Marka Terytorialna | Influencer marketing w kreowaniu wizerunku marki miejsca.
BLOG
19.12.2018
Trendy
Influencer marketing w kreowaniu wizerunku marki miejsca.
Thumb_wide_jakob-owens-518866-unsplash

Influencer marketing to narzędzie promocji, które w ostatnich latach znacząco zyskało na popularności. Niebagatelny udział we wzroście zainteresowania tą formą promocji mają media społecznościowe, które stanowią główny obszar działalności lwiej części influencerów. Zanim przejdziemy do konkretów, warto zacząć od początku.

Kim jest influencer?

Mianem influencera określamy osobę, która dzięki swoim działaniom jest w stanie wpłynąć na opinie czy decyzje innych. Współcześnie definicja ta jest zdecydowanie zbyt szeroka i pozwala na nadinterpretację faktycznego znaczenia pojęcia. Lider opinii to osoba, która dzięki swojej działalności w internecie oraz mediach społecznościowych zbudowała społeczność, na którą jest w stanie oddziaływać w adekwatny sposób.

Czy influencer marketing można wykorzystać w kreowaniu i promocji marki terytorialnej?

Jest to jak najbardziej możliwe! Warto jednak pamiętać o kilku dobrych zasadach, jakimi rządzi się ten rodzaj promocji. Pierwszą i najważniejszą z nich jest umieszczenie w odpowiednim kontekście. Dobre promowanie marki czy produktu przy pomocy influencera jest przede wszystkim skrojone pod profil jego działalności oraz grupę odbiorców. Dzięki temu komunikacja staje się naturalna i przynosi lepsze efekty. Dlatego też tak często marki terytorialne decydują się na współpracę z influencerami mocno związanymi z podróżowaniem.

Drugim bardzo istotnym krokiem jest weryfikacja wybranych influencerów. Jest wiele narzędzi, które w sztuczny sposób podnoszą statystyki w mediach społecznościowych. Mowa tutaj o liczbie wyświetleń, polubień, komentarzy czy obserwujących. Na szczęście istnieje również wiele narzędzi, dzięki którym możliwe jest zweryfikowanie faktycznych wartości. Umożliwiają one również pośredniczenie w kontakcie z liderami opinii, co ułatwia proces wdrażania influencer marketingu. Przykładami takich serwisów są indaHash oraz whitepress.

Przykłady kreatywnego wykorzystania influencer marketingu w promocji marki miejsca

Pomimo stosunkowo młodego wieku influencer marketingu, pojawiło się już wiele pomysłowych sposobów na wykorzystanie go w promocji marki terytorialnej. Najprostszym z nich jest zaproszenie takiej osoby do danego miejsca. Choć i taką koncepcję można zrealizować na wiele sposobów.

Przykładem z naszego podwórka jest Polska Organizacja Turystyczna, która zaprosiła blogerów podróżniczych z Chin na podróż po południu Polski. Korzystając z bardzo popularnej w ich kraju aplikacji WeChat, pokazywali oni różne możliwości aktywnego spędzenia czasu w Polsce. Inaczej do sprawy podeszły Helsinki, które zorganizowały kampanię #HelsinkiSecret polegającą na otwartych zapisach, w których udział mogli wziąć wszyscy influencerzy. Wybrane osoby zostały zaproszone do specjalnej rezydencji oraz doświadczenia każdego aspektu miasta, które czyni je wyjątkowym.

Innym sposobem na wykorzystanie influencer marketingu jest odpowiednie wypromowanie kolaboracji firm, zupełnie niezależnych od JST. Niedawno firma Piątnica podjęła współpracę ze znanym vlogerem, Krzysztofem Gonciarzem. Film stanowiący owoc współpracy tych dwóch stron to prawdziwa laurka dla regionu, w której sam produkt gra drugoplanową rolę. Wzmocnienie przekazu poprzez udostępnianie tego typu produkcji na profilach w mediach społecznościowych JST to doskonały sposób na pośrednie wykorzystanie influencer marketingu w promocji marki.

