Marka Terytorialna | Jak polskie miasta budują swój wizerunek na TikToku?
BLOG
30.09.2022
Trendy
Jak polskie miasta budują swój wizerunek na TikToku?
Thumb_wide_smartphone-5064085

Samorządy, które już od dłuższego czasu aktywnie korzystają z mediów społecznościowych, stopniowo otwierają się na nowe formy promocji. Jedną z nich jest TikTok, który umożliwia dotarcie w głównej mierze do młodszych odbiorców. Profile w tej aplikacji prowadzą już niektóre miasta, choć każde z nich ma nieco inny pomysł na przekaz. Łatwość publikacji oraz spore szanse na szybkie zdobycie popularności sprawiają, że ta forma komunikacji zyskuje na znaczeniu również w kontekście wizerunkowym czy reklamowym.

Na czym polega TikTok?

TikTok pozwala swoim użytkownikom na nagrywanie krótkich filmików w pionowym formacie, które następnie można edytować przy pomocy szeregu filtrów i efektów oraz wzbogacić podkładem dźwiękowym albo muzycznym. Zakres tematyczny jest bardzo szeroki – od zabawnych wideo, przez rozmaite poradniki, aż po zagadnienia popularnonaukowe, a nawet polityczne. Za personalizację wyświetlanych treści odpowiada specjalny algorytm TikToka, który bazuje na tym, co zapisujemy bądź lubimy. Stąd też aplikacja zyskała opinię platformy, na której każdy, niezależnie od liczby obserwujących, może stać się influencerem.

Badania wskazują, że TikTok jest medium bardzo przyciągającym i angażującym. Aktualnie zajmuje już trzecie miejsce w rankingu najpopularniejszych serwisów społecznościowych w Polsce. Z kolei jego użytkownicy na przeglądaniu filmików spędzają coraz więcej czasu. Obecnie dominującą grupą wiekową są tzw. młodzi dorośli, czyli osoby między 18 a 34 rokiem życia. Co za tym idzie, potencjał drzemiący w tej aplikacji jest spory, a jej udział w rynku social mediów prawdopodobnie będzie się nadal zwiększał.

Korzyści z budowania wizerunku na TikToku

Pomimo tego, że TikTok pierwotnie został stworzony w celach rozrywkowych, to dzisiaj można tam odnaleźć coraz więcej wartościowych treści, odpowiadających zróżnicowanym zainteresowaniom. Za sukces aplikacji odpowiada przede wszystkim zdolność stopniowego dopasowywania się do gustu użytkowników, czym istotnie wyróżnia się ona na tle konkurencji.

Choć pozornie platforma wydaje się mieć niewiele wspólnego z działalnością samorządów, to jednak jest skutecznym narzędziem, przy pomocy którego można wypromować miasta czy regiony w kreatywny sposób. TikTok daje szansę na dotarcie do jak do młodszych grup wiekowych, jak dotąd trudno dostępnych. Ponadto może posłużyć jako:

  • wsparcie wizerunkowe dla JST,
  • nowa forma promocji, pozwalająca dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, w tym szczególnie do młodzieży,
  • środek budujący świadomość mieszkańców na temat atrakcji i wydarzeń w regionie,
  • instrument zwiększający zainteresowanie turystów krajowych oraz zagranicznych ofertą rozrywkowo-kulturalną miasta,
  • przestrzeń do aktywizacji społeczności lokalnej.

Przedstawiamy kilka ciekawych przykładów wykorzystania TikToka przez samorządy.

Największy gracz

Wśród polskich miast na TikToku prym pod względem liczby obserwujących zdecydowanie wiedzie Łódź. Twórcy profilu skupiają się głównie na promocji miejskich atrakcji oraz kulinariów, które zostały ujęte w cykle tematyczne, takie jak na przykład: “Miasto murali”, “Odkrywamy łódzkie gastro” czy “Najbardziej instagramowe miejsca”.

Źródło: TikTok Kocham Łódź

Z przymrużeniem oka

Roboty drogowe od pewnego czasu wydają się być nieodłącznym elementem krajobrazu Poznania. Niemniej jednak miasto postanowiło podejść do tego tematu z poczuciem humoru, próbując z wady zrobić zaletę. Profil stolicy Wielkopolski na TikToku zyskał sławę po publikacji pierwszego odcinka “Poradnika remontowego”, pokazującego jak robić zdjęcia, aby nie było widać na nich elementów placu budowy. Mimo niezbyt pozytywnego odbioru wśród mieszkańców, w ogólnym rozrachunku koncepcja istotnie wpłynęła na popularność całego profilu.

