Małe regiony, choć często nie dysponują takimi samymi budżetami jak duże miasta czy popularne kurorty, posiadają swoje unikalne cechy i mają potencjał, aby zwrócić uwagę turystów. Pierwszym krokiem do sukcesu jest opracowanie i przyjęcie odpowiedniej strategii, podkreślającej wszelkie atrybuty, które mogą stanowić przewagę konkurencyjną nad innymi lokalizacjami.
W dobie powszechnej dominacji elektronicznych środków przekazu, promocja stała się znacznie tańsza i nie wymaga już wielkich nakładów finansowych. W przypadku niewielkich miejscowości, niezbędna jest przede wszystkim kreatywność, zaangażowanie lokalnej społeczności oraz odrobina wizjonerskiego podejścia. Bardzo istotny aspekt stanowi także świadomość wyróżników miejsca – tradycji, zabytków czy walorów przyrodniczych.
W jaki sposób można wypromować mały region?
Poniżej przedstawiamy kilka sposobów, które mogą być zastosowane w celu podniesienia widoczności i atrakcyjności miasteczek czy też innych obszarów.
- Zadbaj o wirtualną obecność. Wykorzystaj potencjał mediów społecznościowych do kreowania narracji na temat regionu. Wybierz dwa lub trzy najważniejsze kanały i regularnie publikuj jakościowe zdjęcia, filmy, bądź inne treści, które oddają autentyczność miejsca. Angażuj odbiorców i pamiętaj o tym, aby komunikacja była dwustronna – w końcu Facebook, Instagram czy YouTube to platformy interaktywne. Konkretne wskazówki znajdziesz tutaj: Jak wykorzystywać media społecznościowe do budowania wizerunku JST?
- Wykorzystaj siłę wpływów. W influencer marketingu drzemie ogromna moc, zwłaszcza jeśli chodzi o docieranie do młodszych grup odbiorców. Można ją z powodzeniem przełożyć na promocję marki terytorialnej. Przekazy influencerów są zwykle bardziej autentyczne i angażujące dla odbiorców. Warto postawić na mniejszych twórców, szczególnie tych, którzy są ściśle związani z danym obszarem lub aktywni w kontekście turystyki. Po więcej informacji sięgnij do artykułu: Influencer marketing w kreowaniu wizerunku marki miejsca.
- Nawiąż współpracę. Włącz lokalnych przedsiębiorców, rzemieślników, artystów czy restauratorów w promocję produktów i usług. Spróbuj też nawiązać partnerstwa z zagranicznymi gminami czy miastami o podobnej wielkości (np. w zakresie wspólnych tras turystycznych) – razem można osiągnąć znacznie więcej. Należy mieć także na uwadze, że mały region jest częścią większej JST, która realizuje swoją politykę promocyjną, co również może przynieść korzyści. Koniecznie sprawdź nasz tekst: 7 pomysłów na zaangażowanie mieszkańców w ulepszanie strategii marki miejsca.
- Uwzględnij lokalne zasoby. Wprowadź w życie inicjatywy oparte na miejscowych produktach kulinarnych, rękodzielniczych lub innych. Być może kwalifikujesz się do uczestnictwa w jakichś międzynarodowych programach, które zrzeszają regionalnych wytwórców. Dzięki temu możesz zyskać rozgłos nie tylko w skali kraju, ale nawet całej Europy.
- Wypróbuj event marketing. Organizuj ciekawe wydarzenia, przyciągające zarówno mieszkańców, jak i przyjezdnych z innych regionów. Festiwale, targi lub koncerty mogą stać się stałym punktem na turystycznej mapie, jeśli Twój pomysł okaże się trafiony. Doskonałym przykładem jest np. Festiwal Filmu i Sztuki "Dwa Brzegi", przyciągający co roku rzesze fanów kinematografii do Kazimierza Dolnego.
- Nie zapomnij o tradycyjnych kanałach. Wejdź w kooperację z lokalnymi mediami i wydawcami. Dostarczaj im treści na temat tego, co w najbliższym czasie zamierzasz przedsięwziąć. Zachęcaj do publikacji artykułów bądź reportaży o regionie. Więcej o tym zagadnieniu znajdziesz tutaj: Jak zadbać o dobre relacje z mediami?
Media społecznościowe oferują relatywnie tanie, a zarazem bardzo różnorodne formy dotarcia do ściśle sprecyzowanych grup odbiorców. Biorąc pod uwagę ich popularność, jest to bardzo dobry kierunek dla małych regionów, które chcą się przebić wśród większych graczy. Potrzebujesz pomocy w tym zakresie? Skontaktuj się z nami.
Włoska definicja turystyki w skali mikro
Ruch cittaslow powstał już w 1998 roku we Włoszech, a jego celem jest propagowanie idei dobrego i spokojnego życia poprzez podkreślanie lokalności oraz walorów dziedzictwa kulturowego niewielkich miast. Koncepcja ta stała się na tyle popularna, że obecnie w sieci tzw. "Slow Cities" znajduje się już 296 miejsc, w tym 38 z Polski. Wielu turystów szuka odpoczynku od wszechobecnego pośpiechu, więc z pewnością chętnie wybiorą właśnie takie lokalizacje. Wszystko wskazuje na to, że obecnie jest bardzo dobry moment na promowanie tego, co lokalne, a nie globalne.
Dlaczego warto spróbować?
Promocja małych regionów to spore wyzwanie, ale jednocześnie także realna perspektywa na zwiększenie ruchu odwiedzających. Wspólne wysiłki mieszkańców, przedsiębiorców oraz władz lokalnych mogą sprawić, że niewielkie miasteczka staną się prawdziwymi perłami na turystycznej mapie. Niewątpliwą szansą dla nich na coraz bardziej konkurencyjnym rynku jest obserwowana od pewnego czasu stopniowa zmiana stylu życia z wielkomiejskiego na małomiasteczkowy, jak również coraz szersze możliwości współpracy w zakresie promocji z innymi miejscami.