Rozwój turystyki to czynnik niezwykle istotny dla zapewnienia wzrostu gospodarczego regionów atrakcyjnych pod kątem przyrodniczym, kulturowym bądź też infrastrukturalnym. Bez silnej marki oraz strategii marketingowej, uzupełniającej plany inwestycyjne miejsca, trudno konkurować z innymi, często większymi graczami, zwłaszcza tymi, którzy te aspekty mają dopracowane i przyciągają dzięki temu rzesze przyjezdnych.
Punktem wyjścia powinno być przede wszystkim wypracowanie rozpoznawalności, która niewątpliwe wpływa na zaufanie podmiotów zewnętrznych, zainteresowanych udziałem we wzroście potencjału turystycznego. Przygotowaliśmy pięć wskazówek, które pomogą lepiej usystematyzować cały ten proces.
Pięć kroków w kierunku pomyślnej ekspansji turystycznej
- Analiza konkurencyjności – organizacja, organizacja i jeszcze raz organizacja. Najpierw należy zebrać wszystkie mocne strony oraz unikalne cechy danej lokalizacji, aby mieć pełny obraz możliwości rozwojowych. Na tym etapie warto również przyjrzeć się dotychczasowym przedsięwzięciom, realizowanym na obszarze całej JST, a także zweryfikować ich skuteczność, rozumianą jako wartość dodaną. Dopiero na tej podstawie można przystąpić do wyznaczenia krótkoterminowych i dalekosiężnych celów lub priorytetów. Wiąże się to z koniecznością identyfikacji przyszłych rynków docelowych, a oprócz tego – z rewizją przyjętej koncepcji kreowania marki i promocji pod kątem turystyki.
- Przygotowanie propozycji inwestycyjnej – sporządzenie spójnej oferty regionalnej dla przedsiębiorców stanowi podstawę w kontaktach z podmiotami zewnętrznymi. Polega na zebraniu w jednym dokumencie kluczowych informacji, które mogą mieć znaczenie z punktu widzenia gospodarczego (np. dotyczących przeznaczenia terenów), przy jednoczesnym podkreśleniu korzyści ekonomicznych. Przystępując do tego kroku warto wziąć pod uwagę partnerstwa publiczno-prywatne z lokalnymi firmami, które urozmaicą ofertę.
- Stworzenie dogodnych warunków prawnych – "utorowanie drogi" dla inwestorów poprzez wprowadzenie ulg podatkowych, zapewnienie dotacji oraz innych form wsparcia, np. ułatwienie uzyskania zezwoleń i licencji na podjęcie określonych prac. Kwestie formalne często przesądzają o powodzeniu w procedurach przetargowych.
- Dostosowanie strategii marketingowej – odbiorcy prywatni i odbiorcy biznesowi to dwie kompletnie odmienne grupy docelowe o różnych potrzebach i oczekiwaniach. Stąd też należy w komunikacji uwzględnić obydwa targety, ale równolegle – tzn. zdywersyfikować zarówno kanały, jak i sam przekaz oraz jego formy.
- Przegląd infrastrukturalny – przygotowanie odpowiedniego zaplecza inwestycyjnego, takiego jak sieci dróg, baza noclegowa czy szeroko rozumiany transport (dostępność parkingów i komunikacji publicznej). Przeprowadzenie niezbędnych audytów, a w razie konieczności podjęcie prac modernizacyjnych, by zapewnić gotowość do przyjęcia założonej liczby turystów.
Na każdym etapie trzeba w miarę możliwości angażować lokalną społeczność. Dialog z mieszkańcami jest absolutnie nieodzowny – zarówno pod względem konsultacji w zakresie pomysłów, jak i uzyskania akceptacji dla poszczególnych kroków, podejmowanych przez miejscowe władze.
Przyciągnięcie inwestycji do regionu wymaga kompleksowego podejścia oraz skutecznego wykorzystania posiadanych zasobów i narzędzi. Dobre praktyki oparte na dokładnej analizie, partnerstwach oraz wsparciu dla rozwoju przyczyniają się do sukcesu w tym obszarze. Rozwój turystyki w regionie implikuje wzrost gospodarczy, a dodatkowo przekłada się na poprawę jakości życia mieszkańców poprzez lepszy dostęp do szerszego wachlarza usług i udogodnień.