Marka Terytorialna | 3 dowody na to, że budowanie marki terytorialnej zaczyna się na ulicy.
BLOG
29.01.2020
Studium przypadku
3 dowody na to, że budowanie marki terytorialnej zaczyna się na ulicy.
Thumb_wide_szyldy_1

Coraz więcej samorządów decyduje się na przyjęcie tzw. uchwał krajobrazowych. Mają one określać nie tylko dokładne zasady zamieszczania szyldów i reklam, ale też pozwalać na egzekwowanie zasad estetycznego porządku. Dziś przyglądamy się trzem miastom, w których zmiany zaczynają być widoczne gołym okiem. Mamy w ten sposób nadzieję zainspirować innych do działania, a także zwrócić uwagę na narzędzia, które warto w tym celu wykorzystać.

Gdańsk

Od czasu przyjęcia uchwały krajobrazowej w 2018 roku, w Gdańsku udało się zlikwidować już kilkaset reklam niezgodnych z przepisami. O tym, jak przebiegają postępy estetyzacji przestrzeni miejskich, można dowiedzieć się m.in. z kanału na Facebooku: Uchwała Krajobrazowa Gdańska oraz ze strony: www.uchwalakrajobrazowagdanska.pl. Oprócz przykładów konkretnych zmian, w komunikacji przedstawiane są również powody, dla których były one konieczne oraz przebieg całego procesu. Dzięki temu mieszkańcy mogą przekonać się, ile pracy jest potrzebne, aby osiągnąć konkretny efekt.


Źródło: Uchwała Krajobrazowa Gdańska


Tu również można znaleźć link do pobrania poradnika “Szyld Gdański”, który w przystępny sposób przedstawia nowe możliwości tworzenia szyldów i reklam. Miasto organizuje także szkolenia dla przedsiębiorców. Wszystko po to, aby jak najpełniej przedstawiać nowe zasady i uczyć dobrych nawyków.


Źródło: Uchwała Krajobrazowa Gdańska


Sopot

Znaczące zmiany widać również w Sopocie. Przyjęta w 2018 roku uchwała krajobrazowa, zaczęła przynosić oczekiwane efekty w drugiej połowie 2019 roku. Wówczas minął tzw. okres przejściowy na dostosowanie istniejących nośników reklamowych do nowych zasad. Władze miasta podkreślają, że większość pozytywnych zmian udało się osiągnąć na drodze współpracy z właścicielami nośników reklamowych, wspólnotami mieszkaniowymi oraz przedsiębiorcami, bez konieczności nakładania kar. Najbardziej widoczne zmiany można zaobserwować na alei Niepodległości, gdzie pozbyto się ok. 50 reklam, w tym 14 nośników wielkoformatowych. Musimy przyznać, że jest to imponujący wynik.


Źródło: Sopot


Wszystkie wytyczne dotyczące tworzenia reklam w mieście zebrano w “Katalogu dobrych praktyk dla Sopotu”, który można pobrać na stronie internetowej miasta.


Źródło: Sopot

Poznań

Poznań nie przyjął jeszcze oficjalnie uchwały krajobrazowej, ale już od 2018 roku funkcjonuje tu Park Kulturowy Stare Miasto. Dzięki temu, w ścisłym centrum miasta udało się ograniczyć liczbę szyldów i reklam, a także wypracować z lokalnymi przedsiębiorcami spójność wizualną.

Efekty tych działań można śledzić na profilu: Park Kulturowy Poznań. Tutaj również prezentowane są przykłady tzw. dobrych praktyk z wyszczególnieniem elementów, które zasługują na specjalną uwagę. Naszym ulubieńcem jest przykład z kebabem. Zgadzamy się w 100% – to nie musi być samo zło :)


Źródło: Park Kulturowy Poznań


Podobnie jak w Gdańsku i Sopocie, do dyspozycji wszystkich zainteresowanych jest również zbiór zasad i wskazówek pozwalających oznaczyć dane miejsce w sposób zgodny z obowiązującą estetyką. Publikacja “Szyldownik” dostępna jest na stronie www.poznan.pl/krajobrazowa.


Źródło: Park Kulturowy Poznań


Informowanie, edukowanie, ale też konsekwentne egzekwowanie przestrzegania nowych zasad i komunikowanie efektów, to naszym zdaniem bardzo dobre podejście. Zmiany w przestrzeniach miejskich będą służyć nie tylko poszczególnym markom miast, ale również ogólnemu odbiorowi Polski wśród turystów. Każdy, kto miał okazję zwiedzać miasta skandynawskie, z pewnością wie, o czym mowa.

Jak wygląda walka z reklamami w Twoim mieście? Zapraszamy do dyskusji na naszej grupie na Facebooku: Marketing terytorialny – grupa dyskusyjna

PRODUKTY I USŁUGI

Zapraszamy do zapoznania się z ofertą Marki Terytorialnej.

Skp

Rdzeń wszelkich działań Jednostki Samorządu Terytorialnego w zakresie promocji. Wyposażony w kilkanaście niezależnych od siebie modułów.

Ekon

Narzędzie ułatwiające ewidencjonowanie obiektów noclegowych świadczących usługi turystycznego najmu krótkoterminowego oraz koordynację procesu obowiązkowego zgłaszania do rejestru.

Szee

Wymiana pieców na paliwo stałe, odnawialne źródła energii (np. panele fotowoltaiczne, pompy ciepła) oraz termomodernizacja budynków. Od przyjmowania wniosków po wypłatę dotacji.

Crm

Narzędzie wdrażające procedury utrzymania relacji i zarządzania kontaktami z Klientami.

Szd

Narzędzie ułatwiające zarządzanie procesami związanymi z przebudową infrastruktury drogowej.

Fotoportal

Repozytorium materiałów audiowizualnych: zdjęć, filmów, prezentacji i dokumentów. Umożliwia łatwe pozyskanie i dystrybucję tych materiałów.

Skjst

Wszechstronne narzędzie dostosowane do indywidualnych potrzeb powiatów i gmin. Skupia działalność promocyjną, pozyskanie inwestorów oraz wspomaga informatyzację.

Skpg

Narzędzie ułatwiające profesjonalną obsługę inwestorów. Tworzy oferty inwestycyjne, przechowuje dane ekonomiczne i ewidencjonuje tereny inwestycyjne.

Skdb

Prezentuje pełny i aktualny stan działalności badawczej w JST. Właściwa koordynacja i ujednolicenie działalności badawczej pozwalają na znaczne zwiększenie jej efektywności.

Skks

Umożliwia wygodny nadzór nad tworzonymi komunikatami, automatycznie przyjmuje zgłoszenia interwencyjne oraz monitoruje przebieg ich  realizacji.

Strategia_2

Oferujemy doradztwo w aspekcie wdrażania systemów oraz wsparcie na etapie prezentacji projektów wśród decydentów i urzędników Miasta. Organizujemy szkolenia dla kadry zarządzającej oraz pracowników Urzędu, dla których systemy staną się narzędziem pracy.

Komunikacja

Posiadamy bogate doświadczenie w komunikowaniu do dużych społeczności. Jesteśmy na bieżąco z trendami marketingowymi oraz możliwościami technologicznymi. Kompleksowo zadbamy o aktywną obecność oraz pozytywny wizerunek marki miasta lub regionu w mediach społecznościowych.

Strategia_2

Doradztwo w aspekcie wdrażania systemu oraz wsparcie na etapie prezentacji projektu wśród decydentów i urzędników Miasta.