Marka Terytorialna | Walka z plastikiem sposobem na budowanie ekologicznego wizerunku miasta i regionu.
BLOG
10.07.2019
Studium przypadku
Walka z plastikiem sposobem na budowanie ekologicznego wizerunku miasta i regionu.
Thumb_wide_bottles-container-daylight-802221


Przybywa miast, które wprowadzają zakaz używania plastiku oraz realizują kampanie informacyjne na rzecz ograniczania tworzyw sztucznych w codziennym życiu. Katalizatorem tych działań jest m.in. zatwierdzenie przez Parlament UE całkowitego zakazu sprzedaży wyrobów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych od 2021 roku. Skąd jednak taki pośpiech, skoro prawo ma zacząć obowiązywać dopiero za 1,5 roku? 

Rosnąca świadomość ekologiczna, moda na bycie “eko”, problem z ilością śmieci w miastach – to z pewnością dobre odpowiedzi. My jednak chcielibyśmy zwrócić uwagę na jeszcze jeden powód takich działań - korzyści wizerunkowe. W jaki sposób miasta wykorzystują walkę z plastikiem do budowania marki swojego miasta i regionu? Czytajcie dalej, aby się przekonać. 

Miasta bez plastiku
 

Kraków, Gdańsk, Warszawa, Wałbrzych, Sopot, Poznań, Legnica, Ostrołęka – to właśnie te miasta jako pierwsze podjęły wyzwanie walki z wszechobecnym plastikiem, poprzez uchwały  miejskich radnych czy kampanie informacyjne. Władze miast postanowiły dawać dobry przykład i zacząć zmiany od siebie, deklarując eliminowanie plastiku z codziennej działalności urzędów miejskich, jednostek im podległych, a także imprez przez nie organizowanych. 

Najdalej w tych działaniach poszedł Wałbrzych, w którym radni podjęli decyzje o całkowitym zakazie stosowania jednorazowych plastikowych wyrobów – nie tylko w swoich jednostkach i podczas miejskich wydarzeń, ale także w działaniach podmiotów zewnętrznych, które dofinansowuje. Właśnie ta decyzja daje Wałbrzychowi przewagę wizerunkową, gdyż niemal w każdej publikacji nt. walki z plastikiem w polskich miastach, wymieniany jest on jako pierwsze miasto w Polsce i jedno z pierwszych w Europie, w którym podjęto tak radykalną uchwałę. 

W Warszawie, oprócz zakazu stosowania plastikowych jednorazówek, w rozporządzeniu prezydenta znalazł się też wymóg korzystania tylko z opakowań wielokrotnego użytku lub wymiennych. Prezydent Sopotu natomiast, zapowiedział akcję informacyjną do mieszkańców oraz turystów. Ta druga grupa ma szczególne znaczenie, biorąc pod uwagę ilość osób odwiedzających Sopot każdego lata. W Krakowie z kolei – oprócz uchwały “Kraków bez plastiku”, postawiono pierwszy w Polsce butelkomat, w którym można sprzedać plastikowe butelki przeznaczone do recyklingu. 

Co ciekawe, w ślad za urzędami miast idą także lokalne instytucje, ogłaszając własne inicjatywy - jak np. Muzeum Porcelany w Wałbrzychu (bit.ly/2NIC8TO), Zamek Książ (http://bit.ly/2NXZ1CX). Jest to zatem sygnał, że proponowane działania zyskują coraz więcej zwolenników, a tym samym – akcje są skuteczne. 

Działaj od razu, a wyróżnisz się


W naszej opinii powyższe inicjatywy są bardzo dobrym przykładem budowania marki miasta czy regionu, jako miejsca idącego z nurtem zmian, w którym dba się o ekologię. W tych działaniach ważny jest przede wszystkim czas ich podjęcia. W momencie, gdy zakaz stosowania plastiku zacznie obowiązywać, eliminowanie go z codziennego funkcjonowania będzie jednym z obowiązków, który należy spełnić. Jednak działając wcześniej, z własnej inicjatywy, można nie tylko wyróżnić się na tle innych, ale też budować wizerunek marki, która wychodzi naprzeciw problemom i potrzebom swoich odbiorców.

Marketing ekologiczny 


Gdyby wszystkie powyższe słowa padły na warsztatach czy szkoleniu, pewnie zapytalibyście teraz, dlaczego tak ważne w budowaniu marki terytorialnej staje się podkreślanie jej ekologicznego charakteru? Odpowiedź jest prosta –  w obliczu coraz bardziej wpływających na nas skutków zmian klimatu, powracającego jak bumerang problemu smogu, czy stale rosnącej liczby szkodliwych odpadów w miastach – dbanie o środowisko staje się jedną z kluczowych potrzeb społecznych. Mieszkańcom coraz bardziej zależy nie tylko na poszanowaniu środowiska naturalnego, ale także przyczyniania się do jego ochrony w codziennym życiu. Marketing ekologiczny w miastach i regionach będzie więc nabierał większego znaczenia. 

Szczegółowe informacje o działaniach miast znajdziecie na: 


Znacie ciekawe przykłady marketingu ekologicznego w miastach i regionach? 
Zapraszamy do dyskusji na naszej grupie na Facebooku:
Marketing Terytorialny - grupa dyskusyjna 

PRODUKTY I USŁUGI

Zapraszamy do zapoznania się z ofertą Marki Terytorialnej.

Szee

Wymiana pieców na paliwo stałe, odnawialne źródła energii oraz termomodernizacji budynków. Od przyjmowania wniosków po wypłatę dotacji.

Skp

Rdzeń wszelkich działań Jednostki Samorządu Terytorialnego w zakresie promocji. Wyposażony w kilkanaście niezależnych od siebie modułów.

Fotoportal

Repozytorium materiałów audiowizualnych: zdjęć, filmów, prezentacji i dokumentów. Umożliwia łatwe pozyskanie i dystrybucję tych materiałów.

Skjst

Wszechstronne narzędzie dostosowane do indywidualnych potrzeb powiatów i gmin. Skupia działalność promocyjną, pozyskanie inwestorów oraz wspomaga informatyzację.

Skpg

Narzędzie ułatwiające profesjonalną obsługę inwestorów. Tworzy oferty inwestycyjne, przechowuje dane ekonomiczne i ewidencjonuje tereny inwestycyjne.

Skdb

Prezentuje pełny i aktualny stan działalności badawczej w JST. Właściwa koordynacja i ujednolicenie działalności badawczej pozwalają na znaczne zwiększenie jej efektywności.

Skks

Umożliwia wygodny nadzór nad tworzonymi komunikatami, automatycznie przyjmuje zgłoszenia interwencyjne oraz monitoruje przebieg ich  realizacji.

Strategia_2

Oferujemy doradztwo w aspekcie wdrażania systemów oraz wsparcie na etapie prezentacji projektów wśród decydentów i urzędników Miasta. Organizujemy szkolenia dla kadry zarządzającej oraz pracowników Urzędu, dla których systemy staną się narzędziem pracy.

Komunikacja

Posiadamy bogate doświadczenie w komunikowaniu do dużych społeczności. Jesteśmy na bieżąco z trendami marketingowymi oraz możliwościami technologicznymi. Kompleksowo zadbamy o aktywną obecność oraz pozytywny wizerunek marki miasta lub regionu w mediach społecznościowych.

Strategia_2

Doradztwo w aspekcie wdrażania systemu oraz wsparcie na etapie prezentacji projektu wśród decydentów i urzędników Miasta.