Przybywa miast, które wprowadzają zakaz używania plastiku oraz realizują kampanie informacyjne na rzecz ograniczania tworzyw sztucznych w codziennym życiu. Katalizatorem tych działań jest m.in. zatwierdzenie przez Parlament UE całkowitego zakazu sprzedaży wyrobów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych od 2021 roku. Skąd jednak taki pośpiech, skoro prawo ma zacząć obowiązywać dopiero za 1,5 roku?
Rosnąca świadomość ekologiczna, moda na bycie “eko”, problem z ilością śmieci w miastach – to z pewnością dobre odpowiedzi. My jednak chcielibyśmy zwrócić uwagę na jeszcze jeden powód takich działań – korzyści wizerunkowe. W jaki sposób miasta wykorzystują walkę z plastikiem do budowania marki swojego miasta i regionu? Czytajcie dalej, aby się przekonać.
Miasta bez plastiku
Kraków, Gdańsk, Warszawa, Wałbrzych, Sopot, Poznań, Legnica, Ostrołęka – to właśnie te miasta jako pierwsze podjęły wyzwanie walki z wszechobecnym plastikiem, poprzez uchwały miejskich radnych czy kampanie informacyjne. Władze miast postanowiły dawać dobry przykład i zacząć zmiany od siebie, deklarując eliminowanie plastiku z codziennej działalności urzędów miejskich, jednostek im podległych, a także imprez przez nie organizowanych.
Najdalej w tych działaniach poszedł Wałbrzych, w którym radni podjęli decyzje o całkowitym zakazie stosowania jednorazowych plastikowych wyrobów – nie tylko w swoich jednostkach i podczas miejskich wydarzeń, ale także w działaniach podmiotów zewnętrznych, które dofinansowuje. Właśnie ta decyzja daje Wałbrzychowi przewagę wizerunkową, gdyż niemal w każdej publikacji nt. walki z plastikiem w polskich miastach, wymieniany jest on jako pierwsze miasto w Polsce i jedno z pierwszych w Europie, w którym podjęto tak radykalną uchwałę.
W Warszawie, oprócz zakazu stosowania plastikowych jednorazówek, w rozporządzeniu prezydenta znalazł się też wymóg korzystania tylko z opakowań wielokrotnego użytku lub wymiennych. Prezydent Sopotu natomiast, zapowiedział akcję informacyjną do mieszkańców oraz turystów. Ta druga grupa ma szczególne znaczenie, biorąc pod uwagę ilość osób odwiedzających Sopot każdego lata. W Krakowie z kolei – oprócz uchwały “Kraków bez plastiku”, postawiono pierwszy w Polsce butelkomat, w którym można sprzedać plastikowe butelki przeznaczone do recyklingu.
Co ciekawe, w ślad za urzędami miast idą także lokalne instytucje, ogłaszając własne inicjatywy – jak np. Muzeum Porcelany w Wałbrzychu (bit.ly/2NIC8TO), Zamek Książ (bit.ly/2NXZ1CX). Jest to zatem sygnał, że proponowane działania zyskują coraz więcej zwolenników, a tym samym – akcje są skuteczne.
Działaj od razu, a wyróżnisz się
W naszej opinii powyższe inicjatywy są bardzo dobrym przykładem budowania marki miasta czy regionu, jako miejsca idącego z nurtem zmian, w którym dba się o ekologię. W tych działaniach ważny jest przede wszystkim czas ich podjęcia. W momencie, gdy zakaz stosowania plastiku zacznie obowiązywać, eliminowanie go z codziennego funkcjonowania będzie jednym z obowiązków, który należy spełnić. Jednak działając wcześniej, z własnej inicjatywy, można nie tylko wyróżnić się na tle innych, ale też budować wizerunek marki, która wychodzi naprzeciw problemom i potrzebom swoich odbiorców.
Marketing ekologiczny
Gdyby wszystkie powyższe słowa padły na warsztatach czy szkoleniu, pewnie zapytalibyście teraz, dlaczego tak ważne w budowaniu marki terytorialnej staje się podkreślanie jej ekologicznego charakteru? Odpowiedź jest prosta – w obliczu coraz bardziej wpływających na nas skutków zmian klimatu, powracającego jak bumerang problemu smogu, czy stale rosnącej liczby szkodliwych odpadów w miastach – dbanie o środowisko staje się jedną z kluczowych potrzeb społecznych. Mieszkańcom coraz bardziej zależy nie tylko na poszanowaniu środowiska naturalnego, ale także przyczyniania się do jego ochrony w codziennym życiu. Marketing ekologiczny w miastach i regionach będzie więc nabierał większego znaczenia.
Szczegółowe informacje o działaniach miast znajdziecie na:
- Zrywam z plastikiem
- Gdańsk bez plastiku
- Ostrołęka wolna od plastiku
- Sopot bez plastiku
- Warszawa bez plastiku
- Poznań bez plastiku
- Stop Plastik
Znacie ciekawe przykłady marketingu ekologicznego w miastach i regionach?
Zapraszamy do dyskusji na naszej grupie na Facebooku:
Marketing Terytorialny - grupa dyskusyjna