Marka Terytorialna | 5 głównych trendów kształtujących branding miejsc w 2024 roku.
BLOG
15.02.2024
Trendy
5 głównych trendów kształtujących branding miejsc w 2024 roku.
Thumb_wide_technologia-ludzkiego-dotyku-w-tle-nowoczesny-remake-stworzenia-adama

Nowe technologie i zmieniające się preferencje odbiorców w sposób bardzo dynamiczny rysują obraz tego, co czeka nas w najbliższej przyszłości. Place branding, podobnie jak i inne odnogi marketingu, aby nadążyć za nieustannie ewoluującą rzeczywistością, będą musiały dostosować się do zmian zachodzących w otoczeniu.

Czy 2024 rok przyniesie więcej szans czy zagrożeń? Na to pytanie będziemy mogli sobie odpowiedzieć dopiero za jakiś czas. W tej chwili warto natomiast przyjrzeć się bliżej przewidywaniom ekspertów z branży. Przeanalizowaliśmy różne źródła w poszukiwaniu trendów marketingowych, które mogą okazać się istotne w kontekście tworzenia wizerunku miast czy regionów.

1. Sztuczna inteligencja

Około 67% marketerów w skali globalnej pozytywnie ocenia potencjał generatywnej sztucznej inteligencji, czyli takiej, która jest zdolna do tworzenia treści, zdjęć, wideo lub innych materiałów. AI z pewnością na dobre zagości w marketingu, a w szczególności w mediach społecznościowych, gdzie stopniowo pojawiają się coraz to nowsze rozwiązania z tej dziedziny, chociażby dotyczące optymalizacji kampanii reklamowych. Ich odpowiednie wykorzystanie to szansa na zdobycie trwałych przewag konkurencyjnych.

Nie ograniczaj się wyłącznie do jednej aplikacji, np. ChatGPT. Wykorzystuj także inne, przydatne narzędzia. Więcej na ten temat znajdziesz w artykule: Jak wykorzystać sztuczną inteligencję (AI) w marketingu terytorialnym? W przypadku generowanych tekstów i grafik, trzeba zwracać szczególną uwagę na wątek praw autorskich oraz tego, do kogo należą. Pamiętaj, że jako JST operujesz w ściśle określonych ramach prawnych.

2. Użyteczność treści

Artykuły publikowane na stronach internetowych czy wpisy na blogach firmowych nie mogą być pisane stricte pod SEO. Pamiętaj, aby to, co chcesz przekazać, niosło za sobą wartość dodaną. Dzięki temu wzbudzisz zaufanie odbiorców, którzy zdecydowanie chętniej dzielą się eksperckimi, autentycznymi treściami.

W tym kontekście warto również wspomnieć o modyfikacjach, jakie zaszły niedawno w mechanizmie oceny zawartości stron internetowych przez algorytmy Google. Poprzednio obowiązujący model E-A-T (ang. Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness – tłumaczone jako: eksperckość, wiarygodność, zaufanie) rozszerzono o kategorię doświadczenia (ang. Experience). Co za tym idzie, wprowadzenie zaktualizowanego modelu E-E-A-T sprawia, że copywriterzy muszą jeszcze uważniej dbać o jakość i rzetelność tworzonych treści, by były one lepiej pozycjonowane w wynikach wyszukiwania.

3. Wzrost kolaboracji marek z kreatorami

Według badań pracowni Kantar w ujęciu globalnym, 59% marketerów przyznaje, że zwiększy nakłady na influencer marketing w 2024 roku, co pozwala stwierdzić, iż ten trend będzie się wciąż utrzymywał. Marki zaczną bardziej skłaniać się ku niszowym influencerom, którzy w tym roku mocno zyskają na znaczeniu, skupiając się na ich specjalistycznej wiedzy w konkretnych dziedzinach. Prawdopodobnie część zadań z obszaru marketingu wpływów przejmie także AI, np. w zakresie wstępnej selekcji partnerów do współpracy. Algorytmy uczenia maszynowego będą odgrywać znaczącą rolę w dopasowywaniu twórców do marek.

