Promocja regionu, aby była skuteczna, wcale nie musi wiązać się z koniecznością poniesienia dużych nakładów finansowych na reklamę. Wypromowanie JST mniejszym kosztem jest jak najbardziej możliwe, ale wymaga niestandardowego podejścia i elastyczności w myśleniu o marce terytorialnej. Przedstawiamy kilka sposobów, które pozwalają podnieść efektywność promocji miejsca bez zwiększania budżetu.
1. Przygotowanie strategii i ustalenie celów
Przed przystąpieniem do działania, należy przeprowadzić analizę potrzeb w zakresie tego, co chcemy dokładnie osiągnąć dzięki promocji. Dopiero na tej podstawie można wyznaczyć konkretne cele, które powinny również odpowiadać przyjętej strategii rozwoju. Postępowanie zgodnie z planem jest znacznie bardziej produktywne, a dodatkowo ułatwia kontrolę realizacji poszczególnych założeń. Więcej na ten temat pisaliśmy w artykule: 4 powody, dla których warto mieć strategię. Budowanie marki terytorialnej to nie tylko promocja.
2. Uspójnienie identyfikacji wizualnej
Unikalny system elementów graficznych, w kontekście miast czy regionów, stanowi istotną część mechanizmu promocji. Identyfikacja wizualna służy budowaniu wizerunku marki oraz kreowaniu pożądanych skojarzeń. Raz (i dobrze) zaprojektowana, może być powielana na rozmaitych nośnikach, nie tylko wirtualnych, co obniża koszty przygotowywania komunikatów. Ponadto dzięki niej można wyróżnić się na tle konkurencji. Więcej o zaletach tego rozwiązania dowiecie się tutaj: Identyfikacja wizualna jako klucz do budowania spójnego wizerunku JST.
3. Trafny dobór kanałów dotarcia
Rozdrobniona komunikacja, realizowana poprzez niepowiązane ze sobą środki przekazu, wcale nie musi przekładać się na większy zasięg czy skuteczność. Lepiej skupić się na dwóch lub trzech kanałach i postawić zdecydowanie na jakość, a nie ilość i masowość. Oprócz tego, niezwykle ważny jest wybór odpowiedniego grona odbiorców. Każde medium pełni nieco inną rolę – portale społecznościowe, prasa czy telewizja, dlatego należy już na wstępie zdefiniować grupę docelową – czy będą to turyści, czy może potencjalni inwestorzy.
4. Wykorzystanie mediów społecznościowych
Zastanawiając się nad zestawem narzędzi promocyjnych, z pewnością warto uwzględnić w nim media społecznościowe. Umożliwiają one stosunkowo szybkie zdobycie rozgłosu, nawet bez nakładów finansowych. Co więcej, oferują relatywnie tanie formy reklamy internetowej oraz są prostą metodą gromadzenia zaangażowanej społeczności wokół marki. Liczy się oryginalny pomysł, który potrafi zdziałać o wiele więcej, niż tysiące złotych wydane na płatne kampanie. Dowiedzcie się, jak wykorzystywać media społecznościowe do budowania wizerunku JST?
5. Tworzenie wartościowych treści
Ten punkt w pewnym sensie spaja poprzednie – trafnie dobrane kanały trzeba umiejętnie wypełnić treścią. Reklamę w telewizji czy radiu prawdopodobnie zapamiętamy na dłużej, ale Internet daje za to możliwości interakcji. Odbiorcy chętnie udostępniają materiały, które mają formę ekspercką, przekazują interesujące punkty widzenia czy też prezentują aktualne trendy. Kluczowa kwestia to zaciekawienie czytelnika tak, aby po przeczytaniu wpisu zechciał podzielić się nim z kolejnymi osobami. Planując publikacje, należy zadbać także o porządek komunikacyjny, o czym wspominaliśmy już w artykule: 5 powodów, dlaczego warto informować o swoich działaniach w sposób spójny i przemyślany.
6. Monitorowanie efektów
Stałe nadzorowanie efektywność kampanii jest niezbędne, by na bieżąco reagować – rezygnować z tych, które nie wypełniają wyznaczonych celów. Dzięki temu możliwe będzie uniknięcie tzw. “przepalania” budżetu na nieskuteczne formy reklamy. W przypadku promocji przez Internet, zachęcamy do korzystania z darmowych narzędzi pomiarowych, takich jak np. Google Analytics lub statystyki w Meta Business Suite, które dają łatwy wgląd do najważniejszych wskaźników.
7. Event marketing
Udział w warsztatach, szkoleniach czy spotkaniach to również świetna metoda promowania regionu niewielkim kosztem. Przy tego typu przedsięwzięciach nie można zapomnieć o idei współpracy międzysamorządowej, tj. o podejmowaniu inicjatyw wspólnie z innymi jednostkami lub organizacjami, a przy okazji wzajemnej promocji. Działanie kolektywnie zwiększa szansę na powodzenie. Organizacja eventów służy kreowaniu pożądanego wizerunku miejsca, a poza tym stanowi ważny czynnik konkurencyjności.
8. Analiza dostępnych zasobów wewnątrz jednostki
Przechodząc do realizacji założeń przyjętego planu, dobrze jest najpierw zweryfikować, jakimi zasobami dysponujemy jako JST. Chodzi tutaj przede wszystkim o różnego typu nośniki reklamowe, np. billboardy należące do miasta, czy też systemy wystawiennicze, obecne w miejscach publicznych. Być może okaże się, że nie ma potrzeby korzystania z usług firm zewnętrznych, a co za tym idzie, uda się zniwelować zbędne wydatki.
9. Włączenie elementów planowania i raportowania
Jednostki Samorządu Terytorialnego, składające się z wielu wydziałów bądź departamentów, powinny wypracować wewnętrzny system planowania i raportowania. Trzeba pamiętać, że budżet reklamowy nie leży tylko w promocji. Często zdarza się, że zawodzi przepływ informacji, a w takich sytuacjach pomocne są mechanizmy kontrolne, np. wymóg uzyskania kontrasygnaty jednostki odpowiedzialnej za promocję na dokumentach księgowych związanych z wydatkami promocyjnymi. Dodatkowo zawsze warto szukać efektu synergii – punktów styczności między projektami realizowanymi przez pojedyncze działy, aby uniknąć dublowania pomysłów.
10. Wdrożenie systemów informatycznych
System Koordynacji Promocji to kompleksowe narzędzie, skupiające wszystkie niezbędne informacje na temat aktywności promocyjnej JST w jednym miejscu. Pozwala efektywnie maksymalizować zyski i wspiera budowanie dobrze prosperujących kanałów komunikacji. Umożliwia również tworzenie spójnej bazy materiałów audiowizualnych, a dostępny w systemie moduł raportowania zapewnia kontrolę oraz optymalizację kosztów.
Jak widać, zwiększenie budżetu nie jest niezbędne do poprawy skuteczności promocji. Warto zrobić krok z tył i przeanalizować aktualną sytuację JST w obszarze promocji oraz zastanowić się nad niedrogimi lub nawet bezpłatnymi narzędziami. Co prawda ich efekty mogą nie być widoczne od razu, ponieważ organiczne działania wymagają czasu, zaangażowania i regularności, niemniej jednak taki wysiłek jest wart swojej ceny.