W dzisiejszym dynamicznym świecie, skupionym w dużej mierze na przekazie wizualnym, Jednostki Samorządu Terytorialnego coraz częściej sięgają po kreatywne wykorzystanie zasobów graficznych w prowadzonych kampaniach promocyjnych. Wszystko po to, aby lepiej docierać do swoich grup docelowych. Atrakcyjne zdjęcia, filmy, animacje czy wideorelacje stały się nie tylko popularnymi narzędziami komunikacji, ale przede wszystkim efektywnym sposobem prezentacji walorów regionu – turystycznych, krajobrazowych i gospodarczych.
Potęga wizualnego przekazu
Materiały audiowizualne zwykle od razu rzucają się w oczy, są łatwe do przyswojenia oraz zachęcają społeczności do interakcji na wielu poziomach. Odpowiednio skonstruowany film już w ciągu kilkunastu sekund potrafi przekazać istotne informacje, które – zapisane w formie tekstowej – z pewnością nie trafiłyby do odbiorców w takim stopniu. Jakościowe zdjęcia, kreatywne animacje czy chwytliwe infografiki zapadają w pamięć, czyniąc przekaz skuteczniejszym.
Dla przykładu, na Facebooku to właśnie posty graficzne i wideo cieszą się największym zaangażowaniem wśród użytkowników, a z kolei YouTube oraz Instagram, czyli media typowo wizualne, wciąż królują wśród najchętniej użytkowanych platform społecznościowych (DataReportal, 26.01.2023). Warto wspomnieć też o wzrastającym trendzie, dotyczącym publikowania krótkich filmików w pionowym formacie, zapoczątkowanym przez TikToka, a następnie sprytnie "podchwyconym" przez Facebooka wraz z pojawieniem się funkcji Rolek (ang. Reels). Zainteresowania tymi formatami nie brakuje wśród polskich miast i regionów – Łódź świetnie sobie radzi na TikToku, a z kolei Województwo Świętokrzyskie albo Gdynia stawiają na tworzenie rolek na Facebooku.
Korzyści związane z wykorzystaniem treści audiowizualnych w promocji miejsca
Dobrze zaprojektowana komunikacja wizualna marki terytorialnej może stanowić kluczowy instrument w kreowaniu tożsamości miejsca oraz wspieraniu jego rozwoju. Co więcej, niesie za sobą szereg zalet, w tym między innymi:
- Personalizacja przekazu – dzięki materiałom audiowizualnym, JST mogą przedstawić swoją działalność w atrakcyjny sposób, dostosowując jednocześnie komunikaty do oczekiwań czy zainteresowań danej społeczności.
- Dotarcie do szerszej publiczności – poprzez wykorzystanie zasobów graficznych, zarówno w promocji, jak i regularnej komunikacji, miasta czy regiony mogą osiągnąć znacznie większy zasięg niż przy tradycyjnych metodach.
- Osiąganie celów przy niewielkim budżecie – obecnie nawet niewielkie gminy mogą tworzyć efektowne kreacje bez konieczności ponoszenia dużych kosztów ich produkcji. Wystarczy odrobina inwencji, zaangażowanie oraz umiejętne zastosowanie dostępnych, często darmowych narzędzi (np. Canva, Snapseed lub Mojo), aby efektownie promować swój obszar i przyciągnąć uwagę mieszkańców, a także podmiotów zewnętrznych.
- Digital storytelling – jest to proces tworzenia narracji (opowiadania historii) przy użyciu cyfrowych technologii oraz kanałów internetowych. W połączeniu z wysokiej jakości treściami audiowizualnymi, stanowi doskonały sposób promocji marki terytorialnej. Więcej informacji na ten temat znajdziecie w naszym artykule: Storytelling: opowiedz historię związaną z marką miejsca.
Jak zapanować nad obszerną bazą materiałów audiowizualnych?
FotoPortal 2.0 to narzędzie, które powstało z myślą o wsparciu JST w organizacji promocji, opartej przede wszystkim na jakościowych zasobach wizualnych. Nasz produkt spełnia niemal wszystkie potrzeby w obszarze zarządzania plikami graficznymi, wideo itd. Platforma umożliwia katalogowanie oraz dalsze udostępnianie materiałów, zarówno do interesariuszy wewnętrznych (np. wydziałów), jak i zewnętrznych (np. redakcji). Cała baza danych ma przystępną dla użytkowników postać, przypominającą nieco sklep internetowy, w którym zamawianymi “produktami” są zdjęcia lub inne pliki. FotoPortal pozwala dbać o właściwy sposób prezentacji miasta bądź regionu w mediach i pozyskiwać materiały z pełnymi prawami autorskimi bezpośrednio od twórców, dzięki stałym konkursom.
Województwo Małopolskie od kilku lat z powodzeniem korzysta z FotoPortalu jako oficjalnego archiwum multimediów. Dzięki takiemu rozwiązaniu dziennikarze i wszystkie osoby zainteresowane mogą bezpłatnie pobierać interesujące ich materiały, a stosowne organy urzędu mają kontrolę nad tym, jak region jest przedstawiany w różnych publikacjach.
Źródło: Małopolska Baza Multimediów
Kreatywne wykorzystanie materiałów audiowizualnych w promocji Jednostek Samorządu Terytorialnego stało się jednym z ważniejszych czynników, determinujących skuteczność kampanii. Za pomocą filmów, animacji czy zdjęć, marki miejsc mogą w atrakcyjny sposób przekazywać swoje wartości, cele i osiągnięcia, budując jednocześnie więzi ze swoimi odbiorcami. Współczesne technologie pozwalają na osiąganie tych celów przy stosunkowo niewielkich nakładach finansowych, co sprawia, że jest to rozwiązanie dostępne praktycznie dla każdego. Ponadto, dzięki wdrożeniu centralnej bazy multimediów takiej jak FotoPortal, organizacja zasobów jest o wiele prostsza, a przeszukiwanie plików szybkie i wygodne.