Marka Terytorialna | Terytorialny marketing mix – zastosowanie modelu kompozycji w kontekście JST.
BLOG
12.07.2024
Wiedza
Terytorialny marketing mix – zastosowanie modelu kompozycji w kontekście JST.
Thumb_wide_marketing_tekst_1

Pojęcie marketingu mix z pewnością jest doskonale znane każdemu, kto zaczerpnął choć trochę wiedzy z dziedziny marketingu. Po raz pierwszy w literaturze pojawiło się w ubiegłym wieku i stosuje się je do dzisiaj, w mniej lub bardziej zmodyfikowanych wersjach. Klasyczną koncepcję modelu kompozycji, stworzoną przez Neila Bordena, a później uproszczoną do czterech głównych kategorii przez E. J. McCarthy’ego i spopularyzowaną przez Philipa Kotlera, można śmiało zastosować w odniesieniu do miast czy regionów. Wymaga to jednak nieco głębszego spojrzenia na całe zagadnienie i wyjścia poza pierwotnie ustalone ramy.

Wierzymy, że od czasu do czasu warto wrócić do podstaw, żeby móc lepiej przeanalizować pozornie proste, ale istotne aspekty. Aby pomóc Wam zrozumieć założenia marketingu mix w kontekście terytorialnym, zebraliśmy najważniejsze informacje, systematyzujące bądź też rozszerzające Waszą wiedzę w tym obszarze.

4P i 7P w Jednostkach Samorządu Terytorialnego

Terytorialny marketing mix to nic innego jak adaptacja tradycyjnej teorii Bordena do specyfiki place brandingu. Na bazową jej wersję składają się następujące komponenty:

  • Produkt (ang. Product) – kompleksowa oferta terytorialna (megaprodukt), czyli wszelkie unikalne cechy i parametry danego miejsca (organiczne, ekonomiczne, geograficzne bądź też symboliczne).
  • Cena (ang. Price) – obejmuje zarówno wysokość kosztów, warunkujących korzystanie z oferty terytorialnej (np. lokalnych atrakcji), jak i inne kwestie finansowe, w tym zwolnienia czy ulgi podatkowe dla przedsiębiorców.
  • Dystrybucja (ang. Place) – szeroko pojęta dostępność konkretnej JST (np. komunikacyjna) oraz oferowanych przez nią produktów.
  • Promocja (ang. Promotion) – działania marketingowe skierowane do wybranych grup odbiorców, sposoby kreowania spójnego wizerunku danej lokalizacji, a także zestaw form, środków i technik komunikowania się z otoczeniem.

Podstawowy model kompozycji został rozszerzony w latach 80. XX wieku przez Bernarda Boomsa i Mary Bitner o trzy kolejne elementy, z 4P do 7P:

  • Ludzie (ang. People) – mieszkańcy i lokalne społeczności (ich wkład w rozwój regionu), jak również pracownicy administracji (np. kadry w urzędach).
  • Procesy (ang. Process) – powiązania między miejscami (partnerstwa) oraz mechanizmy rynkowe (np. konkurencja międzymiastowa).
  • Świadectwa materialne (ang. Physical evidence) – części składowe wizerunku, wpływające na odbiór marki w oczach odbiorców, czyli w dużym skrócie – identyfikacja wizualna.

Celem zastosowania tej koncepcji w JST jest przede wszystkim efektywne gospodarowanie dostępnymi zasobami oraz skuteczna realizacja przyjętej strategii poprzez odpowiednie kształtowanie i promowanie lokalnej oferty.

Zarządzanie poprzez marketing mix

Rozpatrując model kompozycji przez pryzmat marketingu terytorialnego, warto mieć na uwadze trzy zasadnicze różnice: zdecydowanie większą złożoność produktu, wydłużony horyzont czasowy oraz dwutorowość promocji (wewnętrzna i zewnętrzna). Poszczególne komponenty należy postrzegać znacznie szerzej, uwzględniając specyfikę zarządzania obszarami turystycznymi czy też całymi regionami. Dobór odpowiednich proporcji pomiędzy elementami miksu pozwala umiejętnie wykorzystywać przewagi, wyróżniające lokalizację na tle konkurencji, jak również dopasować się do preferencji odbiorców. Co więcej, ułatwia trafną identyfikację mocnych i słabych stron, a ponadto umożliwia strategiczne podejście do kreowania marki miejsca.

PRODUKTY I USŁUGI

Zapraszamy do zapoznania się z ofertą Marki Terytorialnej.

Skp

Rdzeń wszelkich działań Jednostki Samorządu Terytorialnego w zakresie promocji. Wyposażony w kilkanaście niezależnych od siebie modułów.

Ekon

Narzędzie ułatwiające ewidencjonowanie obiektów noclegowych świadczących usługi turystycznego najmu krótkoterminowego oraz koordynację procesu obowiązkowego zgłaszania do rejestru.

Szee

Wymiana pieców na paliwo stałe, odnawialne źródła energii (np. panele fotowoltaiczne, pompy ciepła) oraz termomodernizacja budynków. Od przyjmowania wniosków po wypłatę dotacji.

Crm

Narzędzie wdrażające procedury utrzymania relacji i zarządzania kontaktami z Klientami.

Szd

Narzędzie ułatwiające zarządzanie procesami związanymi z przebudową infrastruktury drogowej.

Fotoportal

Repozytorium materiałów audiowizualnych: zdjęć, filmów, prezentacji i dokumentów. Umożliwia łatwe pozyskanie i dystrybucję tych materiałów.

Skjst

Wszechstronne narzędzie dostosowane do indywidualnych potrzeb powiatów i gmin. Skupia działalność promocyjną, pozyskanie inwestorów oraz wspomaga informatyzację.

Skpg

Narzędzie ułatwiające profesjonalną obsługę inwestorów. Tworzy oferty inwestycyjne, przechowuje dane ekonomiczne i ewidencjonuje tereny inwestycyjne.

Skdb

Prezentuje pełny i aktualny stan działalności badawczej w JST. Właściwa koordynacja i ujednolicenie działalności badawczej pozwalają na znaczne zwiększenie jej efektywności.

Skks

Umożliwia wygodny nadzór nad tworzonymi komunikatami, automatycznie przyjmuje zgłoszenia interwencyjne oraz monitoruje przebieg ich  realizacji.

Strategia_2

Oferujemy doradztwo w aspekcie wdrażania systemów oraz wsparcie na etapie prezentacji projektów wśród decydentów i urzędników Miasta. Organizujemy szkolenia dla kadry zarządzającej oraz pracowników Urzędu, dla których systemy staną się narzędziem pracy.

Komunikacja

Posiadamy bogate doświadczenie w komunikowaniu do dużych społeczności. Jesteśmy na bieżąco z trendami marketingowymi oraz możliwościami technologicznymi. Kompleksowo zadbamy o aktywną obecność oraz pozytywny wizerunek marki miasta lub regionu w mediach społecznościowych.

Strategia_2

Doradztwo w aspekcie wdrażania systemu oraz wsparcie na etapie prezentacji projektu wśród decydentów i urzędników Miasta.