4. Nowe platformy społecznościowe

Krótko po głośnych zmianach w Twitterze, a obecnie X, na rynku zadebiutował bezpośredni rywal wspomnianej platformy, czyli Instagram Threads. Trudno w tej chwili prognozować, czy uda się mu się wyprzeć konkurencję, jednak po bardzo udanym starcie, warto śledzić rozwój tej aplikacji. Dynamika wzrostu serwisu X nie wskazuje jednak na to, by łatwo stracił rolę lidera. Threads działa na podobnej zasadzie, choć został zaprojektowany raczej z myślą o osobistym dzieleniu się treściami, np. z najbliższym gronem odbiorców.

5. Odwołania do kultury popularnej

…czyli w najprostszym ujęciu – RTM (ang. real-time marketing). Synchronizacja przekazu marek z szeroko pojętymi zmianami kulturowymi stanie się nieodzownym elementem strategii obecności w mediach społecznościowych. Dostosowanie tonu komunikacji do aktualnych wydarzeń lub nawiązywanie do bieżących spraw ma ogromne znaczenie. Dlaczego? Konsumenci częściej stawiają na marki funkcjonujące w zgodzie z ich osobistymi wartościami. W skali światowej aż 80% badanych przyznaje, że stara wybierać firmy, które wspierają istotne dla nich cele.

Regiony, które zdołają umiejętnie wykorzystać te trendy, będą miały szansę budować silne, atrakcyjne narracje, przyciągając zarówno mieszkańców, turystów oraz inwestorów. Mamy nadzieję, że nasz subiektywny przegląd pozwoli Ci lepiej odnaleźć się w obecnych realiach marketingu i brandingu.

PRODUKTY I USŁUGI

Zapraszamy do zapoznania się z ofertą Marki Terytorialnej.

Skp

Rdzeń wszelkich działań Jednostki Samorządu Terytorialnego w zakresie promocji. Wyposażony w kilkanaście niezależnych od siebie modułów.

Ekon

Narzędzie ułatwiające ewidencjonowanie obiektów noclegowych świadczących usługi turystycznego najmu krótkoterminowego oraz koordynację procesu obowiązkowego zgłaszania do rejestru.

Szee

Wymiana pieców na paliwo stałe, odnawialne źródła energii (np. panele fotowoltaiczne, pompy ciepła) oraz termomodernizacja budynków. Od przyjmowania wniosków po wypłatę dotacji.

Crm

Narzędzie wdrażające procedury utrzymania relacji i zarządzania kontaktami z Klientami.

Szd

Narzędzie ułatwiające zarządzanie procesami związanymi z przebudową infrastruktury drogowej.

Fotoportal

Repozytorium materiałów audiowizualnych: zdjęć, filmów, prezentacji i dokumentów. Umożliwia łatwe pozyskanie i dystrybucję tych materiałów.

Skjst

Wszechstronne narzędzie dostosowane do indywidualnych potrzeb powiatów i gmin. Skupia działalność promocyjną, pozyskanie inwestorów oraz wspomaga informatyzację.

Skpg

Narzędzie ułatwiające profesjonalną obsługę inwestorów. Tworzy oferty inwestycyjne, przechowuje dane ekonomiczne i ewidencjonuje tereny inwestycyjne.

Skdb

Prezentuje pełny i aktualny stan działalności badawczej w JST. Właściwa koordynacja i ujednolicenie działalności badawczej pozwalają na znaczne zwiększenie jej efektywności.

Skks

Umożliwia wygodny nadzór nad tworzonymi komunikatami, automatycznie przyjmuje zgłoszenia interwencyjne oraz monitoruje przebieg ich  realizacji.

Strategia_2

Oferujemy doradztwo w aspekcie wdrażania systemów oraz wsparcie na etapie prezentacji projektów wśród decydentów i urzędników Miasta. Organizujemy szkolenia dla kadry zarządzającej oraz pracowników Urzędu, dla których systemy staną się narzędziem pracy.

Komunikacja

Posiadamy bogate doświadczenie w komunikowaniu do dużych społeczności. Jesteśmy na bieżąco z trendami marketingowymi oraz możliwościami technologicznymi. Kompleksowo zadbamy o aktywną obecność oraz pozytywny wizerunek marki miasta lub regionu w mediach społecznościowych.

Strategia_2

Doradztwo w aspekcie wdrażania systemu oraz wsparcie na etapie prezentacji projektu wśród decydentów i urzędników Miasta.