Dzisiejsza rzeczywistość zmienia się bardzo dynamicznie i czasem trudno za nią nadążyć. Dotyczy to nie tylko postępu technologicznego, ale także wahań sytuacji gospodarczej czy wielu innych obszarów naszego życia. Chyba każdy z nas zastanawia się, jakie wyzwania przyniesie nam 2023 rok. Sami jesteśmy ciekawi, jak będzie kształtowała się sytuacja w obszarze marketingu terytorialnego, dlatego sięgnęliśmy po wiedzę i prognozy postawione przez ekspertów.
Poniżej opisaliśmy pięć trendów, które zdaniem partnerów organizacji City Nation Place, będą dominowały w budowaniu marki terytorialnej w najbliższym czasie.
1. Poleganie na wartościach
Zrównoważony rozwój w aspekcie środowiskowym, społecznym i ekonomicznym, stanie się kluczowym zagadnieniem w skali globalnej. Miasta czy regiony, poza suchymi deklaracjami, będą musiały realnie zademonstrować swoje zaangażowanie na rzecz dobra planety. Istotną kwestią będzie również działalność na rzecz równości, różnorodności oraz integracji. Oprócz tego, zgodnie z powszechnymi oczekiwaniami, wszelkie decyzje powinny być realizowane z rozwagą pod kątem wydatkowania środków publicznych.
2. Era cyfrowych nomadów
Mianem tzw. cyfrowego nomady określa się osoby, które często zmieniają swoje miejsce pobytu i pracują zdalnie, będąc niemal cały czas w podróży (np. freelancerzy). Pandemia pokazała, że praca poza biurem wcale nie musi się wiązać ze spadkiem efektywności. Statystyki wskazują, że od 2019 roku liczba pracowników zdalnych na świecie wzrosła ponad dwukrotnie. Wygląda na to, że taka forma wykonywania obowiązków pozostanie z nami już na dobre, a na dodatek coraz więcej osób będzie migrować do innych miejsc, zachowując jednocześnie swoje obecne stanowiska. Niektóre kraje, np. Islandia, Chorwacja czy Niemcy, dostrzegły ten trend i wprowadziły różne zachęty dla przyjezdnych.
3. Nowe spojrzenie na przestrzeń publiczną
Technologia, interaktywność, sztuka i innowacja – oto słowa-klucze, które w odniesieniu do przestrzeni publicznych będą miały istotne znaczenie. Chodzi przede wszystkim o kreowanie wyjątkowych doświadczeń, np. poprzez umieszczanie interaktywnych rozwiązań cyfrowych czy też instalacji artystycznych w miejskim otoczeniu.
4. Profilowanie marketingowe
Brand managerowie powinni skupić się na tym, aby ukierunkować internetowe strategie marketingowe na konkretne cechy, dane demograficzne oraz geograficzne. Odpowiednie wykorzystanie informacji o odbiorcach, podobnie jak personalizacja komunikatów, a także dostosowanie obecności w sieci do określonych segmentów rynku, będą odgrywały ważną rolę.
5. Balans pomiędzy jakością a ceną
Trudne warunki gospodarcze, które prawdopodobnie utrzymają się jeszcze przez dłuższy czas, sprawiają, że konsumenci poszukują najlepszego stosunku jakości do ceny. JST będą zatem musiały zaoferować odwiedzającym korzystne propozycje wartości dodanych oraz pomagać lokalnym przedsiębiorstwom, zapewniając odpowiedni ruch turystyczny w sezonie.
Mamy nadzieję, że nasze podpowiedzi będą dla Was wsparciem w budowaniu silnej marki terytorialnej, która odpowiada na aktualne trendy, lub ułatwią dostosowanie brandu do nowych realiów. Zachęcamy również do lektury artykułu: O czym należy pamiętać, budując markę terytorialną?