Źródło: TikTok Miasto Poznań

Neptun podbija sieć

Gdańsk do kwestii obecności w mediach społecznościowych postanowił podejść bardziej kompleksowo. Władze miasta rozpisały przetarg na obsługę agencyjną wszystkich profili w social mediach. Założeniem było m.in zainicjowanie kampanii marketingowej na TikToku. Twórcy treści wykorzystali postać Neptuna, który jako maskotka pojawia się regularnie w udostępnianych filmikach. Mitologiczny bóg promuje lokalne akcje oraz buduje wizerunek miejskiej marki poprzez udział w tiktokowych trendach.

Źródło: TikTok Gdańsk

Przykład zza oceanu

Nie tylko polskie miasta promują się poprzez TikToka. Jednym z najbardziej znanych profili samorządowych w Stanach Zjednoczonych jest City of Minneapolis. Początkowo aplikacja miała służyć miastu jako narzędzie walki z dezinformacją dotyczącą koronawirusa wśród osób z pokolenia Z. Wraz z upływem czasu konto zyskiwało coraz większą popularność, co Minneapolis postanowiło wykorzystać. Obecnie profil słynie z filmików, które z dystansem podsumowują aktualne wydarzenia i tematy.

Źródło: TikTok City of Minneapolis

Mamy nadzieję, że powyższe przykłady będa dla Was inspiracją do wypróbowania innych, nowatorskich sposobów komunikacji. Chcąc dotrzeć do jak największego grona odbiorców, trzeba zdywersyfikować swoje kanały dotarcia. Młodzi ludzie z pewnością bardziej docenią treści tworzone z dystansem, dla których platformą jest właśnie TikTok.

PRODUKTY I USŁUGI

Zapraszamy do zapoznania się z ofertą Marki Terytorialnej.

Szee

Wymiana pieców na paliwo stałe, odnawialne źródła energii oraz termomodernizacji budynków. Od przyjmowania wniosków po wypłatę dotacji.

Skp

Rdzeń wszelkich działań Jednostki Samorządu Terytorialnego w zakresie promocji. Wyposażony w kilkanaście niezależnych od siebie modułów.

Fotoportal

Repozytorium materiałów audiowizualnych: zdjęć, filmów, prezentacji i dokumentów. Umożliwia łatwe pozyskanie i dystrybucję tych materiałów.

Skjst

Wszechstronne narzędzie dostosowane do indywidualnych potrzeb powiatów i gmin. Skupia działalność promocyjną, pozyskanie inwestorów oraz wspomaga informatyzację.

Skpg

Narzędzie ułatwiające profesjonalną obsługę inwestorów. Tworzy oferty inwestycyjne, przechowuje dane ekonomiczne i ewidencjonuje tereny inwestycyjne.

Skdb

Prezentuje pełny i aktualny stan działalności badawczej w JST. Właściwa koordynacja i ujednolicenie działalności badawczej pozwalają na znaczne zwiększenie jej efektywności.

Skks

Umożliwia wygodny nadzór nad tworzonymi komunikatami, automatycznie przyjmuje zgłoszenia interwencyjne oraz monitoruje przebieg ich  realizacji.

Strategia_2

Oferujemy doradztwo w aspekcie wdrażania systemów oraz wsparcie na etapie prezentacji projektów wśród decydentów i urzędników Miasta. Organizujemy szkolenia dla kadry zarządzającej oraz pracowników Urzędu, dla których systemy staną się narzędziem pracy.

Komunikacja

Posiadamy bogate doświadczenie w komunikowaniu do dużych społeczności. Jesteśmy na bieżąco z trendami marketingowymi oraz możliwościami technologicznymi. Kompleksowo zadbamy o aktywną obecność oraz pozytywny wizerunek marki miasta lub regionu w mediach społecznościowych.

Strategia_2

Doradztwo w aspekcie wdrażania systemu oraz wsparcie na etapie prezentacji projektu wśród decydentów i urzędników Miasta.