Samorządy, które już od dłuższego czasu aktywnie korzystają z mediów społecznościowych, stopniowo otwierają się na nowe formy promocji. Jedną z nich jest TikTok, który umożliwia dotarcie w głównej mierze do młodszych odbiorców. Profile w tej aplikacji prowadzą już niektóre miasta, choć każde z nich ma nieco inny pomysł na przekaz. Łatwość publikacji oraz spore szanse na szybkie zdobycie popularności sprawiają, że ta forma komunikacji zyskuje na znaczeniu również w kontekście wizerunkowym czy reklamowym.
Na czym polega TikTok?
TikTok pozwala swoim użytkownikom na nagrywanie krótkich filmików w pionowym formacie, które następnie można edytować przy pomocy szeregu filtrów i efektów oraz wzbogacić podkładem dźwiękowym albo muzycznym. Zakres tematyczny jest bardzo szeroki – od zabawnych wideo, przez rozmaite poradniki, aż po zagadnienia popularnonaukowe, a nawet polityczne. Za personalizację wyświetlanych treści odpowiada specjalny algorytm TikToka, który bazuje na tym, co zapisujemy bądź lubimy. Stąd też aplikacja zyskała opinię platformy, na której każdy, niezależnie od liczby obserwujących, może stać się influencerem.
Badania wskazują, że TikTok jest medium bardzo przyciągającym i angażującym. Aktualnie zajmuje już trzecie miejsce w rankingu najpopularniejszych serwisów społecznościowych w Polsce. Z kolei jego użytkownicy na przeglądaniu filmików spędzają coraz więcej czasu. Obecnie dominującą grupą wiekową są tzw. młodzi dorośli, czyli osoby między 18 a 34 rokiem życia. Co za tym idzie, potencjał drzemiący w tej aplikacji jest spory, a jej udział w rynku social mediów prawdopodobnie będzie się nadal zwiększał.
Korzyści z budowania wizerunku na TikToku
Pomimo tego, że TikTok pierwotnie został stworzony w celach rozrywkowych, to dzisiaj można tam odnaleźć coraz więcej wartościowych treści, odpowiadających zróżnicowanym zainteresowaniom. Za sukces aplikacji odpowiada przede wszystkim zdolność stopniowego dopasowywania się do gustu użytkowników, czym istotnie wyróżnia się ona na tle konkurencji.
Choć pozornie platforma wydaje się mieć niewiele wspólnego z działalnością samorządów, to jednak jest skutecznym narzędziem, przy pomocy którego można wypromować miasta czy regiony w kreatywny sposób. TikTok daje szansę na dotarcie do młodszych grup wiekowych, jak dotąd trudno dostępnych. Ponadto może posłużyć jako:
- wsparcie wizerunkowe dla JST,
- nowa forma promocji, pozwalająca dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, w tym szczególnie do młodzieży,
- środek budujący świadomość mieszkańców na temat atrakcji i wydarzeń w regionie,
- instrument zwiększający zainteresowanie turystów krajowych oraz zagranicznych ofertą rozrywkowo-kulturalną miasta,
- przestrzeń do aktywizacji społeczności lokalnej.
Przedstawiamy kilka ciekawych przykładów wykorzystania TikToka przez samorządy.
Największy gracz
Wśród polskich miast na TikToku prym pod względem liczby obserwujących zdecydowanie wiedzie Łódź. Twórcy profilu skupiają się głównie na promocji miejskich atrakcji oraz kulinariów, które zostały ujęte w cykle tematyczne, takie jak na przykład: “Miasto murali”, “Odkrywamy łódzkie gastro” czy “Najbardziej instagramowe miejsca”.
Źródło: TikTok Kocham Łódź
Z przymrużeniem oka
Roboty drogowe od pewnego czasu wydają się być nieodłącznym elementem krajobrazu Poznania. Niemniej jednak miasto postanowiło podejść do tego tematu z poczuciem humoru, próbując z wady zrobić zaletę. Profil stolicy Wielkopolski na TikToku zyskał sławę po publikacji pierwszego odcinka “Poradnika remontowego”, pokazującego jak robić zdjęcia, aby nie było widać na nich elementów placu budowy. Mimo niezbyt pozytywnego odbioru wśród mieszkańców, w ogólnym rozrachunku koncepcja istotnie wpłynęła na popularność całego profilu.
Źródło: TikTok Miasto Poznań
Neptun podbija sieć
Gdańsk do kwestii obecności w mediach społecznościowych postanowił podejść bardziej kompleksowo. Władze miasta rozpisały przetarg na obsługę agencyjną wszystkich profili w social mediach. Założeniem było m.in zainicjowanie kampanii marketingowej na TikToku. Twórcy treści wykorzystali postać Neptuna, który jako maskotka pojawia się regularnie w udostępnianych filmikach. Mitologiczny bóg promuje lokalne akcje oraz buduje wizerunek miejskiej marki poprzez udział w tiktokowych trendach.
Źródło: TikTok Gdańsk
Przykład zza oceanu
Nie tylko polskie miasta promują się poprzez TikToka. Jednym z najbardziej znanych profili samorządowych w Stanach Zjednoczonych jest City of Minneapolis. Początkowo aplikacja miała służyć miastu jako narzędzie walki z dezinformacją dotyczącą koronawirusa wśród osób z pokolenia Z. Wraz z upływem czasu konto zyskiwało coraz większą popularność, co Minneapolis postanowiło wykorzystać. Obecnie profil słynie z filmików, które z dystansem podsumowują aktualne wydarzenia i tematy.
Źródło: TikTok City of Minneapolis
Mamy nadzieję, że powyższe przykłady będa dla Was inspiracją do wypróbowania innych, nowatorskich sposobów komunikacji. Chcąc dotrzeć do jak największego grona odbiorców, trzeba zdywersyfikować swoje kanały dotarcia. Młodzi ludzie z pewnością bardziej docenią treści tworzone z dystansem, dla których platformą jest właśnie TikTok.