Marka Terytorialna | Kreatywne wykorzystanie materiałów audiowizualnych w promocji JST.
BLOG
14.08.2023
Wiedza
Kreatywne wykorzystanie materiałów audiowizualnych w promocji JST.
Thumb_wide_fp_do_artykulu

W dzisiejszym dynamicznym świecie, skupionym w dużej mierze na przekazie wizualnym, Jednostki Samorządu Terytorialnego coraz częściej sięgają po kreatywne wykorzystanie zasobów graficznych w prowadzonych kampaniach promocyjnych. Wszystko po to, aby lepiej docierać do swoich grup docelowych. Atrakcyjne zdjęcia, filmy, animacje czy wideorelacje stały się nie tylko popularnymi narzędziami komunikacji, ale przede wszystkim efektywnym sposobem prezentacji walorów regionu – turystycznych, krajobrazowych i gospodarczych.

Potęga wizualnego przekazu

Materiały audiowizualne zwykle od razu rzucają się w oczy, są łatwe do przyswojenia oraz zachęcają społeczności do interakcji na wielu poziomach. Odpowiednio skonstruowany film już w ciągu kilkunastu sekund potrafi przekazać istotne informacje, które – zapisane w formie tekstowej – z pewnością nie trafiłyby do odbiorców w takim stopniu. Jakościowe zdjęcia, kreatywne animacje czy chwytliwe infografiki zapadają w pamięć, czyniąc przekaz skuteczniejszym.

Dla przykładu, na Facebooku to właśnie posty graficzne i wideo cieszą się największym zaangażowaniem wśród użytkowników, a z kolei YouTube oraz Instagram, czyli media typowo wizualne, wciąż królują wśród najchętniej użytkowanych platform społecznościowych (DataReportal, 26.01.2023). Warto wspomnieć też o wzrastającym trendzie, dotyczącym publikowania krótkich filmików w pionowym formacie, zapoczątkowanym przez TikToka, a następnie sprytnie "podchwyconym" przez Facebooka wraz z pojawieniem się funkcji Rolek (ang. Reels). Zainteresowania tymi formatami nie brakuje wśród polskich miast i regionów – Łódź świetnie sobie radzi na TikToku, a z kolei Województwo Świętokrzyskie albo Gdynia stawiają na tworzenie rolek na Facebooku.



Korzyści związane z wykorzystaniem treści audiowizualnych w promocji miejsca

Dobrze zaprojektowana komunikacja wizualna marki terytorialnej może stanowić kluczowy instrument w kreowaniu tożsamości miejsca oraz wspieraniu jego rozwoju. Co więcej, niesie za sobą szereg zalet, w tym między innymi:

  1. Personalizacja przekazu – dzięki materiałom audiowizualnym, JST mogą przedstawić swoją działalność w atrakcyjny sposób, dostosowując jednocześnie komunikaty do oczekiwań czy zainteresowań danej społeczności.
  2. Dotarcie do szerszej publiczności – poprzez wykorzystanie zasobów graficznych, zarówno w promocji, jak i regularnej komunikacji, miasta czy regiony mogą osiągnąć znacznie większy zasięg niż przy tradycyjnych metodach.
  3. Osiąganie celów przy niewielkim budżecie – obecnie nawet niewielkie gminy mogą tworzyć efektowne kreacje bez konieczności ponoszenia dużych kosztów ich produkcji. Wystarczy odrobina inwencji, zaangażowanie oraz umiejętne zastosowanie dostępnych, często darmowych narzędzi (np. Canva, Snapseed lub Mojo), aby efektownie promować swój obszar i przyciągnąć uwagę mieszkańców, a także podmiotów zewnętrznych.
  4. Digital storytelling – jest to proces tworzenia narracji (opowiadania historii) przy użyciu cyfrowych technologii oraz kanałów internetowych. W połączeniu z wysokiej jakości treściami audiowizualnymi, stanowi doskonały sposób promocji marki terytorialnej. Więcej informacji na ten temat znajdziecie w naszym artykule: Storytelling: opowiedz historię związaną z marką miejsca.

Jak zapanować nad obszerną bazą materiałów audiowizualnych?

