Skuteczna komunikacja i zrozumienie potrzeb społeczności mogą z powodzeniem napędzać rozwój samorządów. W ramach usprawnienia swojej działalności, JST coraz częściej wykorzystują różnorodne narzędzia przekazu informacji. Dywersyfikacja kanałów jest oczywiście bardzo pożądana, niemniej jednak należy dbać o spójność i wysoką jakość takiej wielotorowej komunikacji.
Absolutną podstawą efektywnej komunikacji jest przemyślana strategia. Na początku dobrze zacząć od zdefiniowania mierzalnych celów, które będzie można zweryfikować w przyszłości, już po wdrożeniu konkretnego schematu informowania. Planowanie pozwala lepiej zorganizować cały proces, jak również optymalnie wykorzystać dostępne środki (w tym przypadku wybrane kanały dotarcia online i offline). Więcej o strategii znajdziecie w artykule: 4 powody, dla których warto mieć strategię. Budowanie marki terytorialnej to nie tylko promocja.
Poznajcie pięć powodów, dla których warto zadbać o spójność przekazywania informacji na temat podejmowanych działań oraz dokładnie przemyśleć, jak ma ono przebiegać.
1. Uniknięcie chaosu komunikacyjnego
Komunikując wyłącznie poprzez oficjalne kanały danej JST, a także dbając o unifikację na wszystkich poziomach, można uniknąć bałaganu informacyjnego. Przejrzystość pozytywnie wpływa na wiarygodność w oczach mieszkańców, ale też przyszłych inwestorów czy turystów, którzy chcą odwiedzić dany region.
2. Spójność wizerunkowa
Należy pamiętać, że wizerunek to pojęcie bardzo szerokie, obejmujące nie tylko system identyfikacji wizualnej, ale także sposób komunikacji marki. Jeżeli jako JST wykorzystujemy różne media społecznościowe, a do tego komunikujemy poprzez stronę internetową, to ważne jest, żeby publikowane treści współgrały ze sobą (np. aby dany post odnosił do konkretnego wpisu w witrynie).
Jeżeli chcecie dowiedzieć się więcej na temat mediów społecznościowych w kontekście marketingu terytorialnego, to odsyłamy Was do tekstów 3 etapy budowania wizerunku marki terytorialnej w mediach społecznościowych oraz Jak wykorzystywać media społecznościowe do budowania wizerunku JST?
Uporządkowany proces informowania o działaniach wzbudza większe zaufanie u odbiorców. Konsekwentne trzymanie się strategii komunikacji istotnie wpływa również na jej jakość. Dodatkowo umiejętne zastosowanie internetowych środków przekazu buduje obraz samorządu idącego z duchem czasu i otwartego na nowości, co niewątpliwie jest bardzo korzystne.
4. Większa szansa na rozgłos
W przypadku projektów samorządowych o dużej skali, promocja w mediach ma spore znaczenie. Uporządkowana komunikacja JST jest pozytywnie postrzegana wśród dziennikarzy. Jeżeli przedstawiciel redakcji może bez problemu dotrzeć do wyczerpujących informacji poprzez oficjalne kanały, zwiększa to szansę na nawiązanie współpracy i zyskanie rozgłosu zgodnego z oczekiwaniami.
5. Efekt synergii
Synergia, czyli innymi słowy współdziałanie różnych czynników, ma zastosowanie także w kontekście informowania. Dzięki niej powstaje wartość dodana – coś więcej niż tylko suma wyemitowanych komunikatów. Jest ona podstawą tworzenia skutecznej strategii, opartej przede wszystkim na spójności. Przekazywane treści powinny mieć ściśle określony cel, jak również realizować przyjętą wizję.
Komunikacja społeczna to jeden z najważniejszych obszarów działań Jednostek Samorządu Terytorialnego. Kluczowe w tym zakresie jest jej planowanie oraz odpowiednie zarządzanie, które może być znacznie łatwiejsze dzięki rozwiązaniom informatycznym. Zachęcamy do zapoznania się z charakterystyką Systemu Koordynacji Komunikacji Społecznej – naszego autorskiego produktu, który umożliwia wygodny nadzór nad komunikacją w mediach i czuwa nad prawidłowością publikacji.
Różnorodność technik społecznego informowania stwarza liczne możliwości dla samorządów. Niemniej jednak proces komunikacji jest skuteczny tylko wtedy, kiedy opiera się na solidnej strategii, zawierającej konkretne wytyczne operacyjne. Na każdym etapie należy mieć na uwadze, aby wszystkie działania komunikacyjne, podejmowane przez daną JST, były przede wszystkim spójne i dobrze przemyślane.