Marka Terytorialna | 5 przykładów budowania marki regionalnej w czasie pandemii.
BLOG
15.02.2021
Studium przypadku
5 przykładów budowania marki regionalnej w czasie pandemii.
Thumb_wide_screenshot_2021-01-26_at_16.50.22

Ostatni rok dobitnie pokazał, jak bardzo elastycznym trzeba być w prowadzeniu działań marketingowych. Nadejście pandemii wywróciło plany promocyjne do góry nogami, a specjaliści odpowiedzialni za budowanie marek miast i regionów stanęli przed nie lada wyzwaniem – dalszym prowadzeniem działań w warunkach dotąd niespotykanych.

Konieczna była nie tylko zmiana formuły wydarzeń (odpadły wszelkie koncerty, festiwale, warsztaty, spotkania publiczne), ale też przedefinowanie celów i dobranie nowych środków przekazu. W wielu przypadkach zmieniły się również warunki finansowe, a fundusze przeznaczane dotąd na promocję, przesunięto w inne miejsca.

Jak poradziły sobie z tym marki? Czy udało się im odnaleźć w nowej rzeczywistości?

Poniżej zebraliśmy dla Was kilka ciekawych przykładów działań "z czasów zarazy".

1. Mask Fashion Week w Wilnie

Jeszcze nie tak dawno maseczki na twarzach kojarzyły nam się ze szpitalami lub co najwyżej z filmami katastroficznymi. Jednak wiosną 2020 stało się jasne, że zostaną z nami na dłużej. Organizacja Go Vilnus postanowiła przekuć tę codzienną niedogodność w sukces, organizując Mask Fashion Week. Zamiast tradycyjnego wybiegu, wybrano ulice Wilna, na których utworzono specjalną ścieżkę zwiedzania. W ramach inicjatywy utworzono też grupę Mask Your Fashion na Facebooku, na której mieszkańcy dodawali swoje zdjęcia ze stylizacją w najnowszym trendzie.

Skuteczna aktywizacja mieszkańców, ciekawe wykonanie i wzbogacenie przestrzeni miejskiej – jesteśmy na tak!

Więcej na: Mask Week

2. Kamperem przez Podlaskie

Podlaskie Travel już nie raz przykuło naszą uwagę i sprawiło, że chcieliśmy rzucić wszystko i... wyjechać do Białowieży. Nie inaczej było tym razem.

Gdy nadszedł czas planowania wyczekiwanych urlopów, Podlasie zaproponowało materiał idealnie wpisujący się w specyfikę lata w cieniu pandemii. Przewodnik "Kamperem przez Podlaskie" przedstawia uroki 9 najciekawszych obszarów Podlasia i podaje adresy wszystkich dostępnych kempingów, zachęcając do samodzielnych podróży.

Spodobał nam się ten pomysł, gdyż jest on bardzo dobrze wpisany w charakter marki, jaką konsekwentnie buduje Podlasie. Bliskość natury, spokój, indywidualizm – to wszystko, co kojarzy naturalnie się z tym regionem. Z drugiej strony, tego lata o takich wakacjach zaczęło myśleć znacznie więcej osób niż zwykle. Zebranie praktycznych informacji w formie atrakcyjnego wizualnie przewodnika to strzał w dziesiątkę.

Więcej na: Kamperem przez Podlaskie

3. #BristolTogether

Zakończenie lockdownu wiosną 2020 sprawiło, że mieszkańcy miast zaczęli wręcz masowo wychodzić z domów oraz korzystać z tak bardzo upragnionej swobody spotkań. Władze miejskie z kolei stanęły przed nie lada wyzwaniem – jak bezpiecznie otworzyć miasta na nowo? Jak przyzwyczaić ludzi do zachowywania zasad bezpieczeństwa? W końcu może i lockdown się skończył, ale pandemia z pewnością nie.

W Bristolu postanowiono zrobić to z "sercem na dłoni". W ramach akcji #BristolTogether, w miejskich parkach namalowano ponad 400 serc. W ich obrębie swobodnie mieściły się dwie osoby, a odległości pomiędzy sercami wynosiły 2 m, czyli dokładnie tyle, ile zalecany bezpieczny dystans.

Więcej na: Visit Bristo

4. #CityWillWait i #WeAreReady

Na szczególną uwagę w tym zestawieniu zasługuje akcja polskich miast, zainicjowana przez Gdańską Organizację Turystyczną. Pierwszą jej odsłonę firmowało hasło #CityWillWait, które było przesłaniem dla mieszkańców i turystów. Chodziło o to, aby wesprzeć odbiorców w wytrwaniu w przedłużającym się lockdownie, przypominając jednocześnie, że przestrzenie i atrakcje ulubionych miast są na swoim miejscu.

Drugą część akcji zapowiadało hasło #WeAreReady, a jej celem było promowanie bezpiecznego podróżowania. Każde z miast przygotowało broszurę pt. "Bezpieczny City Break w Toruniu/Olsztynie/Gdańsku…", informującą o tym, jak dojechać, gdzie się zatrzymać, co i gdzie zjeść oraz z jakich atrakcji skorzystać, aby pobyt w wybranym mieście był w pełni bezpieczny.