Influencerzy lokalni

Poczucie przynależności do danego miejsca to coś, co towarzyszy ludzkości od zawsze. Jego wyrażanie to również bardzo powszechne zjawisko z tym, że obecnie może być jeszcze bardziej widoczne niż kiedykolwiek. To wszystko dzięki wzrostowi popularności mediów społecznościowych. Istnieje wiele osób, które ochoczo dzielą się treściami bezpośrednio związanymi z danym miastem lub regionem. Często są to tzw. mikroinfluencerzy, którzy cechują się wysokim zaangażowaniem w tworzenie treści, jednakże ich zasięgi są mniejsze niż w przypadku tradycyjnych influencerów. Nawiązanie interakcji czy też współpracy z takimi osobami ze strony JST, pozwala wykreować ich na ambasadorów marki terytorialnej.

Jak widać, istnieje wiele sposobów na wykorzystanie influencer marketingu w kreowaniu wizerunku marki terytorialnej, a każdy z nich stanowi ciekawą alternatywę dla klasycznej promocji. Nie bez znaczenia jest w tym przypadku fakt, że lider opinii pełni rolę pośrednika, który posiada zaufanie określonej grupy docelowej, tym samym czyniąc komunikację bardziej wiarygodną.

PRODUKTY I USŁUGI

Zapraszamy do zapoznania się z ofertą Marki Terytorialnej.

Skp

Rdzeń wszelkich działań Jednostki Samorządu Terytorialnego w zakresie promocji. Wyposażony w kilkanaście niezależnych od siebie modułów.

Ekon

Narzędzie ułatwiające ewidencjonowanie obiektów noclegowych świadczących usługi turystycznego najmu krótkoterminowego oraz koordynację procesu obowiązkowego zgłaszania do rejestru.

Szee

Wymiana pieców na paliwo stałe, odnawialne źródła energii (np. panele fotowoltaiczne, pompy ciepła) oraz termomodernizacja budynków. Od przyjmowania wniosków po wypłatę dotacji.

Crm

Narzędzie wdrażające procedury utrzymania relacji i zarządzania kontaktami z Klientami.

Szd

Narzędzie ułatwiające zarządzanie procesami związanymi z przebudową infrastruktury drogowej.

Fotoportal

Repozytorium materiałów audiowizualnych: zdjęć, filmów, prezentacji i dokumentów. Umożliwia łatwe pozyskanie i dystrybucję tych materiałów.

Skjst

Wszechstronne narzędzie dostosowane do indywidualnych potrzeb powiatów i gmin. Skupia działalność promocyjną, pozyskanie inwestorów oraz wspomaga informatyzację.

Skpg

Narzędzie ułatwiające profesjonalną obsługę inwestorów. Tworzy oferty inwestycyjne, przechowuje dane ekonomiczne i ewidencjonuje tereny inwestycyjne.

Skdb

Prezentuje pełny i aktualny stan działalności badawczej w JST. Właściwa koordynacja i ujednolicenie działalności badawczej pozwalają na znaczne zwiększenie jej efektywności.

Skks

Umożliwia wygodny nadzór nad tworzonymi komunikatami, automatycznie przyjmuje zgłoszenia interwencyjne oraz monitoruje przebieg ich  realizacji.

Strategia_2

Oferujemy doradztwo w aspekcie wdrażania systemów oraz wsparcie na etapie prezentacji projektów wśród decydentów i urzędników Miasta. Organizujemy szkolenia dla kadry zarządzającej oraz pracowników Urzędu, dla których systemy staną się narzędziem pracy.

Komunikacja

Posiadamy bogate doświadczenie w komunikowaniu do dużych społeczności. Jesteśmy na bieżąco z trendami marketingowymi oraz możliwościami technologicznymi. Kompleksowo zadbamy o aktywną obecność oraz pozytywny wizerunek marki miasta lub regionu w mediach społecznościowych.

Strategia_2

Doradztwo w aspekcie wdrażania systemu oraz wsparcie na etapie prezentacji projektu wśród decydentów i urzędników Miasta.