Organizowanie lokalnych jarmarków świątecznych to praktyka, która pojawiła się w Polsce stosunkowo niedawno, jednak bardzo szybko zyskała ogromną popularność. Obecnie trudno wyobrazić sobie zimowe krajobrazy największych miast bez urokliwych straganów, stojących na placach czy rynkach. Chyba nie można się temu dziwić, ponieważ większość z nas bardzo lubi ten klimat, wypełniony smakiem pierników i grzanego wina.
Pierwszych zalążków jarmarkowej tradycji można doszukać się już w historii XIV-wiecznych Niemiec. Początkowo były to jednodniowe targi, podczas których mieszkańcy mogli zaopatrzyć się we wszystkie niezbędne produkty na Święta. Wraz z upływem czasu, stawały się coraz dłuższymi, większymi i atrakcyjniejszymi wydarzeniami.
Streizelmarkt, uważany za najstarszy jarmark świąteczny, odbywa się co roku w Dreźnie już od prawie 600 lat. Wraz z nim przetrwały także regionalne zwyczaje, np. sprzedawanie strucli w niezmienionej od wieków recepturze. Niemcy wciąż wiodą prym pod względem świątecznych kiermaszów, mimo iż zawitały one do wielu innych krajów, nie tylko sąsiednich.
Dresdner Streizelmarkt
Jarmarki stały się nieodłącznym elementem okresu przygotowań do Bożego Narodzenia, który rozpoczyna się na przełomie listopada i grudnia. Te najpopularniejsze odbywają się w dużych miastach: we Wrocławiu, w Warszawie, Krakowie, Gdańsku czy Poznaniu. Niemniej jednak najbardziej zbliżony do niemieckiej tradycji jest kiermasz wrocławski, wielokrotnie notowany na zagranicznych listach jako jeden z najpiękniejszych w całej Europie, podobnie jak krakowski.
Każda lokalizacja ma swój symbol: Poznań chwali się wielkim młyńskim kołem, Wrocław ma swoje niepowtarzalne kufle do grzańca w kształcie buta, a Gdańsk – bramę adwentową z kalendarzem i słodyczami.
Patrząc przez pryzmat promocji miasta, głównym celem organizacji tego typu wydarzeń jest:
- rozpowszechnianie kultury regionu – jarmarki są świetną okazją do pochwalenia się lokalnymi przysmakami, rękodziełem czy innymi wyrobami, charakterystycznymi dla danego miejsca,
- zwiększenie zainteresowania wśród turystów – kiermasze każdej zimy przyciągają rzesze osób z różnych krańców Polski, ale także świata, a biura podróży coraz częściej oferują krótkoterminowe wycieczki, dedykowane świątecznym atrakcjom,
- stworzenie miejsca spotkań mieszkańców – warto zauważyć, że trend jarmarkowy dociera także do mniejszych miejscowości, które w celu aktywizacji społeczności organizują targi bożonarodzeniowe.
Piękne dekoracje, sznury kolorowych świateł, smakowite zapachy i jedyna swoim rodzaju atmosfera niezwykłej wspólnoty – oto tzw. Christmas Spirit w pigułce. Wygląda na to, że zwyczaj przedświątecznego biesiadowania na dobre zagościł w naszej kulturze, z czego my również się cieszymy. Życzymy Wam wszystkiego co najlepsze na ten nadchodzący czas.