Ta inicjatywa spodobała się nam szczególnie, gdyż jest to doskonały przykład współpracy, dzielenia się doświadczeniami i łączenia potencjałów. Jesteśmy zdania, że w grupie można zdziałać więcej i w działaniach promocyjnych powinno się częściej stosować ten mechanizm. Brawa dla: Gdańska, Gdyni, Kielc, Krakowa, Lublina, Łodzi, Olsztyna, Opola, Poznania, Sopotu, Szczecina, Torunia i Warszawy.

Więcej na: #CityWillWait #CityIsReady

5. Wirtualny Jarmark Świąteczny w Gdańsku

Gdy zbliżało się Boże Narodzenie, wszyscy byli już pewni tego, że nie będą to święta, do jakich przywykliśmy. I to nie tylko z uwagi na spotkania rodzinne czy imprezy sylwestrowe. Tym, co odebrała nam pandemia, była również magiczna atmosfera na ulicach miast, której nieodłącznym elementem od wielu lat są jarmarki świąteczne. Wiele miast zdecydowało się na przeniesienie tej atrakcji do internetu.

Pierwszym z nich był Gdańsk, który uruchomił Wirtualny Jarmark Świąteczny. Odwiedzając specjalnie uruchomioną stronę, można było m.in. wybrać się na wirtualny spacer po jarmarku oraz zrobić świąteczne zakupy. W ten sposób nie tylko zachowano odrobinę magicznej atmosfery, ale przede wszystkim umożliwiono lokalnym dostawcom sprzedaż swoich produktów i zdobycie choć części planowanego zarobku.

Podsumowanie akcji, które dostępne jest teraz na stronie Wirtualnego Jarmarku, wygląda imponująco. 650 tys. wyświetleń strony, zainteresowanie mediów ogólnopolskich, sprzedaż 3000 sztuk upominków miejskich czy udział kilkudziesięciu lokalnych dostawców – to tylko niektóre z rezultatów akcji.

Zobaczcie sami: Jarmark Bożonarodzeniowy w Gdańsku

To jeszcze nie wszystko. W drugiej części artykułu będziemy mieli dla Was kolejne ciekawe przykłady działań realizowanych w czasie pandemii. Zostańcie z nami!

PRODUKTY I USŁUGI

Zapraszamy do zapoznania się z ofertą Marki Terytorialnej.

Skp

Rdzeń wszelkich działań Jednostki Samorządu Terytorialnego w zakresie promocji. Wyposażony w kilkanaście niezależnych od siebie modułów.

Ekon

Narzędzie ułatwiające ewidencjonowanie obiektów noclegowych świadczących usługi turystycznego najmu krótkoterminowego oraz koordynację procesu obowiązkowego zgłaszania do rejestru.

Szee

Wymiana pieców na paliwo stałe, odnawialne źródła energii (np. panele fotowoltaiczne, pompy ciepła) oraz termomodernizacja budynków. Od przyjmowania wniosków po wypłatę dotacji.

Crm

Narzędzie wdrażające procedury utrzymania relacji i zarządzania kontaktami z Klientami.

Szd

Narzędzie ułatwiające zarządzanie procesami związanymi z przebudową infrastruktury drogowej.

Fotoportal

Repozytorium materiałów audiowizualnych: zdjęć, filmów, prezentacji i dokumentów. Umożliwia łatwe pozyskanie i dystrybucję tych materiałów.

Skjst

Wszechstronne narzędzie dostosowane do indywidualnych potrzeb powiatów i gmin. Skupia działalność promocyjną, pozyskanie inwestorów oraz wspomaga informatyzację.

Skpg

Narzędzie ułatwiające profesjonalną obsługę inwestorów. Tworzy oferty inwestycyjne, przechowuje dane ekonomiczne i ewidencjonuje tereny inwestycyjne.

Skdb

Prezentuje pełny i aktualny stan działalności badawczej w JST. Właściwa koordynacja i ujednolicenie działalności badawczej pozwalają na znaczne zwiększenie jej efektywności.

Skks

Umożliwia wygodny nadzór nad tworzonymi komunikatami, automatycznie przyjmuje zgłoszenia interwencyjne oraz monitoruje przebieg ich  realizacji.

Strategia_2

Oferujemy doradztwo w aspekcie wdrażania systemów oraz wsparcie na etapie prezentacji projektów wśród decydentów i urzędników Miasta. Organizujemy szkolenia dla kadry zarządzającej oraz pracowników Urzędu, dla których systemy staną się narzędziem pracy.

Komunikacja

Posiadamy bogate doświadczenie w komunikowaniu do dużych społeczności. Jesteśmy na bieżąco z trendami marketingowymi oraz możliwościami technologicznymi. Kompleksowo zadbamy o aktywną obecność oraz pozytywny wizerunek marki miasta lub regionu w mediach społecznościowych.

Strategia_2

Doradztwo w aspekcie wdrażania systemu oraz wsparcie na etapie prezentacji projektu wśród decydentów i urzędników Miasta.