Samorządy nie czekają na działania rządu i przejmują inicjatywę na rzecz ochrony biznesu oraz instytucji działających na ich terenie. Podczas gdy rzesze pracowników służby zdrowia toczą codzienną, heroiczną walkę z niewidzialnym wrogiem – koronawirusem, w tle toczy się również walka o to, jak będzie wyglądała nasza codzienność, gdy epidemia się skończy. Społeczna kwarantanna ma chronić nas przed zagrożeniem życia, ale jej bezpośrednim skutkiem jest inny problem – wyhamowanie gospodarki i widmo głębokiego kryzysu. Lokalne firmy i instytucje (jak np. kina, teatry) praktycznie z dnia na dzień zostały pozbawione dochodów. Jeśli nie otrzymają na czas skutecznej pomocy, mogą po prostu nie przetrwać. W interesie władz lokalnych jest więc to, aby minimalizować nieuchronne szkody gospodarcze na swoich terenach. W końcu to właśnie dzięki silnym przedsiębiorstwom i instytucjom miasta będą w stanie szybciej wrócić do normalnego funkcjonowania.
Sopot
Od 23 marca w Sopocie obowiązuje tzw. “Plan pomocy podmiotom gospodarczym i organizacjom pozarządowym”. Jego zapisy zakładają m.in. umorzenia czynszu najmu od gminnych lokali użytkowych oraz czynszu za dzierżawę gminnego gruntu, a także umorzenie opłaty za zajęcie pasa drogowego. Przedsiębiorcy mogą też liczyć na odroczenie terminu zapłaty opłaty rocznej za wieczyste użytkowanie należnej za rok 2020.
Więcej na: Pakiet wsparcia dla sopockich przedsiębiorców i organizacji pozarządowych
Władze Gorzowa oferują przedsiębiorcom skorzystanie z ulg w spłacie podatków lokalnych (tj. podatku od nieruchomości oraz od środków transportowych). Gorzowscy przedsiębiorcy mogą skorzystać m.in. z odroczenia terminu płatności podatków na okres: od 3 do 6 miesięcy, rozłożenia na raty podatku, określając liczbę i wysokość rat (maksymalnie do końca 2020 r.) oraz umorzenia odsetek od zaległości podatkowych – opłaty prolongacyjnej.
Więcej na: Gorzowski Pakiet Pomocowy
Lublin
W Lublinie uruchomiono miejską stronę zostanwdomu.lublin.eu, której celem jest łączenie lokalnych firm i instytucji z potencjalnymi klientami. Każdy podmiot może bezpłatnie zamieścić na stronie swoje ogłoszenie, a mieszkańcy mają w jednym miejscu dostęp do wszystkich usług, z których mogą skorzystać bez wychodzenia z domu: od oferty gastronomicznej czy kulturalnej, po kursy i szkolenia online.
Więcej na: Zaproś miasto do siebie do domu
To tylko niektóre z przykładów działań polskich samorządów podjętych w związku z rozwojem epidemii koronawirusa. Dlaczego te inicjatywy są tak ważne w kontekście budowania marki terytorialnej? Bo właśnie w ten sposób – poprzez bezpośrednią pomoc swoim wewnętrznym interesariuszom w kryzysie – miasta budują teraz swój wizerunek. To, w jaki sposób samorządy pomogą przetrwać przedsiębiorcom, będzie miało kluczowy wpływ na funkcjonowanie i rozwój miast w przyszłości. Przedsiębiorcy docenią te działania i pomocną dłoń, którą w tym momencie wyciągają do nich władze lokalne. Takim samorządom łatwiej też będzie przyciągać do swoich miast nowe inwestycje i ciekawe inicjatywy. Pomoc w przetrwaniu i szybkiej odbudowie lokalnego biznesu ma więc teraz dla samorządów kolosalne znaczenie.
Wpieranie lokalnych przedsiębiorców i instytucji to oczywiście tylko część wysiłków, jakie podejmują samorządowcy w obliczu epidemii. Jak podsumowała Hanna Zdanowska, prezydent Łodzi w wywiadzie dla Rzeczpospolita: "Żaden z samorządowców w najczarniejszych snach nie myślał, że będzie musiał działać w takich trudnych czasach". Trudno się z tym nie zgodzić. Budujące jest jednak to, że wszechobecna i bezinteresowna pomoc szpitalom przez mieszkańców czy zaangażowanie firm w dostarczanie maseczek pokazują, że za walkę z epidemią odpowiedzialni czują się wszyscy, niezależnie od wieku, pełnionych na co dzień funkcji i rodzaju prowadzonej działalności. Współpraca władz lokalnych z mieszkańcami, przedsiębiorstwami, instytucjami i wszelkimi podmiotami działającymi na danym terenie liczy się teraz szczególnie.
Gorąco kibicujemy i trzymamy kciuki, aby właśnie dzięki tym wspólnym wysiłkom polskim miastom udało się wyjść obronną ręką.