Marka Terytorialna | Walka z plastikiem sposobem na budowanie ekologicznego wizerunku miasta i regionu.
BLOG
10.07.2019
Studium przypadku
Walka z plastikiem sposobem na budowanie ekologicznego wizerunku miasta i regionu.
Thumb_wide_thumb_wide_bottles-container-daylight-802221

Przybywa miast, które wprowadzają zakaz używania plastiku oraz realizują kampanie informacyjne na rzecz ograniczania tworzyw sztucznych w codziennym życiu. Katalizatorem tych działań jest m.in. zatwierdzenie przez Parlament UE całkowitego zakazu sprzedaży wyrobów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych od 2021 roku. Skąd jednak taki pośpiech, skoro prawo ma zacząć obowiązywać dopiero za 1,5 roku?

Rosnąca świadomość ekologiczna, moda na bycie “eko”, problem z ilością śmieci w miastach – to z pewnością dobre odpowiedzi. My jednak chcielibyśmy zwrócić uwagę na jeszcze jeden powód takich działań – korzyści wizerunkowe. W jaki sposób miasta wykorzystują walkę z plastikiem do budowania marki swojego miasta i regionu? Czytajcie dalej, aby się przekonać.

Miasta bez plastiku

Kraków, Gdańsk, Warszawa, Wałbrzych, Sopot, Poznań, Legnica, Ostrołęka – to właśnie te miasta jako pierwsze podjęły wyzwanie walki z wszechobecnym plastikiem, poprzez uchwały miejskich radnych czy kampanie informacyjne. Władze miast postanowiły dawać dobry przykład i zacząć zmiany od siebie, deklarując eliminowanie plastiku z codziennej działalności urzędów miejskich, jednostek im podległych, a także imprez przez nie organizowanych.

Najdalej w tych działaniach poszedł Wałbrzych, w którym radni podjęli decyzje o całkowitym zakazie stosowania jednorazowych plastikowych wyrobów – nie tylko w swoich jednostkach i podczas miejskich wydarzeń, ale także w działaniach podmiotów zewnętrznych, które dofinansowuje. Właśnie ta decyzja daje Wałbrzychowi przewagę wizerunkową, gdyż niemal w każdej publikacji nt. walki z plastikiem w polskich miastach, wymieniany jest on jako pierwsze miasto w Polsce i jedno z pierwszych w Europie, w którym podjęto tak radykalną uchwałę.

W Warszawie, oprócz zakazu stosowania plastikowych jednorazówek, w rozporządzeniu prezydenta znalazł się też wymóg korzystania tylko z opakowań wielokrotnego użytku lub wymiennych. Prezydent Sopotu natomiast, zapowiedział akcję informacyjną do mieszkańców oraz turystów. Ta druga grupa ma szczególne znaczenie, biorąc pod uwagę ilość osób odwiedzających Sopot każdego lata. W Krakowie z kolei – oprócz uchwały “Kraków bez plastiku”, postawiono pierwszy w Polsce butelkomat, w którym można sprzedać plastikowe butelki przeznaczone do recyklingu.

Co ciekawe, w ślad za urzędami miast idą także lokalne instytucje, ogłaszając własne inicjatywy – jak np. Muzeum Porcelany w Wałbrzychu (bit.ly/2NIC8TO), Zamek Książ (bit.ly/2NXZ1CX). Jest to zatem sygnał, że proponowane działania zyskują coraz więcej zwolenników, a tym samym – akcje są skuteczne.

Działaj od razu, a wyróżnisz się

W naszej opinii powyższe inicjatywy są bardzo dobrym przykładem budowania marki miasta czy regionu, jako miejsca idącego z nurtem zmian, w którym dba się o ekologię. W tych działaniach ważny jest przede wszystkim czas ich podjęcia. W momencie, gdy zakaz stosowania plastiku zacznie obowiązywać, eliminowanie go z codziennego funkcjonowania będzie jednym z obowiązków, który należy spełnić. Jednak działając wcześniej, z własnej inicjatywy, można nie tylko wyróżnić się na tle innych, ale też budować wizerunek marki, która wychodzi naprzeciw problemom i potrzebom swoich odbiorców.

