Obecnie większość miast czy regionów, niezależnie od wielkości, prowadzi działania promocyjne online. Próbują wyróżnić się na tle innych i przekuć swoje zalety na realne korzyści, szczególnie przy pomocy mediów społecznościowych. Nic dziwnego, ponieważ aktywność w Internecie może być pomyślnie stosowana do realizacji celów strategicznych Jednostek Samorządu Terytorialnego. LinkedIn jest coraz popularniejszym środkiem dotarcia do odbiorców. Na pierwszy rzut oka wydawać by się mogło, że to po prostu kolejny portal, umożliwiający publikowanie postów oraz nawiązywanie interakcji. Jednak w rzeczywistości znacząco różni się od pozostałych kanałów komunikacji.
Czym jest LinkedIn?
LinkedIn jest biznesowym medium społecznościowym, którego działalność skupia się wokół rozwoju zawodowego oraz budowania sieci profesjonalnych kontaktów. Z punktu widzenia samorządów, serwis ten umożliwia przede wszystkim docieranie do potencjalnych partnerów branżowych. Pozytywnie wpływa na odbiór miasta lub regionu jako dobrze prosperującej marki, poprawiając tym samym jej reputację i pozytywny wizerunek.
Wciąż w świadomości wielu osób istnieje błędne przeświadczenie, że LinkedIn służy tylko do poszukiwania pracy. Rozwój tej platformy jest ostatnio coraz bardziej zauważalny. Do niedawna kojarzona była głównie z marką osobistą, jednak dzisiaj ma ona znacznie szersze zastosowanie, które jest wręcz skrojone na potrzeby JST w zakresie komunikacji.
Podstawowa różnica tkwi w sposobie przekazu treści, który na LinkedInie jest bez wątpienia bardziej stonowany, jak również mniej spontaniczny. Publikowane wpisy mają często dłuższą formę – mogą nawet tworzyć krótkie artykuły na dany temat. To sprawia, że świetnie sprawdzi się on jako narzędzie do prowadzenia marketingu terytorialnego. Oprócz tego, LinkedIn prezentuje informacje biznesowe w sposób lepiej dostosowany do grupy docelowej niż chociażby Facebook.
Absolutnym fundamentem budowania marki terytorialnej w Internecie, jak i w rzeczywistości, powinna być starannie zaprojektowana strategia, o czym przekonywaliśmy już wcześniej w artykule: 4 powody, dla których warto mieć strategię. Budowanie marki terytorialnej to nie tylko promocja. Co więcej, niezależnie od wybranych kanałów, komunikacja powinna być spójna i przemyślana. Dlaczego? Zachęcamy do zajrzenia do tekstu: 5 powodów, dlaczego warto informować o swoich działaniach w sposób spójny i przemyślany.
LinkedIn w komunikacji samorządowej
LinkedIn ma ogromny potencjał, jeśli chodzi o budowanie miejskiego czy regionalnego wizerunku w Internecie. Oferuje następujące możliwości:
- informowanie o aktualnych projektach, przedsięwzięciach, pomysłach,
- dzielenie się dobrymi praktykami,
- zachęcanie podmiotów zewnętrznych do inwestycji w regionie,
- promocja lokalnych wydarzeń na większą skalę,
- przeprowadzanie branżowego researchu,
- nawiązywanie kontaktów biznesowych (ang. networking).
Należy pamiętać, że pierwszym krokiem powinno być wyznaczenie celów takiej komunikacji, co pozwoli przeanalizować skuteczność działań w dalszej perspektywie czasowej i dokonać ewentualnej modyfikacji. Przedstawiamy trzy istotne wskazówki odnośnie LinkedIna:
- Dziel się wiedzą. Jest to kluczowy element publikowania poprzez tę platformę. Warto pisać o rzeczach wartościowych i ciekawych, które mogą okazać się przydatne dla innych osób z branży.
- Bądź ekspertem. Kreuj własne treści o charakterze eksperckim, które będą oparte na własnych dobrych praktykach, uzupełnione poradami czy sugestiami.
- Chwal się. Informuj odbiorców o osiągnięciach i sukcesach, jednak uważaj, aby nie przesadzić i nie zrobić z LinkedIna urzędowej "tablicy ogłoszeń".
Stworzenie dobrze prosperującego profilu samorządowego na LinkedInie wymaga czasu, ale warto uwzględnić go w komunikacji z odbiorcami, zwłaszcza tej realizowanej w formule biznesowej. Poza korzyściami stricte wizerunkowymi, obecność tam może realnie wpłynąć na większe zainteresowanie regionem wśród inwestorów i pracowników. Ponadto portal ten jest skarbnicą wiedzy, nierzadko będącej świetną inspiracją do podjęcia nowych inicjatyw.
Zapraszamy do sprawdzenia profilu Marki Terytorialnej w serwisie LinkedIn.