Fundamentem funkcjonowania każdej jednostki samorządu terytorialnego są przede wszystkim inicjatywy własne i działania lokalne. Równie ważne jest wykazywanie aktywności na większą skalę, np. poprzez wyrażanie poparcia dla ogólnokrajowych czy międzynarodowych przedsięwzięć. To szansa zarówno na uzyskanie rozgłosu wśród szerszej grupy odbiorców, jak i na skuteczne promowanie regionu.
Forsowanie pomysłów w pojedynkę często okazuje się być bardzo trudnym wyzwaniem. Dlatego właśnie warto łączyć siły we wspólnych sprawach. W ostatnich miesiącach samorządy przeżywały trudny czas. Aby przeciwstawić się osłabieniu autonomii lokalnej administracji publicznej w Polsce, trzeba działać razem. Siła wspólnoty pozwala wpłynąć na rząd, czyli przysłowiowego Goliata.
Przykładem struktury, która świetnie realizuje taką koncepcję, jest Związek Miast Polskich – najstarsza polska organizacja samorządowa, zrzeszająca obecnie już 338 miast. Ich najnowsza kampania pod hasłem „Jesteśmy silni i skuteczni, gdy jesteśmy razem” ma na celu zachęcić kolejnych prezydentów, burmistrzów czy przewodniczących rad miasta do nawiązania współpracy ze Związkiem. Zwracanie uwagi na tematykę związaną z legislacją, aktualnymi problemami samorządów czy podkreślanie ogromnego znaczenia władz regionalnych na masową skalę nie należy do najprostszych zadań, dlatego tym bardziej warto pochylić się nad tym case study.
Kampania ukazuje trzy najważniejsze obszary dla ZMP, którymi są: obrona interesów miast, legislacja oraz wymiana doświadczeń. Pierwszy z nich związany jest z ochroną potrzeb mieszkańców danego regionu i egzekwowaniem ich uwzględniania na arenie ogólnokrajowej. Kwestie legislacyjne dotyczą przede wszystkim inicjowania wspólnych działań przeciwko niekorzystnym dla miast rozwiązaniom prawnym. Wymiana doświadczeń natomiast odnosi się do promowania dobrych praktyk czy udzielania pomocy merytorycznej wśród członków Związku. Hasło „jedno dla wszystkich, wszystkie dla jednego” doskonale obrazuje ideę, która przyświecała powstaniu organizacji. Kilka miast może zrobić wiele dla jednego, ale również jedno może sporo zdziałać dla całej grupy.
Warto zwrócić uwagę także na to, że każdy z samorządów stoi przed podobnymi wyzwaniami. Aktualnie jest nim na przykład walka z pandemią koronawirusa, której skuteczność zależy między innymi od tego, czy uda się wypracować wspólne rozwiązania. Współpraca międzymiastowa polega przede wszystkim na dzieleniu się wiedzą, dobrymi praktykami czy doświadczeniami. Korzystanie z jednakowych narzędzi i rozwiązań wspomaga procesy podejmowania decyzji, oparte na konkretnych danych z poszczególnych samorządów, a nie wyłącznie na domysłach. Szybki i sprawny przepływ informacji to klucz do efektywnego rozwoju.
Wróćmy do kwestii budowania marki terytorialnej. Decyzja o przyłączeniu się do organizacji zrzeszającej miasta niesie za sobą wiele korzyści dla JST. Począwszy od szansy na zdobycie rozgłosu, np. w mediach ogólnopolskich, aż po sprawy związane stricte z finansami, takie jak pozyskiwanie dodatkowych środków inwestycyjnych. Podsumowując: synergiczność działań daje większy efekt niż suma poszczególnych aktywności, podejmowanych samodzielnie i bez współdziałania z innymi. Warto pamiętać, że w grupie drzemie ogromna siła i rozważyć przystąpienie do większych inicjatyw, łączących podobne podmioty o zbliżonych celach.