FotoPortal 2.0 to narzędzie, które powstało z myślą o wsparciu JST w organizacji promocji, opartej przede wszystkim na jakościowych zasobach wizualnych. Nasz produkt spełnia niemal wszystkie potrzeby w obszarze zarządzania plikami graficznymi, wideo itd. Platforma umożliwia katalogowanie oraz dalsze udostępnianie materiałów, zarówno do interesariuszy wewnętrznych (np. wydziałów), jak i zewnętrznych (np. redakcji). Cała baza danych ma przystępną dla użytkowników postać, przypominającą nieco sklep internetowy, w którym zamawianymi “produktami” są zdjęcia lub inne pliki. FotoPortal pozwala dbać o właściwy sposób prezentacji miasta bądź regionu w mediach i pozyskiwać materiały z pełnymi prawami autorskimi bezpośrednio od twórców, dzięki stałym konkursom.

Województwo Małopolskie od kilku lat z powodzeniem korzysta z FotoPortalu jako oficjalnego archiwum multimediów. Dzięki takiemu rozwiązaniu dziennikarze i wszystkie osoby zainteresowane mogą bezpłatnie pobierać interesujące ich materiały, a stosowne organy urzędu mają kontrolę nad tym, jak region jest przedstawiany w różnych publikacjach.


Źródło: Małopolska Baza Multimediów


Kreatywne wykorzystanie materiałów audiowizualnych w promocji Jednostek Samorządu Terytorialnego stało się jednym z ważniejszych czynników, determinujących skuteczność kampanii. Za pomocą filmów, animacji czy zdjęć, marki miejsc mogą w atrakcyjny sposób przekazywać swoje wartości, cele i osiągnięcia, budując jednocześnie więzi ze swoimi odbiorcami. Współczesne technologie pozwalają na osiąganie tych celów przy stosunkowo niewielkich nakładach finansowych, co sprawia, że jest to rozwiązanie dostępne praktycznie dla każdego. Ponadto, dzięki wdrożeniu centralnej bazy multimediów takiej jak FotoPortal, organizacja zasobów jest o wiele prostsza, a przeszukiwanie plików szybkie i wygodne.

PRODUKTY I USŁUGI

Zapraszamy do zapoznania się z ofertą Marki Terytorialnej.

Skp

Rdzeń wszelkich działań Jednostki Samorządu Terytorialnego w zakresie promocji. Wyposażony w kilkanaście niezależnych od siebie modułów.

Ekon

Narzędzie ułatwiające ewidencjonowanie obiektów noclegowych świadczących usługi turystycznego najmu krótkoterminowego oraz koordynację procesu obowiązkowego zgłaszania do rejestru.

Szee

Wymiana pieców na paliwo stałe, odnawialne źródła energii (np. panele fotowoltaiczne, pompy ciepła) oraz termomodernizacja budynków. Od przyjmowania wniosków po wypłatę dotacji.

Crm

Narzędzie wdrażające procedury utrzymania relacji i zarządzania kontaktami z Klientami.

Szd

Narzędzie ułatwiające zarządzanie procesami związanymi z przebudową infrastruktury drogowej.

Fotoportal

Repozytorium materiałów audiowizualnych: zdjęć, filmów, prezentacji i dokumentów. Umożliwia łatwe pozyskanie i dystrybucję tych materiałów.

Skjst

Wszechstronne narzędzie dostosowane do indywidualnych potrzeb powiatów i gmin. Skupia działalność promocyjną, pozyskanie inwestorów oraz wspomaga informatyzację.

Skpg

Narzędzie ułatwiające profesjonalną obsługę inwestorów. Tworzy oferty inwestycyjne, przechowuje dane ekonomiczne i ewidencjonuje tereny inwestycyjne.

Skdb

Prezentuje pełny i aktualny stan działalności badawczej w JST. Właściwa koordynacja i ujednolicenie działalności badawczej pozwalają na znaczne zwiększenie jej efektywności.

Skks

Umożliwia wygodny nadzór nad tworzonymi komunikatami, automatycznie przyjmuje zgłoszenia interwencyjne oraz monitoruje przebieg ich  realizacji.

Strategia_2

Oferujemy doradztwo w aspekcie wdrażania systemów oraz wsparcie na etapie prezentacji projektów wśród decydentów i urzędników Miasta. Organizujemy szkolenia dla kadry zarządzającej oraz pracowników Urzędu, dla których systemy staną się narzędziem pracy.

Komunikacja

Posiadamy bogate doświadczenie w komunikowaniu do dużych społeczności. Jesteśmy na bieżąco z trendami marketingowymi oraz możliwościami technologicznymi. Kompleksowo zadbamy o aktywną obecność oraz pozytywny wizerunek marki miasta lub regionu w mediach społecznościowych.

Strategia_2

Doradztwo w aspekcie wdrażania systemu oraz wsparcie na etapie prezentacji projektu wśród decydentów i urzędników Miasta.