Nie każde działanie na rzecz mieszkańców musi być projektem wychodzącym i finansowanym przez JST. Może też wynikać ze współpracy z partnerami komercyjnymi. Poniżej przedstawiamy przykłady takich inicjatyw.
„Kręć Kilometry” to akcja organizowana od wielu lat przez Fundację All for Planet. Celem tej inicjatywy jest zachęcanie mieszkańców do codziennej jazdy na rowerze. Miejscowości z najlepszym wynikiem otrzymują nagrody od organizatora – m.in. nowoczesne stojaki rowerowe, czy stacje naprawy jednośladów.
Więcej na: kreckilometry.pl
„Podwórko Talentów” jest inicjatywą marki Nivea, realizowaną głównie w mniejszych miejscowościach. Jej celem jest stworzenie warunków w lokalnych społecznościach do wartościowego i wspólnego spędzania czasu oraz pielęgnowania talentów najmłodszych. Sposobem na realizowanie tej idei jest fundowanie nowoczesnych placów zabaw. O tym, gdzie one powstaną decyduje internetowe głosowanie.
Więcej na: podworko.nivea.pl
Jaki jest udział samorządów w tych działaniach?
W pierwszym przypadku, rolą JST jest zachęcanie mieszkańców do przejechania na rowerze jak największej liczby kilometrów, aby zwyciężyć rywalizację między miastami i zdobyć nagrody w postaci nowej infrastruktury rowerowej. Z kolei, w drugim konkursie to samorządy zgłaszają swoje miejscowości do udziału w akcji, wyznaczając teren pod nowe place zabaw, a następnie zachęcają mieszkańców do oddawania jak największej liczby głosów.
Włączanie się w ciekawe akcje CSR-owe marek, wspiera wizerunek miasta czy regionu. Pokazujemy wówczas otwartość na nowe możliwości, rozwiązania oraz chęć wspierania mieszkańców.