Marka Terytorialna | 3 dowody na to, że budowanie marki terytorialnej zaczyna się na ulicy.
BLOG
29.01.2020
Studium przypadku
3 dowody na to, że budowanie marki terytorialnej zaczyna się na ulicy.
Thumb_wide_szyldy_1

[źródło: facebook/parkkulturowypoznan]


Coraz więcej samorządów decyduje się na przyjęcie tzw. uchwał krajobrazowych. Mają one określać nie tylko dokładne zasady zamieszczania szyldów i reklam, ale też pozwalać na egzekwowanie zasad estetycznego porządku. Dziś przyglądamy się trzem miastom, w których zmiany zaczynają być widoczne gołym okiem. Mamy w ten sposób nadzieję zainspirować innych do działania, a także zwrócić uwagę na narzędzia, które warto w tym celu wykorzystać.


Gdańsk


Od czasu przyjęcia uchwały krajobrazowej w 2018 roku, w Gdańsku udało się zlikwidować już kilkaset reklam niezgodnych z przepisami. O tym, jak przebiegają postępy estetyzacji przestrzeni miejskich, można dowiedzieć się m.in. z kanału na Facebooku: Ustawa Krajobrazowa Gdańska oraz ze strony: www.uchwalakrajobrazowagdanska.pl. Oprócz przykładów konkretnych zmian, w komunikacji przedstawiane są również powody, dla których były one konieczne oraz przebieg całego procesu. Dzięki temu mieszkańcy mogą przekonać się, ile pracy jest potrzebne, aby osiągnąć konkretny efekt.


[źródło: facebook/uchwalakrajobrazowagdanska]

Tu również można znaleźć link do pobrania poradnika “Szyld Gdański”, który w przystępny sposób przedstawia nowe możliwości tworzenia szyldów i reklam. Miasto organizuje także szkolenia dla przedsiębiorców. Wszystko po to, aby jak najpełniej przedstawiać nowe zasady i uczyć dobrych nawyków.



[źródło: facebook/uchwalakrajobrazowagdanska]

Sopot 

Znaczące zmiany widać również w Sopocie. Przyjęta w 2018 roku uchwała krajobrazowa, zaczęła przynosić oczekiwane efekty w drugiej połowie 2019 roku. Wówczas minął tzw. okres przejściowy na dostosowanie istniejących nośników reklamowych do nowych zasad. Władze miasta podkreślają, że większość pozytywnych zmian udało się osiągnąć na drodze współpracy z właścicielami nośników reklamowych, wspólnotami mieszkaniowymi oraz przedsiębiorcami, bez konieczności nakładania kar. Najbardziej widoczne zmiany można zaobserwować na alei Niepodległości, gdzie pozbyto się ok. 50 reklam, w tym 14 nośników wielkoformatowych. Musimy przyznać, że jest to imponujący wynik.


[źródło: www.sopot.pl]


Wszystkie wytyczne dotyczące tworzenia reklam w mieście zebrano w “Katalogu dobrych praktyk dla Sopotu”, który można pobrać na stronie internetowej miasta.



[źródło: www.sopot.pl]


Poznań nie przyjął jeszcze oficjalnie uchwały krajobrazowej, ale już od 2018 roku funkcjonuje tu Park Kulturowy Stare Miasto. Dzięki temu, w ścisłym centrum miasta udało się ograniczyć liczbę szyldów i reklam, a także wypracować z lokalnymi przedsiębiorcami spójność wizualną. 

Efekty tych działań można śledzić na profilu: Park Kulturowy Poznań. Tutaj również prezentowane są przykłady tzw. dobrych praktyk z wyszczególnieniem elementów, które zasługują na specjalną uwagę. Naszym ulubieńcem jest przykład z kebabem. Zgadzamy się w 100% – to nie musi być samo zło :)



[źródło: facebook/parkkulturowypoznan]


Podobnie jak w Gdańsku i Sopocie, do dyspozycji wszystkich zainteresowanych jest również zbiór zasad i wskazówek pozwalających oznaczyć dane miejsce w sposób zgodny z obowiązującą estetyką. Publikacja “Szyldownik” dostępna jest na stronie www.poznan.pl/krajobrazowa/.



[źródło: facebook/parkkulturowypoznan]


Informowanie, edukowanie, ale też konsekwentne egzekwowanie przestrzegania nowych zasad i komunikowanie efektów, to naszym zdaniem bardzo dobre podejście. Zmiany w przestrzeniach miejskich będą służyć nie tylko poszczególnym markom miast, ale również ogólnemu odbiorowi Polski wśród turystów. Każdy, kto miał okazję zwiedzać miasta skandynawskie, z pewnością wie, o czym mowa. 

Jak wygląda walka z reklamami w Twoim mieście? Zapraszamy do dyskusji na naszej grupie na Facebooku Marketing terytorialny – grupa dyskusyjna

PRODUKTY I USŁUGI

Zapraszamy do zapoznania się z ofertą Marki Terytorialnej.

Szee

Wymiana pieców na paliwo stałe, odnawialne źródła energii oraz termomodernizacji budynków. Od przyjmowania wniosków po wypłatę dotacji.

Skp

Rdzeń wszelkich działań Jednostki Samorządu Terytorialnego w zakresie promocji. Wyposażony w kilkanaście niezależnych od siebie modułów.

Fotoportal

Repozytorium materiałów audiowizualnych: zdjęć, filmów, prezentacji i dokumentów. Umożliwia łatwe pozyskanie i dystrybucję tych materiałów.

Skjst

Wszechstronne narzędzie dostosowane do indywidualnych potrzeb powiatów i gmin. Skupia działalność promocyjną, pozyskanie inwestorów oraz wspomaga informatyzację.

Skpg

Narzędzie ułatwiające profesjonalną obsługę inwestorów. Tworzy oferty inwestycyjne, przechowuje dane ekonomiczne i ewidencjonuje tereny inwestycyjne.

Skdb

Prezentuje pełny i aktualny stan działalności badawczej w JST. Właściwa koordynacja i ujednolicenie działalności badawczej pozwalają na znaczne zwiększenie jej efektywności.

Skks

Umożliwia wygodny nadzór nad tworzonymi komunikatami, automatycznie przyjmuje zgłoszenia interwencyjne oraz monitoruje przebieg ich  realizacji.

Strategia_2

Oferujemy doradztwo w aspekcie wdrażania systemów oraz wsparcie na etapie prezentacji projektów wśród decydentów i urzędników Miasta. Organizujemy szkolenia dla kadry zarządzającej oraz pracowników Urzędu, dla których systemy staną się narzędziem pracy.

Komunikacja

Posiadamy bogate doświadczenie w komunikowaniu do dużych społeczności. Jesteśmy na bieżąco z trendami marketingowymi oraz możliwościami technologicznymi. Kompleksowo zadbamy o aktywną obecność oraz pozytywny wizerunek marki miasta lub regionu w mediach społecznościowych.

Strategia_2

Doradztwo w aspekcie wdrażania systemu oraz wsparcie na etapie prezentacji projektu wśród decydentów i urzędników Miasta.