Influencer marketing to narzędzie promocji, które w ostatnich latach znacząco zyskało na popularności. Niebagatelny udział we wzroście zainteresowania tą formą promocji mają media społecznościowe, które stanowią główny obszar działalności lwiej części influencerów. Zanim przejdziemy do konkretów, warto zacząć od początku.
Kim jest influencer?
Mianem influencera określamy osobę, która dzięki swoim działaniom jest w stanie wpłynąć na opinie czy decyzje innych. Współcześnie definicja ta jest zdecydowanie zbyt szeroka i pozwala na nadinterpretację faktycznego znaczenia pojęcia. Lider opinii to osoba, która dzięki swojej działalności w internecie oraz mediach społecznościowych zbudowała społeczność, na którą jest w stanie oddziaływać w adekwatny sposób.
Czy influencer marketing można wykorzystać w kreowaniu i promocji marki terytorialnej?
Jest to jak najbardziej możliwe! Warto jednak pamiętać o kilku dobrych zasadach, jakimi rządzi się ten rodzaj promocji. Pierwszą i najważniejszą z nich jest umieszczenie w odpowiednim kontekście. Dobre promowanie marki czy produktu przy pomocy influencera jest przede wszystkim skrojone pod profil jego działalności oraz grupę odbiorców. Dzięki temu komunikacja staje się naturalna i przynosi lepsze efekty. Dlatego też tak często marki terytorialne decydują się na współpracę z influencerami mocno związanymi z podróżowaniem.
Drugim bardzo istotnym krokiem jest weryfikacja wybranych influencerów. Jest wiele narzędzi, które w sztuczny sposób podnoszą statystyki w mediach społecznościowych. Mowa tutaj o liczbie wyświetleń, polubień, komentarzy czy obserwujących. Na szczęście istnieje również wiele narzędzi, dzięki którym możliwe jest zweryfikowanie faktycznych wartości. Umożliwiają one również pośredniczenie w kontakcie z liderami opinii, co ułatwia proces wdrażania influencer marketingu. Przykładami takich serwisów są indaHash oraz whitepress.
Przykłady kreatywnego wykorzystania influencer marketingu w promocji marki miejsca
Pomimo stosunkowo młodego wieku influencer marketingu, pojawiło się już wiele pomysłowych sposobów na wykorzystanie go w promocji marki terytorialnej. Najprostszym z nich jest zaproszenie takiej osoby do danego miejsca. Choć i taką koncepcję można zrealizować na wiele sposobów.
Przykładem z naszego podwórka jest Polska Organizacja Turystyczna, która zaprosiła blogerów podróżniczych z Chin na podróż po południu Polski. Korzystając z bardzo popularnej w ich kraju aplikacji WeChat, pokazywali oni różne możliwości aktywnego spędzenia czasu w Polsce. Inaczej do sprawy podeszły Helsinki, które zorganizowały kampanię #HelsinkiSecret polegającą na otwartych zapisach, w których udział mogli wziąć wszyscy influencerzy. Wybrane osoby zostały zaproszone do specjalnej rezydencji oraz doświadczenia każdego aspektu miasta, które czyni je wyjątkowym.
Innym sposobem na wykorzystanie influencer marketingu jest odpowiednie wypromowanie kolaboracji firm, zupełnie niezależnych od JST. Niedawno firma Piątnica podjęła współpracę ze znanym vlogerem, Krzysztofem Gonciarzem. Film stanowiący owoc współpracy tych dwóch stron to prawdziwa laurka dla regionu, w której sam produkt gra drugoplanową rolę. Wzmocnienie przekazu poprzez udostępnianie tego typu produkcji na profilach w mediach społecznościowych JST to doskonały sposób na pośrednie wykorzystanie influencer marketingu w promocji marki.
Influencerzy lokalni
Poczucie przynależności do danego miejsca to coś, co towarzyszy ludzkości od zawsze. Jego wyrażanie to również bardzo powszechne zjawisko z tym, że obecnie może być jeszcze bardziej widoczne niż kiedykolwiek. To wszystko dzięki wzrostowi popularności mediów społecznościowych. Istnieje wiele osób, które ochoczo dzielą się treściami bezpośrednio związanymi z danym miastem lub regionem. Często są to tzw. mikroinfluencerzy, którzy cechują się wysokim zaangażowaniem w tworzenie treści, jednakże ich zasięgi są mniejsze niż w przypadku tradycyjnych influencerów. Nawiązanie interakcji czy też współpracy z takimi osobami ze strony JST, pozwala wykreować ich na ambasadorów marki terytorialnej.
Jak widać, istnieje wiele sposobów na wykorzystanie influencer marketingu w kreowaniu wizerunku marki terytorialnej, a każdy z nich stanowi ciekawą alternatywę dla klasycznej promocji. Nie bez znaczenia jest w tym przypadku fakt, że lider opinii pełni rolę pośrednika, który posiada zaufanie określonej grupy docelowej, tym samym czyniąc komunikację bardziej wiarygodną.