na bieżąco obserwować aktywność użytkowników, aby zawczasu reagować na ewentualne kryzysy, a także eliminować wypowiedzi zawierające wulgaryzmy lub inne obraźliwe stwierdzenia.
Monitoruj ruch
Analiza statystyk Facebooka dostarcza wielu cennych informacji, dotyczących m.in. zaangażowania użytkowników, zasięgu komunikacji, najlepszych i najgorszych postów, przypływu i odpływu fanów czy ich cech demograficznych. Zebrane dane pozwalają na bieżąco weryfikować przyjętą strategię, tak aby była jeszcze skuteczniejsza.
Zaplanuj kampanię reklamową
Kampanie reklamowe umożliwiają pozyskanie grona fanów dla nowo powstałej strony, aby uniknąć tzw. “komunikowania do pustej sali”. Narzędzia Facebooka oferują bardzo precyzyjne sposoby określenia grupy docelowej. Na dalszym etapie warto wybrać inne opcje, takie jak promowanie poszczególnych postów czy kampanie zasięgowe. Wszystkie formaty reklamowe znajdują się w Menedżerze reklam.
Należy pamiętać, że strategii nie wystarczy stworzyć tylko raz. Trzeba cały czas monitorować prowadzone działania, optymalizować komunikację, a także dostosowywać treści oraz ton wypowiedzi do aktualnej sytuacji. Strategia może ulegać zmianom również wtedy, kiedy na horyzoncie pojawiają się nowe cele do osiągnięcia.
Wraz z rosnącą konkurencją coraz trudniej się wybić i zdobywać rzesze fanów. Stąd też tak ważne jest odpowiednie planowanie, uwzględniające kompleksowe informacje na temat aktywności marki w social mediach. Dzięki tym siedmiu zasadom, opracowanie skutecznej strategii komunikacji na Facebooku będzie znacznie prostsze.