Nowe technologie i zmieniające się preferencje odbiorców w sposób bardzo dynamiczny rysują obraz tego, co czeka nas w najbliższej przyszłości. Place branding, podobnie jak i inne odnogi marketingu, aby nadążyć za nieustannie ewoluującą rzeczywistością, będą musiały dostosować się do zmian zachodzących w otoczeniu.
Czy 2024 rok przyniesie więcej szans czy zagrożeń? Na to pytanie będziemy mogli sobie odpowiedzieć dopiero za jakiś czas. W tej chwili warto natomiast przyjrzeć się bliżej przewidywaniom ekspertów z branży. Przeanalizowaliśmy różne źródła w poszukiwaniu trendów marketingowych, które mogą okazać się istotne w kontekście tworzenia wizerunku miast czy regionów.
1. Sztuczna inteligencja
Około 67% marketerów w skali globalnej pozytywnie ocenia potencjał generatywnej sztucznej inteligencji, czyli takiej, która jest zdolna do tworzenia treści, zdjęć, wideo lub innych materiałów. AI z pewnością na dobre zagości w marketingu, a w szczególności w mediach społecznościowych, gdzie stopniowo pojawiają się coraz to nowsze rozwiązania z tej dziedziny, chociażby dotyczące optymalizacji kampanii reklamowych. Ich odpowiednie wykorzystanie to szansa na zdobycie trwałych przewag konkurencyjnych.
Nie ograniczaj się wyłącznie do jednej aplikacji, np. ChatGPT. Wykorzystuj także inne, przydatne narzędzia. Więcej na ten temat znajdziesz w artykule: Jak wykorzystać sztuczną inteligencję (AI) w marketingu terytorialnym? W przypadku generowanych tekstów i grafik, trzeba zwracać szczególną uwagę na wątek praw autorskich oraz tego, do kogo należą. Pamiętaj, że jako JST operujesz w ściśle określonych ramach prawnych.
2. Użyteczność treści
Artykuły publikowane na stronach internetowych czy wpisy na blogach firmowych nie mogą być pisane stricte pod SEO. Pamiętaj, aby to, co chcesz przekazać, niosło za sobą wartość dodaną. Dzięki temu wzbudzisz zaufanie odbiorców, którzy zdecydowanie chętniej dzielą się eksperckimi, autentycznymi treściami.
W tym kontekście warto również wspomnieć o modyfikacjach, jakie zaszły niedawno w mechanizmie oceny zawartości stron internetowych przez algorytmy Google. Poprzednio obowiązujący model E-A-T (ang. Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness – tłumaczone jako: eksperckość, wiarygodność, zaufanie) rozszerzono o kategorię doświadczenia (ang. Experience). Co za tym idzie, wprowadzenie zaktualizowanego modelu E-E-A-T sprawia, że copywriterzy muszą jeszcze uważniej dbać o jakość i rzetelność tworzonych treści, by były one lepiej pozycjonowane w wynikach wyszukiwania.
3. Wzrost kolaboracji marek z kreatorami
Według badań pracowni Kantar w ujęciu globalnym, 59% marketerów przyznaje, że zwiększy nakłady na influencer marketing w 2024 roku, co pozwala stwierdzić, iż ten trend będzie się wciąż utrzymywał. Marki zaczną bardziej skłaniać się ku niszowym influencerom, którzy w tym roku mocno zyskają na znaczeniu, skupiając się na ich specjalistycznej wiedzy w konkretnych dziedzinach. Prawdopodobnie część zadań z obszaru marketingu wpływów przejmie także AI, np. w zakresie wstępnej selekcji partnerów do współpracy. Algorytmy uczenia maszynowego będą odgrywać znaczącą rolę w dopasowywaniu twórców do marek.
4. Nowe platformy społecznościowe
Krótko po głośnych zmianach w Twitterze, a obecnie X, na rynku zadebiutował bezpośredni rywal wspomnianej platformy, czyli Instagram Threads. Trudno w tej chwili prognozować, czy uda się mu się wyprzeć konkurencję, jednak po bardzo udanym starcie, warto śledzić rozwój tej aplikacji. Dynamika wzrostu serwisu X nie wskazuje jednak na to, by łatwo stracił rolę lidera. Threads działa na podobnej zasadzie, choć został zaprojektowany raczej z myślą o osobistym dzieleniu się treściami, np. z najbliższym gronem odbiorców.
5. Odwołania do kultury popularnej
…czyli w najprostszym ujęciu – RTM (ang. real-time marketing). Synchronizacja przekazu marek z szeroko pojętymi zmianami kulturowymi stanie się nieodzownym elementem strategii obecności w mediach społecznościowych. Dostosowanie tonu komunikacji do aktualnych wydarzeń lub nawiązywanie do bieżących spraw ma ogromne znaczenie. Dlaczego? Konsumenci częściej stawiają na marki funkcjonujące w zgodzie z ich osobistymi wartościami. W skali światowej aż 80% badanych przyznaje, że stara wybierać firmy, które wspierają istotne dla nich cele.
Regiony, które zdołają umiejętnie wykorzystać te trendy, będą miały szansę budować silne, atrakcyjne narracje, przyciągając zarówno mieszkańców, turystów oraz inwestorów. Mamy nadzieję, że nasz subiektywny przegląd pozwoli Ci lepiej odnaleźć się w obecnych realiach marketingu i brandingu.