Marka Terytorialna | Miasta chronią lokalny biznes przed wirusem kryzysu.
BLOG
25.03.2020
Trendy
Miasta chronią lokalny biznes przed wirusem kryzysu.
Thumb_wide_lublin_ramka_3

Samorządy nie czekają na działania rządu i przejmują inicjatywę na rzecz ochrony biznesu oraz instytucji działających na ich terenie. Podczas gdy rzesze pracowników służby zdrowia toczą codzienną, heroiczną walkę z niewidzialnym wrogiem – koronawirusem, w tle toczy się również walka o to, jak będzie wyglądała nasza codzienność, gdy epidemia się skończy. Społeczna kwarantanna ma chronić nas przed zagrożeniem życia, ale jej bezpośrednim skutkiem jest inny problem – wyhamowanie gospodarki i widmo głębokiego kryzysu. Lokalne firmy i instytucje (jak np. kina, teatry) praktycznie z dnia na dzień zostały pozbawione dochodów. Jeśli nie otrzymają na czas skutecznej pomocy, mogą po prostu nie przetrwać. W interesie władz lokalnych jest więc to, aby minimalizować nieuchronne szkody gospodarcze na swoich terenach. W końcu to właśnie dzięki silnym przedsiębiorstwom i instytucjom miasta będą w stanie szybciej wrócić do normalnego funkcjonowania.

Sopot

Od 23 marca w Sopocie obowiązuje tzw. “Plan pomocy podmiotom gospodarczym i organizacjom pozarządowym”. Jego zapisy zakładają m.in. umorzenia czynszu najmu od gminnych lokali użytkowych oraz czynszu za dzierżawę gminnego gruntu, a także umorzenie opłaty za zajęcie pasa drogowego. Przedsiębiorcy mogą też liczyć na odroczenie terminu zapłaty opłaty rocznej za wieczyste użytkowanie należnej za rok 2020.

Więcej na: Pakiet wsparcia dla sopockich przedsiębiorców i organizacji pozarządowych

Gorzów Wielkopolski

Władze Gorzowa oferują przedsiębiorcom skorzystanie z ulg w spłacie podatków lokalnych (tj. podatku od nieruchomości oraz od środków transportowych). Gorzowscy przedsiębiorcy mogą skorzystać m.in. z odroczenia terminu płatności podatków na okres: od 3 do 6 miesięcy, rozłożenia na raty podatku, określając liczbę i wysokość rat (maksymalnie do końca 2020 r.) oraz umorzenia odsetek od zaległości podatkowych – opłaty prolongacyjnej.

Więcej na: Gorzowski Pakiet Pomocowy

Lublin

W Lublinie uruchomiono miejską stronę zostanwdomu.lublin.eu, której celem jest łączenie lokalnych firm i instytucji z potencjalnymi klientami. Każdy podmiot może bezpłatnie zamieścić na stronie swoje ogłoszenie, a mieszkańcy mają w jednym miejscu dostęp do wszystkich usług, z których mogą skorzystać bez wychodzenia z domu: od oferty gastronomicznej czy kulturalnej, po kursy i szkolenia online.

Więcej na: Zaproś miasto do siebie do domu

To tylko niektóre z przykładów działań polskich samorządów podjętych w związku z rozwojem epidemii koronawirusa. Dlaczego te inicjatywy są tak ważne w kontekście budowania marki terytorialnej? Bo właśnie w ten sposób – poprzez bezpośrednią pomoc swoim wewnętrznym interesariuszom w kryzysie – miasta budują teraz swój wizerunek. To, w jaki sposób samorządy pomogą przetrwać przedsiębiorcom, będzie miało kluczowy wpływ na funkcjonowanie i rozwój miast w przyszłości. Przedsiębiorcy docenią te działania i pomocną dłoń, którą w tym momencie wyciągają do nich władze lokalne. Takim samorządom łatwiej też będzie przyciągać do swoich miast nowe inwestycje i ciekawe inicjatywy. Pomoc w przetrwaniu i szybkiej odbudowie lokalnego biznesu ma więc teraz dla samorządów kolosalne znaczenie.

