Marka Terytorialna | Jak wykorzystywać media społecznościowe do budowania wizerunku JST?
BLOG
29.04.2022
Wiedza
Jak wykorzystywać media społecznościowe do budowania wizerunku JST?
Thumb_wide_timothy-hales-bennett-owvrb-m3gwe-unsplash

Współczesne realia konkurencyjne sprawiły, że walka o klienta wykracza daleko poza tradycyjny rynek komercyjny i przenosi się na kolejne obszary aktywności. Jednostki samorządu terytorialnego rywalizują między sobą o mieszkańców i turystów, a także o studentów, pracowników czy inwestorów. Co za tym idzie, wykorzystanie nowych form komunikacji z otoczeniem stało się istotnym elementem strategii promocji gmin, miast oraz regionów. 

Dynamiczne zmiany wymogły na władzach samorządowych zwrócenie uwagi na aspekt budowania wizerunku za pomocą efektywnych narzędzi marketingowych. Jednym z takich instrumentów, pozwalającym na stworzenie długotrwałych więzi z odbiorcami, są właśnie media społecznościowe.

Promocja miasta czy regionu pełni przede wszystkim funkcję integracyjną w odniesieniu do mieszkańców danego obszaru. Ponadto wpływa na zwiększenie poczucia identyfikacji wśród lokalnej społeczności. Dodatkowo służy wielu działaniom niezbędnym do rozwoju, takim jak np. pozyskiwanie funduszy na konkretne cele.

Na wizerunek JST składa się wiele czynników, w tym szczególnie sposób komunikowania, jaki został przyjęty w kontaktach z mieszkańcami i podmiotami zewnętrznymi. Poprzez konkurencję, regiony zmierzają do wykreowania silnej pozycji, podkreślającej różne walory oraz najważniejsze korzyści, jakie oferuje konkretne miejsce.

Media społecznościowe, w przeciwieństwie do klasycznych odpowiedników, charakteryzują się dużą interaktywnością. Dzięki temu możliwe jest uzyskanie niemal natychmiastowej informacji zwrotnej od użytkowników. Komunikacja realizowana poprzez tego typu portale nie tylko aktywizuje mieszkańców i sympatyków do działań na rzecz JST, ale także włącza ich w proces budowania wizerunku. 

Wśród głównych korzyści możemy wymienić:

  • zachęcanie do skorzystania z regionalnych atrakcji (promowanie potencjału turystycznego),
  • powiązanie marki miejsca z aktywnościami podejmowanymi przez określone grupy docelowe,
  • prowadzenie równoległego dialogu z różnymi społecznościami,
  • zwiększenie przejrzystości działań publicznych,
  • organizacja konsultacji społecznych w sprawach istotnych dla danego obszaru,
  • współpraca w zakresie opracowywania polityki regionalnej, tj. aktywizacja mieszkańców do wyrażania swoich opinii,
  • ulepszenie sposobu świadczenia usług publicznych, dzięki wprowadzeniu nowych form rozpowszechniania informacji na temat bieżących wydarzeń,
  • zarządzanie wiedzą i promowanie współpracy między instytucjami oraz innymi jednostkami.

Profile społecznościowe samorządów przyciągają rzesze odbiorców. Spośród wszystkich stron na Facebooku, te dotyczące największych polskich miast są w czołówce pod względem liczby obserwujących. Jak widać, komunikacja wykorzystująca kanały internetowe to ogromna szansa dla regionów na relatywnie tanie i skuteczne nawiązanie długofalowych relacji, nie tylko z mieszkańcami, ale również z turystami czy inwestorami.

Rozpoczynając działalność w mediach społecznościowych, należy pamiętać o kilku ważnych krokach:

  1. Dobór platformy – każdy z serwisów (Facebook, Instagram, LinkedIn) rządzi się innymi prawami i eksponuje innego rodzaju treści. Skuteczna komunikacja to przede wszystkim jakościowa komunikacja, dlatego obecność we wszystkich kanałach nie jest konieczna.
  2. Dobór komunikatu – przed utworzeniem profili społecznościowych należy zadać sobie kilka podstawowych pytań, dotyczących specyfiki danego regionu, a następnie na tej podstawie przygotować strategię komunikacji.
  3. Przemyślenie kwestii porządkowych – publikując w social mediach trzeba pamiętać o konieczności regularnego moderowania dyskusji czy reagowania na sytuacje kryzysowe, zarówno w komentarzach, jak i wiadomościach prywatnych.
  4. Przyciąganie i angażowanie – dobrze zaprojektowana komunikacja powinna zachęcać odbiorców do wymiany zdań.
  5. Wykorzystywanie wszystkich funkcji – Facebook i Instagram nie ogranicza się tylko do udostępniania wpisów na tablicy, ale obejmuje też inne formy komunikacji, np. relacje lub transmisje na żywo.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Kliknij tutaj: 3 etapy budowania wizerunku marki terytorialnej w mediach społecznościowych

    PRODUKTY I USŁUGI

    Zapraszamy do zapoznania się z ofertą Marki Terytorialnej.

    Szee

    Wymiana pieców na paliwo stałe, odnawialne źródła energii oraz termomodernizacji budynków. Od przyjmowania wniosków po wypłatę dotacji.

    Skp

    Rdzeń wszelkich działań Jednostki Samorządu Terytorialnego w zakresie promocji. Wyposażony w kilkanaście niezależnych od siebie modułów.

    Fotoportal

    Repozytorium materiałów audiowizualnych: zdjęć, filmów, prezentacji i dokumentów. Umożliwia łatwe pozyskanie i dystrybucję tych materiałów.

    Skjst

    Wszechstronne narzędzie dostosowane do indywidualnych potrzeb powiatów i gmin. Skupia działalność promocyjną, pozyskanie inwestorów oraz wspomaga informatyzację.

    Skpg

    Narzędzie ułatwiające profesjonalną obsługę inwestorów. Tworzy oferty inwestycyjne, przechowuje dane ekonomiczne i ewidencjonuje tereny inwestycyjne.

    Skdb

    Prezentuje pełny i aktualny stan działalności badawczej w JST. Właściwa koordynacja i ujednolicenie działalności badawczej pozwalają na znaczne zwiększenie jej efektywności.

    Skks

    Umożliwia wygodny nadzór nad tworzonymi komunikatami, automatycznie przyjmuje zgłoszenia interwencyjne oraz monitoruje przebieg ich  realizacji.

    Strategia_2

    Oferujemy doradztwo w aspekcie wdrażania systemów oraz wsparcie na etapie prezentacji projektów wśród decydentów i urzędników Miasta. Organizujemy szkolenia dla kadry zarządzającej oraz pracowników Urzędu, dla których systemy staną się narzędziem pracy.

    Komunikacja

    Posiadamy bogate doświadczenie w komunikowaniu do dużych społeczności. Jesteśmy na bieżąco z trendami marketingowymi oraz możliwościami technologicznymi. Kompleksowo zadbamy o aktywną obecność oraz pozytywny wizerunek marki miasta lub regionu w mediach społecznościowych.

    Strategia_2

    Doradztwo w aspekcie wdrażania systemu oraz wsparcie na etapie prezentacji projektu wśród decydentów i urzędników Miasta.