Marketing ekologiczny

Gdyby wszystkie powyższe słowa padły na warsztatach czy szkoleniu, pewnie zapytalibyście teraz, dlaczego tak ważne w budowaniu marki terytorialnej staje się podkreślanie jej ekologicznego charakteru? Odpowiedź jest prosta – w obliczu coraz bardziej wpływających na nas skutków zmian klimatu, powracającego jak bumerang problemu smogu, czy stale rosnącej liczby szkodliwych odpadów w miastach – dbanie o środowisko staje się jedną z kluczowych potrzeb społecznych. Mieszkańcom coraz bardziej zależy nie tylko na poszanowaniu środowiska naturalnego, ale także przyczyniania się do jego ochrony w codziennym życiu. Marketing ekologiczny w miastach i regionach będzie więc nabierał większego znaczenia.

Szczegółowe informacje o działaniach miast znajdziecie na:

Znacie ciekawe przykłady marketingu ekologicznego w miastach i regionach?

Zapraszamy do dyskusji na naszej grupie na Facebooku:
Marketing Terytorialny - grupa dyskusyjna

PRODUKTY I USŁUGI

Zapraszamy do zapoznania się z ofertą Marki Terytorialnej.

Skp

Rdzeń wszelkich działań Jednostki Samorządu Terytorialnego w zakresie promocji. Wyposażony w kilkanaście niezależnych od siebie modułów.

Ekon

Narzędzie ułatwiające ewidencjonowanie obiektów noclegowych świadczących usługi turystycznego najmu krótkoterminowego oraz koordynację procesu obowiązkowego zgłaszania do rejestru.

Szee

Wymiana pieców na paliwo stałe, odnawialne źródła energii (np. panele fotowoltaiczne, pompy ciepła) oraz termomodernizacja budynków. Od przyjmowania wniosków po wypłatę dotacji.

Crm

Narzędzie wdrażające procedury utrzymania relacji i zarządzania kontaktami z Klientami.

Szd

Narzędzie ułatwiające zarządzanie procesami związanymi z przebudową infrastruktury drogowej.

Fotoportal

Repozytorium materiałów audiowizualnych: zdjęć, filmów, prezentacji i dokumentów. Umożliwia łatwe pozyskanie i dystrybucję tych materiałów.

Skjst

Wszechstronne narzędzie dostosowane do indywidualnych potrzeb powiatów i gmin. Skupia działalność promocyjną, pozyskanie inwestorów oraz wspomaga informatyzację.

Skpg

Narzędzie ułatwiające profesjonalną obsługę inwestorów. Tworzy oferty inwestycyjne, przechowuje dane ekonomiczne i ewidencjonuje tereny inwestycyjne.

Skdb

Prezentuje pełny i aktualny stan działalności badawczej w JST. Właściwa koordynacja i ujednolicenie działalności badawczej pozwalają na znaczne zwiększenie jej efektywności.

Skks

Umożliwia wygodny nadzór nad tworzonymi komunikatami, automatycznie przyjmuje zgłoszenia interwencyjne oraz monitoruje przebieg ich  realizacji.

Strategia_2

Oferujemy doradztwo w aspekcie wdrażania systemów oraz wsparcie na etapie prezentacji projektów wśród decydentów i urzędników Miasta. Organizujemy szkolenia dla kadry zarządzającej oraz pracowników Urzędu, dla których systemy staną się narzędziem pracy.

Komunikacja

Posiadamy bogate doświadczenie w komunikowaniu do dużych społeczności. Jesteśmy na bieżąco z trendami marketingowymi oraz możliwościami technologicznymi. Kompleksowo zadbamy o aktywną obecność oraz pozytywny wizerunek marki miasta lub regionu w mediach społecznościowych.

Strategia_2

Doradztwo w aspekcie wdrażania systemu oraz wsparcie na etapie prezentacji projektu wśród decydentów i urzędników Miasta.