Wpieranie lokalnych przedsiębiorców i instytucji to oczywiście tylko część wysiłków, jakie podejmują samorządowcy w obliczu epidemii. Jak podsumowała Hanna Zdanowska, prezydent Łodzi w wywiadzie dla Rzeczpospolita: "Żaden z samorządowców w najczarniejszych snach nie myślał, że będzie musiał działać w takich trudnych czasach". Trudno się z tym nie zgodzić. Budujące jest jednak to, że wszechobecna i bezinteresowna pomoc szpitalom przez mieszkańców czy zaangażowanie firm w dostarczanie maseczek pokazują, że za walkę z epidemią odpowiedzialni czują się wszyscy, niezależnie od wieku, pełnionych na co dzień funkcji i rodzaju prowadzonej działalności. Współpraca władz lokalnych z mieszkańcami, przedsiębiorstwami, instytucjami i wszelkimi podmiotami działającymi na danym terenie liczy się teraz szczególnie.

Gorąco kibicujemy i trzymamy kciuki, aby właśnie dzięki tym wspólnym wysiłkom polskim miastom udało się wyjść obronną ręką.

PRODUKTY I USŁUGI

Zapraszamy do zapoznania się z ofertą Marki Terytorialnej.

Skp

Rdzeń wszelkich działań Jednostki Samorządu Terytorialnego w zakresie promocji. Wyposażony w kilkanaście niezależnych od siebie modułów.

Ekon

Narzędzie ułatwiające ewidencjonowanie obiektów noclegowych świadczących usługi turystycznego najmu krótkoterminowego oraz koordynację procesu obowiązkowego zgłaszania do rejestru.

Szee

Wymiana pieców na paliwo stałe, odnawialne źródła energii (np. panele fotowoltaiczne, pompy ciepła) oraz termomodernizacja budynków. Od przyjmowania wniosków po wypłatę dotacji.

Crm

Narzędzie wdrażające procedury utrzymania relacji i zarządzania kontaktami z Klientami.

Szd

Narzędzie ułatwiające zarządzanie procesami związanymi z przebudową infrastruktury drogowej.

Fotoportal

Repozytorium materiałów audiowizualnych: zdjęć, filmów, prezentacji i dokumentów. Umożliwia łatwe pozyskanie i dystrybucję tych materiałów.

Skjst

Wszechstronne narzędzie dostosowane do indywidualnych potrzeb powiatów i gmin. Skupia działalność promocyjną, pozyskanie inwestorów oraz wspomaga informatyzację.

Skpg

Narzędzie ułatwiające profesjonalną obsługę inwestorów. Tworzy oferty inwestycyjne, przechowuje dane ekonomiczne i ewidencjonuje tereny inwestycyjne.

Skdb

Prezentuje pełny i aktualny stan działalności badawczej w JST. Właściwa koordynacja i ujednolicenie działalności badawczej pozwalają na znaczne zwiększenie jej efektywności.

Skks

Umożliwia wygodny nadzór nad tworzonymi komunikatami, automatycznie przyjmuje zgłoszenia interwencyjne oraz monitoruje przebieg ich  realizacji.

Strategia_2

Oferujemy doradztwo w aspekcie wdrażania systemów oraz wsparcie na etapie prezentacji projektów wśród decydentów i urzędników Miasta. Organizujemy szkolenia dla kadry zarządzającej oraz pracowników Urzędu, dla których systemy staną się narzędziem pracy.

Komunikacja

Posiadamy bogate doświadczenie w komunikowaniu do dużych społeczności. Jesteśmy na bieżąco z trendami marketingowymi oraz możliwościami technologicznymi. Kompleksowo zadbamy o aktywną obecność oraz pozytywny wizerunek marki miasta lub regionu w mediach społecznościowych.

Strategia_2

Doradztwo w aspekcie wdrażania systemu oraz wsparcie na etapie prezentacji projektu wśród decydentów i urzędników Miasta.